D66: verkiezingscampagne van belastinggeld

D66 heeft met succes druk op de VPRO uitgeoefend om een documentaire over Sigrid Kaag aan te passen. Het komt erop neer dat de belastingbetaler een deel van de D66 verkiezingscampagne heeft bekostigd. De bevolking werd op eigen kosten door het ‘Nieuwe Leiderschap’ van Kaag bedonderd.

De weinig fraaie wijze waarop het CDA werd opgekocht door een paar grote bedrijven en een ‘medewerker’ is in vergelijking met deze nieuwste affaire nog slechts ‘klein bier’. Ging het bij het CDA nog om particulier geld wat werd gedoneerd om de politiek te beïnvloeden; hier gaat het om belastinggeld, geld wat de samenleving toebehoort en waarvan de belastingbetaler mag verwachten er niet mee belazerd te worden. Naar blijkt uit aan Geenstijl geleverd e-mailverkeer – op grond van de WOB -, heeft het campagneteam van D66 op effectieve wijze invloed uitgeoefend op zowel de inhoud als het ‘beste’ moment van verschijnen van de documentaire over Kaag ‘Van Beiroet naar Binnenhof’. We mogen met reden veronderstellen dat aan het gehele proces van opnames, montage en publiceren een grondige strategie ten grondslag heeft gelegen, teneinde de pas sinds 2017 in de Nederlandse politiek werkzame Kaag een greep naar de macht te laten doen. Dat heet ‘misbruik van overheidsmiddelen’.

Afb: wikimedia-commons

Dat betekent dat zowel NPO als VPRO op oneigenlijke wijze de verkiezingen hebben gestuurd. Met succes, want D66 werd de tweede partij van het land. De vraag is allang niet meer of de staatsomroep een te grote invloed uitoefent op het stemgedrag van het electoraat: D66 won in 2017 al 7 zetels (van 12 naar 19) op dubieuze wijze en doet er in 2021 dus nog eens 5 bij (van 19 naar 24). Het voortdurend ‘bashen’ van onwelgevallige partijen zoals de PVV en het FvD behoort ook in het rijtje van ongewenste invloeden op het stemgedrag van de kiezers thuis. Dat is namelijk schering en inslag bij de NPO en de zendgemachtigden.

Klaagde Kaag zelf nog in De Volkskrant over ‘de toon’ in de Kamer: we kunnen het beter eens over haarzelf, de toon en het ‘beeld’ hebben zoals dat in de propagandafilm van 3 januari j.l. werd geschetst. We zien een hautaine Kaag consequent zonder autogordel in de dienstauto (die gordel is er later – digitaal – in gemonteerd op gezag van het campagneteam van D66) maar niet champagne drinken in Nigeria, terwijl op nog geen 10 kilometer afstand de mensen creperen van de honger (kennelijk moest het door Kaag gedoneerde ontwikkelingsgeld op stijlvolle wijze kortjan worden gemaakt): dat laatste moest eruit worden gemonteerd op gezag van de D66 propaganda-officieren. De hooghartige Kaag en haar hele partij blijken in werkelijkheid gewoon een stelletje politieke schobbejakken die klaarblijkelijk nergens meer voor terugdeinzen. Niet bij de PVV of het FvD lopen de “schuinsmarcheerders en nazi’s” rond, D66, de hele NPO en de publieke omroepen zijn vergeven van op Noord-Koreaanse leest geschoeide propaganda-officieren die het politieke kartel tegen elke prijs in het zadel helpen te houden. Is het kritiekloze interview wat Eva Jinek met haar had op een vergelijkbare wijze tot stand gekomen?

Nu blijkt dat de ambtenaren van de overheid die werkzaam zijn bij de NPO en de verschillende zendgemachtigden, met succes invloed hebben gehad op het verloop van de verkiezingen, behoort de verkiezingsuitslag direct ongeldig te worden verklaard. Een dergelijke, grootschalige  interventie in het verkiezingsproces is volstrekt onaanvaardbaar. Nog beter zou het zijn om D66 als partij te verbieden en de leden levenslang te weren uit politieke en ambtelijke functies, evenals de ambtenaren bij de publieke omroepen.



Abonneer
Laat het weten als er
1 Reactie
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Rafi
5 maanden geleden

Helemaal eens met deze bijdrage, vooral dat er nieuwe verkiezingen moeten komen. Er is geen fatsoenlijk alternatief, wil dit land tenminste doorgaan voor beschaafd. Alleen maar dit: gisteren las ik ergens dat Kaag champagne dronk, niet in Nigeria, maar in Niger! Dat maakt het nog een stukje erger. Misschien dat dit nog rechtgezet kan worden als het inderdaad om Niger ging.