Een digitaal test- en vaccinatiebewijs “zal het hele veld van digital ID op weg helpen. Dit gaat niet enkel over COVID-19, maar over iets veel groters”, zei Andrew Bud (directeur van een bedrijf dat gezichtsherkenningstechnologie verkoopt en de Britse corona-app ontwikkelde) eerder dit jaar in het zakentijdschrift Forbes. Leuk, maar dat betekent het einde van de vrijheid zoals wij die kennen.
Nu, bijna twee jaar in de pandemie, zet Europa de eerste stappen naar een veel breder gebruik van systemen voor digitale identificatie dan de coronapas. Het ontwerp van de Europese corona-app was slechts een “eerste versie van wat zich kan ontwikkelen tot een volmaakte digital wallet”, aldus Follow The Money (FTM). Met een digitaal bewijs of eID kunnen burgers bij overheden, banken en bedrijven hun identiteit kenbaar maken via een unieke identificatiecode, gekoppeld aan persoonsgegevens. Dat betekent niet meer of minder dan dat onze gegevens straks liggen opgeslagen bij Jan en Alleman, die de gegevens naar hartenlust kan gebruiken om uw koopgedrag te analyseren en gebruiken of (misschien beter) misbruiken. Verzekeraars bijvoorbeeld, die eerst eens rustig kunnen kijken in diverse data welke ziektes er in uw familie voorkomen en vervolgens de premie daarop aanpassen. De verzekeraar neemt straks geen risico meer van ons over tegen betaling, maar kijkt hoe we het beste gestript kunt worden van ons geld.
Het corona-Ausweis is de aanloop naar een maatschappij waarin de overheid in samenwerking met grote bedrijven alle burgers nadrukkelijk volgt en conditioneert. Maar burgers hebben het recht om zich anoniem in de openbare ruimte te begeven, zonder dat ze zich bespiedt weten of wanen door overheden of bedrijven die hun gedrag op allerhande manieren trachten te beïnvloeden. Alle burgers lijken voorshands verdacht van ongehoorzaamheid, terwijl we van een overheid mogen verwachten dat iedereen daar onschuldig aan is, tot het tegendeel is bewezen. Bovendien: hoe kunnen overheidsdienaren dat systeem optuigen, waarvan ze in een later stadium, na actieve dienst, evengoed slachtoffer zijn van het door henzelf ingevoerde systeem? Of denken zij langer aan het roer te blijven dan de democratie nog kan garanderen? Of wordt die democratie ook al gereed voor de historie van ‘das war einmal’, voor zoveel die nog niet is afgeschaft?
We staan aan de vooravond van de installatie van een kabinet met dezelfde partijen als de partijen die een ‘ongekend onrecht’ veroorzaakten en omwille daarvan aftraden. Tussendoor blaatte de politiek leidster van de Nieuw Leiderschap Beweging D66 iets over ‘fatsoen’. Nu het erop aan komt, geeft ze niet thuis en de peilingen zijn er naar. Ondertussen is die heersende kliek van politici, zowel van de regeringspartijen als van de niet-regeringspartijen, het onderling wel eens over een paar grote onderwerpen waar een meerderheid van de bevolking heel anders over denkt. Uit onderzoek blijkt dat het electoraat langs de economische as linkser is dan de Haagse politiek en langs de culturele as veel rechtser.
We worden op een akelige manier te grazen genomen door een kliek die de democratie op een schandalige manier misbruikt. Ik weet wel zeker dat daar geweld uit voortkomt.
Sneller dan we denken.
De kruik gaat inderdaad zo lang te water totdat zij barst. Maar de Hollandse kruik is die van het volk in de wereld, dat het meest doortrokken is van een slavenmentaliteit. Oftewel: de Hollandse kruik is vervaardigd van staal! Dat geweld, dat zal nog wel decennia lang op zich laten wachten. Totdat de Hollandse aard is vervangen door een aard die kenmerkend is voor de binnenstromende cultuurverrijkers (en dat is niet zo moeilijk, om de Hollandse cultuur, zoals die na 1968 verworden is, te verrijken).