David Pinto: Racisme en discriminatie – een andere weg –

Racisme, discriminatie zijn vreselijk en terecht verboden. Oké. Maar:
1) dat mensen voorkeuren hebben en houden is een gegeven. Het is niet te elimineren, wat je ook doet. Wij kijken liever naar mooie (ik naar blond) dan naar lelijke mensen, niets mis mee;
2) Als je nou evenzoveel tijd, geld en energie zou steken in ‘vooruit komen’, je meer en meer bekwamen, dan kom je er wel en kun je eenvoudig lak hebben aan discriminatie en uitsluiting. En ook aan hoe je wordt genoemd.

Afb: wikimedia

Waarom is zigeuner, Jood, Aziaat oké, maar neger (of zwart) niet? Wat is daar mis mee? Je kunt een trotse Jood, zigeuner en Aziaat zijn, waarom ook niet een trotse neger (of zwart)? Alsmaar verbitterd rondlopen, ook over het feit dat jouw voorouders slaven zijn geweest, brengt je niets goeds. In de mooie en wijze woorden van Boeddha: Bitterheid is gif drinken met de hoop dat de ander dood gaat.

“Denk je dat ik Sylvana Simons in dienst zou
nemen? No way!”

Ik spreek uit ervaring. Lees het maar op je gemak in mijn autobiografie ‘Een Marokkaanse Jood van analfabete ouders’. Met alsmaar demonstreren, jeremiëren, schreeuwen, zeuren en verbitterd zijn kom je geen steek verder. In tegendeel. Denk je nu dat ik die agressieve, zwarte man die Zwarte Piet in zijn gezicht zou trappen of de schreeuw lelijke Sylvana Simons in dienst zou nemen? NO WAY! Ja, die zou ik absoluut afwijzen. Zeker! Sylvana Simons was lid van een bestuur waar ik voorzitter van was. Ze kwam nooit opdagen en ik heb haar (samen met de eveneens Surinamer John Leerdam, die er ook niets van bakte) eruit geschopt.

Tijdverspilling

Heel simpel, als ik dezelfde route zou volgen als deze figuren en mijn tijd en energie zou verdoen aan demonstreren, schreeuwen, jeremiëren, zeuren en verbitterd zijn, dan zou ik nog steeds in dezelfde positie en (financiële) situatie zijn als die gasten. Of is dit nu de Jood in mij? Dit is overigens, bedenk ik nu, de parallel met de vreselijke situatie van de arme Palestijnen en hun broeders in vergelijking met het piepkleine Israël die niettemin een grote en welvarende wereld macht is. Palestijnen blijven hun tijd spenderen aan demonstreren en stenen gooien terwijl Israël door gaat met alsmaar sterker en welvarender worden. Denk hieraan, kijk ernaar en leer hiervan!

Hollanders die deze ‘zielige’ slachtoffers van racisme en discriminatie menen te helpen, wijs hen op deze ‘andere weg’. Dan help je hen en hun (klein)kinderen daadwerkelijk verder te komen.

——————–

Prof. dr. David Pinto geldt als de expert bij uitstek rond interculturele vraagstukken en is oprichter/grootaandeelhouder van het Intercultureel Instituut (ICI). Inmiddels verscheen zijn 20e boek: ‘Een Marokkaanse Jood van Analfabete Ouders’.

Abonneer
Laat het weten als er
3 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Puck van der Land
3 maanden geleden

Dag prof. Pinto,
Uit sjacharijn met al die teksten over BLM, Zwarte Piet-schoppers, vandalen die historische standbeelden willen neer halen en dat vreselijke geschreeuw en gejank van al die medestanders met de demonstranten in de VS tegen het racisme, las ik tenslotte uw artikel.
Wat een verademing, eindelijk weer eens iemand die gewoon zegt dat hij net als alle andere mensen gewoon voorkeuren heeft: voor blond en als het kan ook nog mooi. Ik kijk ook graag naar mooie mensen en vind het jammer dat er zoveel mensen zijn die zich toetakelen met vreselijke make-up of met allerlei tattoes, hun hele lichaam vol, dat krijg je er nooit meer uit als die jeugd bevliegingen voorbij zijn.

