Er is wat raars aan de hand met de overheidsinterventie op het terrein van energie voor huishoudens. Veel huiseigenaren hebben met behulp van subsidie zonnepanelen laten plaatsen op hun daken en wat zijzelf niet gebruiken leveren zij voor een minimale vergoeding aan hun energieleverancier terug.
We hebben het hier dus over elektriciteit die met behulp van subsidie (belastinggeld dus) tot stand is kunnen komen en door de energiereuzen voor een uiterst milde prijs wordt ingekocht. Sterker: zij krijgen dat bijna cadeau. Dat het Nederlandse stroomnet nog niet geschikt is voor die uitwisseling kan in specifiek dit kader nog even buiten beschouwing blijven.
De energiebedrijven kunnen deze gesubsidieerde stroom dus heel voordelig aanschaffen en aan Nederlandse huishoudens leveren. Wie echter op de ‘Tariefoverzichten’ van de energieboeren kijkt, ziet dat er voor de levering van elektriciteit aan huishoudens een ‘Vermindering Energiebelasting’ staat genoteerd van € 742 voor 2022. Dat wil zeggen dat huishoudens die (een deel van – ) gesubsidieerde energie afnemen, daar nóg eens subsidie (lees: belastinggeld) over ontvangen.
De overheid subsidieert de elektriciteit dus twee keer: een keer bij opwekking (Ook bij windmolens en zonneweiden) en nog een keer bij afname. Als u ook nog eens een volledig elektrische of hybride auto aanschaft, dan krijgt u alwéér subsidie (belastinggeld) van de overheid, namelijk Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Voor 2022 zijn de subsidiebedragen voor elektrische personenauto’s die aan de voorwaarden voldoen:
Gebruikte elektrische personenauto koop of private lease: € 2.000;
Nieuwe elektrische personenauto koop of private lease: € 3.350.
Kortom: in het elektrische gedeelte van ons land gaat zóveel subsidie rond dat daardoor een enorm leger aan ambtenaren (zouden die misschien een ledenkaart van één van de kartelpartijen hebben?) bezig is om die subsidies terecht te laten komen op de plek waar het thuishoort. Maar waar die plek nu precies is te vinden, is voor Regering en Parlement kennelijk nog een raadsel. Ik heb zo’n vermoeden dat een paar hele grote jongens dat belastinggeld onder elkaar verdelen met de toezegging dat Ministers en ambtenaren zich daar later ook aan mogen komen laven.
Gas
Wat krijgt Nederland voor de 19 miljard kuub in ons land opgepompt gas, die bijna geheel (17,5 miljard kuub) geëxporteerd wordt? De prijs lijkt niet eens vast te staan, want de MinFin (die aan de inkomstenkant toch wel enig belang heeft) weet daarop het antwoord niet. Zij werpt slechts schaapachtige blikken en bevestigd het vermoeden dat zij voortdurend onder (gesubsidieerde) stroom staat. Bovendien: waarom verkopen we bijna al ons gas aan het buitenland, om het vervolgens weer duurder terug te kopen? Iemand is er gek en ik ben het niet.
In de contracten die de energieleveranciers met huishoudens sluiten, staat een gasprijs vermeldt die zich rond de 4 euro beweegt. De marktprijs van gas (inkoop voor de energiebedrijven) bedraagt nu ongeveer 1,60 euro. Daar komt nog 50 cent belasting bij en zo’n 20 cent voor marge en transport. In totaal dus 2,30 euro, zodat bij een verkoopprijs van 4 euro een bedrag van € 1,70 overblijft als winst per kuub gas. Deze € 1,70 is te beschouwen als overwinst (woekerwinst mag ook) en kan alleen tot stand komen als de grootste marktpartijen daarover heimelijk afspraken (kartel) hebben gemaakt en gezamenlijk administreren, of als de grootste speler op die markt stilzwijgend de rol van prijspionier (zoals bij banken en verzekeraars) werd toebedeeld. Dat laatste noemen we geen kartel, maar collusie.
Prijsplafond
Nu geldt er straks een ‘prijsplafond’ van 1,45 euro; dat is de maximale prijs voor een afname tot 1200 kuub per jaar. Het prijsplafond (1,45) is belangrijk lager dan het minimale bedrag wat een energiebedrijf moet berekenen (2,30) aan de klanten, teneinde een behoorlijke winstmarge over te houden. Dat de overheid het verschil bijpast door middel van subsidie dat is wel te begrijpen. Maar welk bedrag gaat de overheid dan bijpassen: het verschil tussen € 2,30 en € 1,45 of toch de ruimte tussen € 4,00 en € 1,45? Let wel: er zijn in Nederland 8,1 miljoen huishoudens, dus de rekensom wordt A: 8.100.000 x 1200 x (2,30 – 1,45) = € 8.262.000.000 of B: 8.100.000 x 1200 x (4,00 – 1,45) = 24.786.000.000.
De overheid (lees: ons genie op Financiën) heeft maar liefst 24 miljard gereserveerd voor de plafond-operatie. Als het meevalt wordt het 10 miljard en als het tegenvalt 24 miljard euro of meer. De elektrische kachels zijn nu al niet aan te slepen.
Ik hoop dat het 40 miljard wordt. Er moet dan namelijk sprake zijn van een flink strenge winter en als die inderdaad komt (daar wijzen de huidige luchtstromen wel op) dan is er meteen bewijs dat het krankzinnige klimaatgeleuter inderdaad uitsluitend is bedoeld om zoveel mogelijk belastingcenten in private zakken te stoppen.
