Het is onvoorstelbaar dat een belangrijke stuw niet beveiligd is. Iedere terrorist kan een boot kapen en kennelijk ongehinderd een waterkering rammen. Even ernstig is de fout die naar verluidt in de Amsterdamse metro is gemaakt. Alle lijnen zouden elektrisch aan elkaar zijn gekoppeld en dus tegelijk uitvallen bij brand, een aanslag of een ‘gewone’ storing. Wat betekent dit voor passagiers in een metrotunnel: gaan lopen?
De beveiliging tegen juwelenbendes blijkt eveneens een probleem. Daarbij valt niet alleen de onachtzaamheid van handelaars op, die blijkbaar goed verzekerd zijn, maar ook de rol van juweliers. Denkbaar is dat die hun afspraken per e-mail maken zonder te beseffen dat ze gehackt (kunnen) zijn. Ook de registratie van juwelenkoffers op vliegvelden is denkbaar of afluisterapparatuur in de huurauto’s voor buitenlandse handelaars.
Boven de wet
De verwevenheid tussen overheid en bedrijfsleven kan niet alleen worden afgelezen uit de belastingvoordelen voor multinationals, maar ook uit het fenomeen dat landen met een grote bankenmaffia de hoogste staatsschuld hebben. Dat is geen toeval, want elders kan een VW-topman verantwoordelijk zijn voor fraude met een miljardenschade, ook voor de staat en de werknemers, zonder te worden gearresteerd. In tegendeel, hij strijkt bonussen en een pensioen op van miljoenenomvang. De rol van rechters is hierbij opvallend: in Nederland zou naar verluidt nog nooit een arts zijn veroordeeld voor medische missers en nooit een bankier of verzekeraar voor woekerpolissen e.d.
De indruk bestaat zelfs dat hier een rechtszaak tegen dergelijke bedrijven en hun bestuurders zinloos is, omdat de uitkomst al vaststaat.
Brexit
De Britse ambassadeur bij de EU heeft zijn functie neergelegd. Daarbij heeft hij zijn medewerkers aangemoedigd om naar verluidt: niet bang te zijn om machthebbers de waarheid te zeggen. Bedoelde hij wellicht de machthebbers in Brussel?
Kennelijk was de ambassadeur niet gewend om gewoon opdrachten uit te voeren, na zijn advies te hebben gegeven.
Dubbel gestraft
Een gedetineerde van 65+ blijkt na vrijlating niet alleen blut te zijn, omdat al die jaren zijn AOW is ingehouden, maar bovendien niet in aanmerking te komen voor een autoverzekering, tenzij tegen een absurde (onbetaalbare) premie. Welke toegevoegde waarde de ‘begeleiding’ door de reclassering dan nog heeft, laat zich raden.
Duitse test
Indien Merkel de Beierse CSU-punten voor het verkiezingsprogramma overneemt, dreigt een aanvaring met Brussel. Indien ze echter weigert om harde afspraken te maken over het illegalen- en gelukszoekersbeleid, dan heeft ze heel wat uit te leggen. Zeker na het klungelige optreden van de veiligheidsdiensten en het gebruik van 14 identiteiten door de terrorist van Berlijn. De lamlendigheid om sluitende wetgeving te maken, is overigens niet alleen in Duitsland zichtbaar. De nieuwe regering zal zeker worden getest op haar geloofwaardigheid, want de burgers en anti-immigratiepartijen hebben hun vertrouwen inmiddels verloren. Zelfs zonder precies te weten wat er in Brussel allemaal is bekokstoofd.
Hardleers
Niet alleen de Franse minister van Binnenlandse Zaken vergroot het wantrouwen tegenover de bestuurders door 1000 autobranden tijdens de jaarwisseling te verzwijgen. In Berlijn wordt – volgens een recent interview van het AD – de slappe houding van de Europese landen tegenover de (moslim)immigranten goedgepraat door studenten en politiek-correcte docenten. Om die reden moeten allerlei rapporten over immigratie uiterst kritisch worden gelezen, want overheid en ‘wetenschappers’ blijken vaak bijzonder hardleers als het gaat om feiten en waarheidsvinding.
Non-informatie of nepveiligheid
De onmacht om de terreurbestrijding effectief aan te pakken wordt momenteel nog eens benadrukt door persconferenties waarop non-informatie wordt verstrekt, vooral over wat we niet weten of niet kunnen of hadden moeten doen. Doch dit is nog te prefereren boven de nepveiligheid die wordt gesuggereerd met voornemens tot (show)controles van openbaar vervoer. Terroristen hebben geen openbaar vervoer nodig en daders van aanslagen zijn vooraf niet bekend. En zelfs indien de identiteit meteen na een aanslag vaststaat, hebben controles via paspoort weinig zin gezien de aantallen (Europese) paspoorten waarover terroristen kunnen beschikken. En ook de media zouden zich minder belachelijk moeten maken met het kritiekloos verspreiden van non-informatie, zoals reeds tijdens de absurde Schipholcontrole zichtbaar werd.