Ik zou al die schreeuwers niet als vrienden willen: ze zouden mij waarschijnlijk ook niet willen want ik behoor niet tot die anonieme zielige vertrapte vernederde minderheid. Waar alleen het groepsgevoel van zieligheid telt …. en niet het individuele kunnen, de persoonlijke moed om zelf je eigen weg uit te stippelen uit dat sombere moeras dat armoe maar vooral door domheid wordt gedomineerd.

Al die schreeuwers zijn in wezen te betreuren vanwege het totale gebrek aan opvoeding, het ontbreken van verantwoordelijke ouders die hun kinderen respect bij hadden kunnen brengen, maar daar gemakshalve maar vanaf zagen: geen zin in dat moeilijke gedoe … ze moeten zelfstandig worden…. Of die zelf het voorbeeld gaven met schelden en tieren? Van wie hebben de meeste protesteerders het anders geleerd? Misschien op school, van klasgenootjes die ook niet beter leerden en evenmin door hun ouders of familie werden gecorrigeerd op racistische uitspraken. Toen ze nog klein waren begrepen ze nog niet eens wat racisme betekende of waar het vandaan kwam. Het komt bijna altijd van hun ouders: die vaders die langs de rand van het voetbalveld hun zoon toe schreeuwen: “sla hem op zijn bek, trap hem onderuit, dat vuile……” Of moeders die over de meisjes die bij hun dochter in de klas zitten hun oordeel vellen: “met dat vieze zwarte kind mag je niet omgaan, die heeft luizen…” of in een ander milieu “je gaat niet met die christenkinderen om want die zij onrein, en niet te vertrouwen…”
Duizenden voorbeelden zijn van zulke gemene stompzinnige uitspraken bekend. Schreeuwende ouders krijgen jankende volgers. Verblinde onderwijzers krijgen domme leerlingen.

U heeft helemaal gelijk, wijs die mensen een andere weg. Die is er wel als je hem maar wil zien en niet verblind wordt door massa-hysterie.

M. de Ruiter
3 maanden geleden

Tja…. voor mijn gevoel is dit geregisseerd.
Een naam kan ik er niet aan geven maar een doel wél.
Doel is: Allemaal arm.
Allemaal dóm.

En enkelingen zullen hier steen-stinkend rijk van worden.

