Het is stil in Kiyv en Ottawa

Vaudje Bedankt. Zo zou het antwoord van Canada en de Oekraïne kunnen luiden nadat verschillende inlichtingenbronnen bevestigden dat een Iraanse raket “per vergissing” een Oekraïense Boeing 737 boven Iraans grondgebied naar beneden had gehaald.

Beelden na de crash. Afb: screenshot Newsweek video.

Het mag niemand verwonderen dat de Mullahs in Teheran bewust het risico hebben genomen om het vliegverkeer vanaf Teheran Airport toch over het deel van het luchtruim te laten gaan waar op die avond van 8 januari 2020 raketinstallaties hun dodelijke lading zouden uitbraken om doelen waar Amerikaanse en coalitie militairen gehuisvest zijn te raken. Of bewust te missen. Het is maar hoe je het benadert.

Vermoedelijk was het handhaven van de geheimhouding om het verrassingselement te optimaliseren, de reden dat de Mullahs in Teheran de civiele verkeersleiding geen opdracht hebben gegeven om geen vluchten toe te laten in het luchtruim waar raketten op weg zouden gaan naar militaire bases in Irak. Blijkbaar hebben de Mullahs en hun uitermate competente militaire adviseurs het risico klein geacht of wellicht volkomen genegeerd dat een overvliegend platform getroffen zou kunnen worden door een van de gelanceerde raketten. Of misschien hebben die militaire adviseurs het advies gegeven dat deel van het luchtruim af te sluiten voor civiel vliegverkeer en hebben de Mullahs door het invretende TDS die adviezen naast zich neergelegd.

Wanneer de Mullahs in de veronderstelling leven dat de USA nog verrast zouden kunnen worden, dan onderschatten ze de kwaliteit van het Amerikaanse globe omspannende spionage stelsel. De uitspraken van Trump bevestigen dat de Amerikaanse president kort na het neerstorten van het Oekraïense passagierstoestel was geïnformeerd over het treurige nieuws dat een Iraanse raket per ongeluk een civiel platform uit de lucht had gehaald. Als dat kritische anti-Trumpers niet zou kunnen overtuigen, dan moet het verbod dat de Federal Aviation Adminstration (FAA) ongeveer drie uren voor het trieste incidentaan alle Amerikaanse vliegtuigmaatschappijen heeft opgelegd, hen toch op andere gedachten moeten brengen: “The Federal Aviation Administration issued Notices to Airmen (NOTAMS) tonight outlining flight restrictions that prohibit U.S. civil aviation operators from operating in the airspace over Iraq, Iran, and the waters of the Persian Gulf and the Gulf of Oman. The FAA will continue closely monitoring events in the Middle East. We continue coordinating with our national security partners and sharing information with U.S. air carriers and foreign civil aviation authorities”. Er zal door de anti-Trumpers ongetwijfeld weer een voor Trump ongunstig draai aan gegeven worden.

Het staat er echt. Deze civiele organisatie coördineert voortdurend met de Amerikaanse inlichtingengemeenschap, Amerikaanse vliegdekschepen in de regio die hun AWACS platformen in de lucht hebben ontplooid en buitenlandse luchtvaart autoriteiten om de toestand boven Irak en Iran voortdurend in de gaten te houden. Het is een bevestiging dat de Amerikanen met alle middelen en instrumenten die ze hebben, luchtruim en territoir boven resp. van Irak en Iran na de uitschakeling van Soleimani voortdurend en nauwgezet in de gaten hebben gehouden en informatie met hun bondgenoten hebben gedeeld. Waarom heeft de KLM of hebben Nederlandse luchtvaart resp. veiligheidsinstanties vluchten van Nederlandse passagiersplatformen boven Iraans en Iraaks territoir gehandhaafd, is de vraag die op basis van de FAA maatregel opwelt?

De Mullahs beseffen ongetwijfeld dat ze hun hand hebben overspeeld en zijn al snel gestart met wassen van die hand. Het bericht dat vermoedelijk een Iraanse raket de Boeing had neergeschoten werd iets te snel afgedaan als een onzinnig en ongefundeerd Amerikaanse gerucht om Iran in een kwaad daglicht te stellen. Bovendien was Iran niet genegen om de zwarte dozen met vliegdata aan enig ander land of luchtvaart instantie voor nader onderzoek te overhandigen en bulldozers waren al snel gemobiliseerd om het gebied schoon te vegen, waardoor het noodzakelijke bewijsmateriaal vernietigd of in ieder geval aangetast zou worden. De officiële Staatsomroep meldde: ”the plane crashed because of an engine fire caused by a technical fault”. DeMullahs zijn zonder uitgebreid technisch onderzoek tot die conclusie gekomen en verwachten blijkbaar dat vliegrampen experts die verklaring zonder tegengas te willen geven, zullen aanvaarden. Hebben niets geleerd of willen leren van de ontwikkelingen na het neerschieten van de MH-17.

Vaudje bedankt en de nabestaanden van 176 verongelukte passagiers en bemanning zitten met de brokken. Vandaag is een kind, een echtgenote, een echtgenoot, een grootvader, grootmoeder, een oom, een tante, een vriend, vriendin, een goede kennis en een trouwe medewerker niet thuis gekomen. In Teheran is het akelig stil en zullen in de komende dagen de Iraanse schuldigen van het vaudje voorgoed uit de openbaarheid verdwijnen.

Tja een vaudje, het klinkt zo mild. Als iemand bereid is om uit hoofde van geheimhouding het risico te willen lopen dat een civiel platform door een van de gelanceerde raketten geraakt kan worden, dan is de vaststelling “het was een vergissing” een onjuiste kwalificatie van zo´n actie. Vanzelfsprekend zullen westerse politici de kool en de geit sparen om de relatie met Teheran niet op scherp te willen stellen. Daar hebben de nabestaanden van de slachtoffers niets aan. 


.

U kunt ons volgen op social media en wij stellen uw 'like' zeer op prijs.:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *