‘Zo’n veertig supersnelle Audi’s die de politie heeft aangekocht om jacht te maken op criminelen en verkeersvandalen, staan al ruim een half jaar stil en zullen nog minimaal een jaar in de garage blijven staan. Dit komt omdat er te weinig capabele chauffeurs zijn die achter het stuur van de wagens kunnen kruipen’. Dat kopte De Telegraaf vanmorgen. De ‘supersnelle’ auto’s zijn al in 2016 besteld, maar de politie slaagde er kennelijk niet in om op tijd chauffeurs op te leiden… Kortom: de politie is een janboel.
De berichtgeving van De Telegraaf komt (waarschijnlijk niet toevallig) tegelijk met het nieuws over de afscheidsfeesten van duizenden euro’s, voetbalkaarten, kisten wijn, diners, enzovoorts. Het representatiebudget bij de politie blijkt de afgelopen jaren met meerdere miljoenen euro’s te zijn overschreden. Het ‘representatiebudget’ van 11,5 miljoen euro in 2017 blijkt compleet uit de hand gelopen: de kosten van feesten, drank en cadeaus zijn opgelopen tot 15 miljoen, aldus de politiedienst zelf. De wisseling van de wacht tussen toenmalig korpschef Gerard Bouman en diens opvolger Erik Akerboom kostte begin 2016 bij elkaar opgeteld bijna 90 duizend euro. De belangstelling voor feesten (ook al zijn ze bedenkelijk, zoals ‘iftars’) zijn bij de politietop kennelijk groter dan de uitvoeringstaak en het personeelsbeleid.
De politie is de afgelopen jaren vaker in opspraak gekomen, onder andere door declaratieschandalen bij de ondernemingsgraad. ‘De top van de Nationale Politie heeft jarenlang een oogje dichtgeknepen voor de geldsmijterij van de centrale ondernemingsraad’ (COR) wist het Algemeen Dagblad al in 2017 te melden. Oud-korpschef Bouman verklaarde eerder al dat de politie belang had bij “een COR die meegaat in de ideeën; Niet ik, maar de politie heeft er belang bij. Dat is zo klaar als een klontje”. Bouman ontkende toen dat hij COR-voorman Giltay wilde paaien met hoge budgetten. Wel gaf hij hem een persoonlijke lening van 4.000 euro, omdat ‘zorgenkindje’ Giltay destijds in financiële problemen zou hebben verkeerd. Boumans plaatsvervanger Ruud Bik stelde in 2016 voor om Giltay te bevorderen naar salarisschaal 12, zo verklaarde Bouman. ,”Ruud stelde voor hem naar schaal 12 te bevorderen, maar dat vond ik te veel”, aldus Bouman destijds. De korpschef bevorderde Giltay uiteindelijk van schaal 9 naar 11. Later werd die promotie teruggedraaid. Bik wilde geen commentaar geven en de commissie-Ruys kwam daags daarna naar buiten met een rapport over de geldsmijtrel bij de politie. Dat rapport haalde het journaal niet en verdween schielijk onder in een lade kennelijk. Giltay kreeg uiteindelijk zijn congé, waarover nog een rechtszaak in hoger beroep draait.
De per 1 maart 2016 benoemde korpschef van de Nationale Politie, Erik Akerboom, vond zijn nieuwe baan destijds; “Uitdagend, interessant en eervol. Toen ik benaderd werd, zijn we thuis om tafel gaan zitten met het gezin”, liet hij weten aan RTL-Z. De negatieve salarisgevolgen van de ‘uitdagende en eervolle baan’ wilde Akerboom destijds wel even stevig beperken. Uit brieven waarin RTL-Z inzage kreeg na een beroep op de wet openbaarheid van bestuur bleek hoe hij daarin volledig is geslaagd, ook al betekende het dat twee ministeries zich in allerlei bochten moesten wringen om de wet normering topinkomens (WNT) te omzeilen. Kamerlid Wouter Koolmees (D66) noemt de afspraken met Akerboom destijds “de grootste creatieve constructie die het kabinet en de rijksoverheid heeft verzonnen” om de politiechef meer te kunnen betalen dan 181.000 euro per jaar. Koolmees is inmiddels genoteerd als minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid dus die zal aan die uitspraak wijselijk “geen herinnering” meer hebben. Akerboom strijkt dus meer op dan de functie op zou mogen leveren en bezoekt daarvoor iftars en andere onbenullige zaken, maar levert bepaald niet de kwaliteit die bij zijn forse salariseisen passen.