Jo
3 maanden geleden
Antwoord aan  M. de Ruiter

M. de Ruiter,

In Vlaams België bestond er tot 1968 een cynische beschrijving voor de relatie tussen kapitaal en kerk (katholieke) : Hou jij hen arm, wij houden hen dom. Daar kwam een fundamentele verandering in na de moeder der studentenrevoltes: De linkse antiklerikale beweging bespeelde de achteruitstelling van de Vlaamse afdelingen door het Belgische episcopaat en lanceerde de slagzin: “Leuven Vlaams!”, wat uiteraard op grote tegenstand stootte van alle Franstaligen en conservatieve katholieken. De na-oorlogse nationalistische “Vlaamse volksbeweging”, verzameld in een rechtse anti-Belgische partij “Volksunie” sprong op de kar van de linkse studentenbeweging en het Belgische episcopaat wankelde door de splitsing van de katholieke universiteit van Leuven in een Nederlandstalige te Leuven en een Franstalige in de nieuw gestichte gemeente Louvain la Neuve. De meeste professoren verhuisden naar Louvain la Neuve en werden opgevolgd door Nederlandstalige assistenten in Leuven, die natuurlijk toen een volwaardig salaris van prof moesten krijgen. Beide groepen moesten nieuw assistenten krijgen; alles te samen: Grote extra structuurkost bovenop de enorme investeringen. Het episcopaat werd intern verscheurd en splitste eveneens in nieuwe Vlaamse en Franstalige bisdommen, zodat er, net als in de KUL nieuwe bisdommen bijkwamen met eigen structuurkosten. Dan volgden de grote traditionele politieke partijen, die, met uitzondering voor De Volksunie, ook allemaal werden gesplitst, met overal nieuwe structurele extra kosten. Tot overmaat van ramp werd de Waalse zware industrie (steenkool & staal), traditioneel in handen van Brussels Franstalig kapitaal, volkomen afgebouwd, zodat Wallonië kampte met grote werkloosheid voor het Waalse menselijk kapitaal en Vlaamse pendelarbeiders. Er werd weliswaar véél geïnvesteerd in Vlaanderen, met name vooral in de havens van Antwerpen en Zeebrugge maar door kapitaalsvlucht naar o.a. het opkomende China kwam Wallonië in zware economische moeilijkheden met grote werkloosheid. Maatschappelijke zetels waren naar Vlaanderen verhuisd, zodat ook daar het gros van de belastingen, weliswaar federaal, werd geïnd. De Volksunie voerde vanaf dan een anti-Belgische en anti-Waalse oppositie maar deze partij spatte uiteen vanaf de eerste poging tot regeringsdeelname. Er waren drie strekkingen, waarvan alleen de extreem rechtse, nationalistische uiteindelijk overbleef als Vlaams Blok; na een vervolging voor racisme veranderde de naam in Vlaams Belang. De andere werden opgeslorpt door de Vlaamse liberale en katholieke partijen. Eén enkele volksvertegenwoordiger werd Vlaams socialist. Vanuit de Katholieke partij ontstond later opnieuw een Vlaams nationalistische partij met neo-liberale strekking: de NV-A met een fascistoïde ondertoon: één leider, law & order en duidelijk gericht op de middenklasse van hoog opgeleide tweeverdieners in gezinnen met 3 à 4 kinderen en twee voertuigen in een villa met twee garages. Er wordt campagne gevoerd door collectief vijandschap tegen Wallonië, omdat er na de ondergang van de zware industrie aldaar en de verschuiving van het kapitaal naar het noorden geldstromen zijn ontstaan naar het zuiden. Het extreem rechtse Vlaams Belang richtte zich op de arbeidersklasse voor haar aanhang. Naast anti-Belgische en Anti-Waalse propaganda bespeelde men de racistische xenofobie tegen destijds geïmporteerde arbeiders uit Marokko en Turkije, die in grote getale achterbleven na sluiting van de zware industrie in Wallonië en Limburg. Later keerde Vlaams belang zich ook tegen de Europese instellingen en sloot zich zo aan bij de andere rechts-anarchistische bewegingen in Europa. Hun doelstellingen zijn zo extreem en negatief dat zij zichzelf uitsluiten voor iedere regeringsdeelname. De andere partijen sloten hen op in een cordon sanitair wegens deze onverenigbare principes. Er is geen duidelijk haalbaar doel bij Vlaams belang, behalve dat de verkozen mandatarissen nooit verantwoordelijkheid moeten nemen ondanks een meer dan royaal inkomen en een beschamend hoog later pensioen. Zij hebben, zoals de meeste Belgische politieke mandatarissen geen volwaardig beroep en hebben dus als enig doel van verkozen te blijven door, zoals jij zegt, dom kiesvee, dat geloof hecht aan de anarchistische leugenpropaganda. Paranoia is de beste voedingsbodem voor anti-politiek. Ook in België is de pers, zoals door Berlusconi in Italië, totaal in handen geraakt van opportunistisch rechts. Er is geen linkse pers in België want als er al een kritische redactie ontstaat, dan blijft die financieel afhankelijk van liberale belangen en zo ontstaat zelfcensuur. Er werd, naast de, ook gesplitste, nationale omroep een onafhankelijke TV-zender, VTM, opgericht, die ook volledig in handen is van dezelfde persgroep. De educatieve waarde is ondermaats en gericht op easy-entertainment. Rechtse politiekers schelden de openbare omroep voor links maar ondanks het grote verloop van kaders binnen die omroep naar de veel lucratievere politiek, is er nog nooit een anker naar een linkse partij overgestapt. Naar Vlaams belang evenwel ook niet, dat zou te beschamend zijn. De katholieke kerken zijn leeg en kunnen het gepeupel niet meer dom houden maar nu is er VTM. Dat is het Vlaamse verhaal van arm en dom. Rechtse politici helpen vluchtend kapitaal dat investeert in communistisch China, dat steen-stinkend rijk wordt en zo de losgeslagen U.S.A. en Brazilië opkoopt dankzij de hulp van hun idiote huidige leiders. Wij, eerlijke belastingbetalers, hebben allen te samen de banken gered en men zal ook nu, zelfs het verplegend personeel, de nieuwe crisis laten betalen, zonder dat er één € zwart geld uit de belastingparadijzen zal worden teruggehaald. Arm maar dom!