Tijdens de actualiteitenraad van 1 juni 2026 werden in de gemeenteraad van Enschede de vragen behandeld die wij – Belang van Enschede – op 21 mei hadden ingediend. Aanleiding waren berichten die op 20 mei grootschalig verschenen in de Nederlandse…
Afgelopen weekend was ik in mijn vrije tijd in Loosdrecht en beroepsmatig in Harreveld, twee plekken waar opvang op zijn zachtst gezegd ter discussie staat. In mijn eigen stad ontstaat ondertussen ophef omdat we nog eens 50 AMV’ers zouden moeten opvangen.
Het eerste ‘Dreigingsbeeld Ondermijning Nederland’ (DON) schetst een beeld wat geen enkele gewone burger nog zal verbazen maar daarnaast niet minder onthutsend is.
Afgelopen week was het weer eens raak bij het aanmeldcentrum bij Ter Apel: er waren zóveel aanmeldingen dat (volgens het nieuws) asielzoekers buiten dreigden te moeten slapen, wat maar ternauwernood kon worden voorkomen.
De burgemeester van Doetinchem, tevens vicevoorzitter van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), heeft gepleit voor de inzet van het leger tegen de eigen bevolking. Hij wil zogezegd: maximaal geweld.
Het rommelt in het land. Een groot aantal burgers komt, soms vergezeld van sensatiebeluste relschoppers, in verzet tegen de plaatsing van AZC’s. Volgens politici en bestuurders vallen die AZC’s wel mee; de praktijkervaringen tot dusver vallen zwaar tegen.
Nee, brandstichting bij een gebouw waar mensen in zitten is niet acceptabel. Zeker niet wanneer het doel is het gebouw daadwerkelijk in brand te steken en vervolgens de brandweer te beletten haar werk te doen.
Ruim 80 jaar hebben de VS nu troepen gestationeerd in Europa en het lijkt erop dat de Amerikanen dat ‘zat’ zijn. VS-buitenlandchef Rubio heeft tenminste aangekondigd dat de prominente militaire aanwezigheid van de VS in Europa opnieuw tegen het licht…
Het partijkantoor van D66 is afgelopen week doelwit geweest van een ‘enorme aanslag’, waarbij zowel de brievenbus als het bovenraam beschadigd raakten. Volgens premier en D66-leider Rob Jetten is er “heel veel schade in het kantoor”.
Wees eerlijk over de grens die is bereikt. Het artikel over het tekort aan opvangplekken laat vooral één ding zien: Nederland is het zicht kwijt op de werkelijkheid.