In 2017 werd ook bekend dat meer dan de helft van alle misdrijven in Nederland niet door de politie in behandeling werd genomen. Aangiftes van fietsendiefstal, vernieling en internetoplichting verdwenen vaak regelrecht in de prullenbak. Ook aan die situatie is nog steeds niets veranderd ondanks het salaris van Akerboom. Op het departement van Justitie en Veiligheid bleek de situatie eerder ook al niet best: in de top van het Openbaar Ministerie zijn de verhoudingen jarenlang ernstig verstoord geweest als gevolg van een intieme relatie tussen twee hoofdofficieren van justitie, die eveneens jarenlang verzwegen zou zijn. Daarnaast maken andere bronnen melding van ‘meerdaagse werk-bijeenkomsten die ’s avonds uitliepen op seks’. Onder officieren van justitie zijn de seksuele hoogtepunten kennelijk talrijker dan de hoogtepunten op het terrein van vervolgen en aanpakken.
Intussen vertonen onze grote steden rake overeenkomsten met het Wilde Westen, waar gunfights aan de orde van de dag zijn en menig ‘Dirty Harry’ een welkome aanwinst zou zijn in de korpsen. Kan niet want ‘handhaven is rechts’. In de grote steden maken partijen de dienst uit die op landelijk niveau marginaal zijn, zodat wat in de landelijke politiek verordonneerd wordt op dat niveau schielijk in de blubber verdwijnt van zelfgenoegzame ‘betermensen’. Pas als een lid van de advocatuur wordt omgelegd, begint het besef door te dringen dat al die criticasters (Janmaat, Bolkestein, Fortuyn, Wilders, Baudet) het misschien toch wel bij het juiste eind hebben. Timmermans vindt Nederland een ‘ongelofelijk goed land’ en onze premier vindt ons land een ‘gaaf land’. Daar schiet je nogal wat mee op als je echtgenoot een paar jaar later het licht uit de ogen wordt geknald omdat de dienaren van de Kroon drukker waren met gewichtige zaken als milieu, stikstof, diversiteitsquota’s en meer van die tranentrekkende randverschijnselen. En denk niet dat dit een ‘incident’ is, waar we iets meer ‘geschokt’ op moeten reageren; dit is slechts het begin van een reeks waarvan niemand de consequenties op langere termijn meer kan overzien. Wanneer een advocaat, om de burger te beschermen tegen de machtspositie van de overheid en aanpalende diensten, zich eerst af moet vragen of hij het er ook levend vanaf brengt, dan is de rechtsstaat vakkundig om zeep geholpen. Niet door de georganiseerde misdaad zoals men ons wil doen geloven; nee, door onze overheid en haar keer-op-keer falende politici zelf.
Na dit opzichtig juridische falen, is diezelfde overheid er ook op uit om zich meester te maken van het weinige geld dat u door uw noeste arbeid of zelfopgelegde spaarzaamheid heeft overgehouden na belastingen. De greep op de dagelijkse uitgaven zoals boodschappen of energie van de overheid wordt steeds groter door accijnzen en belastingen. Idiote maatregelen zoals ‘van het gas af’ (tot dusver de schoonste fossiele brandstof) moet worden vervangen door energie uit ‘bio centrales’ en windmolens. De ‘bio centrales’ zijn gewoon ordinaire houtkachels op industrieel formaat en de windmolens komen met zekerheid niet op het Binnenhof, in een paleistuin of achter de woning van een burgemeester. Die worden geplaatst op plekken waar de burger er flink last van heeft, veel belasting aan moet bijdragen(!) en er werkelijk niet ene mallemoer mee opschiet. Bovendien: er ís geen probleem met het milieu in de natuur, des te meer in het politieke milieu. In het andere geval had Wilders gewoon op zaterdagmorgen zijn eigen auto kunnen wassen en ’s middags een praatje kunnen maken in de supermarkt.
De interne veiligheid van ons land kortom, is in gevaar door de ongekende puinhoop waar de bezem met groot geweld doorheen moet, te beginnen op het ministerie van J&V. Want een trap moet natuurlijk wel van bovenaf naar beneden worden geveegd.
.