Dan blijft het niet bij een Parlementaire Enquête, maar komen er heel andere middelen voor de dag en krijgen we een geheel nieuwe bestuurscultuur. En een iets andere afrekencultuur natuurlijk.
De hele overheid en politiek zijn zo rot als een mispel en het zou heel hard nodig zijn dat door de hele overheid inclusief de politiek de bezem gaat en er koppen gaan rollen.
Maar zal wel een utopie blijven !!
De uitzonderingen in de politiek (die er ook zijn) worden steeds verder monddood gemaakt en buitspel gezet.
Nederland glijd steeds verder af naar een bananenmonarchie.
Heer Nijhof, wederom een uitstekende analyse, maar ik weet waarom het komt.
Nogmaals
Leest u onze brief aan Wim Kok uit 1996 op http://www.sdnl.nl/voorspelling1996.htm, even door scrollen.
Waarom onbetaalbaar aardgas?
VRAAG: Waarom betalen wij als burgers van Nederland nu in 2022,(was in mei 2022) al meer dan 2,50 euro per kuub aardgas en de prijsstijgingen zijn nog niet ten einde.
Een decennia lang een GAS debacle ingezet door Joop den Uyl, PvdA die ons aardgas verkwanselde aan Italië voor 1,7 eurocent per kuub en door Wim Kok, PvdA die ons aardgas versjacherde voor 4,5 eurocent aan Oost-Europese landen.
In1996 hebben wij nog een brief gestuurd naar minister-president Wim Kok om ons gas in de Nederlandse grond te laten zitten, totdat wij als inwoners en bedrijven het zelf nodig hebben. Hoeveel eenvoudiger was nu de energie transitie geweest! Zie http://www.sdnl.nl/voorspelling1996.htm even door scrollen.
Er werd niet geluisterd en dit beleid werd gecontinueerd door alle opvolgers, die nooit hebben ingegrepen voor een beter GAS BELEID. Incompetent beleid met zeer ernstige gevolgen, die zichtbaar zijn in Groningen en onze portemonnee.
En mede door de verkoop van onze nutsbedrijven aan buitenlandse energiereuzen met privatiseringen en marktwerkingen. Kijkt maar naar radar hoe dat nu voor Nederlandse burgers uitpakt.
INFO over waterstof
Van: Paul Quekel
Verzonden: donderdag 9 juni 2022 23:32
Onderwerp: WATERSTOF Ioniseren en ventileren.
Geachte heer prof. Rotmans, n.a.v. uw optreden 10 juni 2022 bij OP1,
Subsidies moeten blijven stromen om de Nederlandse aan het buitenland verkochte NUTS energie bedrijven zeer rijk te maken. Echte oplossingen, zoals met Kernenergie worden genegeerd. Ons voorstel is, om in Afrika (Gambia) grote zonneparken neer te zetten en daarmee zeewater te ontzilten en waterstof maken om 2 zaken op te lossen:
Zie ons voorstel al uit 2001 op http://www.sdnl.nl/newrainforest.htm voor echte oplossingen en mijn column over het milieu uit 2002 onderaan deze webpagina. Ook in die tijd naar de Shell en de politiek gestuurd. Nooit reactie op gehad.
1. Ontzilting van zeewater met deze opgewekte stroom ontziltingmachines te laten draaien, de dorre gebieden te bevloeien en nieuwe vegetatie laten groeien, zal veel CO2 worden opgenomen. Bijkomend voordeel de zeespiegel zal dalen als er veel, heel veel zeewater wordt ontzilt.
2. Waterstof produceren en deze waterstof vervoeren naar Nederland en de bestaande infrastructuur gebruiken om Nederland schoner en milieu vriendelijk te maken. Zie artikel hierover in het FD. https://fd.nl/ondernemen/1218880/miljarden-kostende-gasleidingen-in-de-noordzee-snakken-naar-waterstof
Dat gaat met de huidige aanpak met Biomassa centrales en de Zonneparken en Windmolens in Nederland en op zee niet lukken. Zie bijlage waar een vriend van mij de heer Franc Schalken aan heeft meegewerkt. Zijn vrouw komt uit Gambia. Hiervoor heb ik bij de heer Dijsselbloem geld uit het investeringspotje aangevraagd, nog steeds geen reactie op gehad.
De ambtelijke, politieke, bestuurlijke verantwoordelijken, praten, praten, praten, vergaderen, schrijven rapporten en er gebeurt niets, helemaal niets, ze lossen niets op! Ze zijn voornamelijk met zichzelf bezig, met hun eigen belang, (lees inkomen), met het partij belang en coalitie belang, hetgeen ze hoog, zeer hoog laten prevaleren boven de belangen van de gewone Nederlandse burgers.
Citaat uit eigen werk: “Ik ben overigens niet links en niet rechts maar voor een betrouwbare transparante overheid met hardwerkende politici, ambtenaren ter eer en glorie van de gewone huis, tuin en keukenburgers. Verantwoording heeft de politiek nog nooit genomen. Vele voorbeelden zijn te noemen. Liegen mag zelfs Gerrit Zalm en het zuur is dubbel zout geworden”.
En dat brengt de heer M. Rutte al vele jaren voortreffelijk in de praktijk, hij heeft zeer goed geluisterd naar de heer G. Zalm.
M.v.g. Paul Quekel, 78 jaar en zeer bezorgd over Nederland.
BCC Politici, journalisten, redacties, hoogleraren, e.a.