Slaap lekker, Nederland…

Vliegbasis Gilze-Rijen mag voorlopig geen nachtvluchten oefenen met helikopters. Dat heeft de voorzieningenrechter in Breda uitgesproken in een voorlopige voorziening die omwonenden hadden aangespannen. Dit melden de websites van het Brabants Dagblad en BN/De Stem.

De geplande vluchten voor komende week zijn al afgelast.  De helikopterwerkgroep ‘Grote Spie’ uit Rijen, voornamelijk woonachtig aan de straat Atalanta, klaagt al jaren over overlast van helikopters van de vliegbasis. Ook in Waalwijk en het Rivierengebied, laagvlieggebied, klagen actiegroepen. Behalve reguliere vluchten zijn de nachtvluchten in de zomerperiode een doorn in het oog. De vliegbasis had – voor het zesde jaar – een ontheffing gekregen om zes weken in de periode tussen 4 april en 11 augustus met helikopters tot 01.00 uur ’s nachts te vliegen. De rechter steekt daar thans een stokje voor. Zij motiveert haar uitspraak over veertien dagen. Woordvoerdster Inge van Meegen van de vliegbasis bevestigt de schorsing, maar kon nog niet precies zeggen wat daarvan het gevolg is, aldus het Brabants Dagblad.

Vorig jaar mei speelde er ook al zoiets, maar toen mochten de nachtvluchten gewoon doorgaan. Een inwoner van Rijen maakte vanwege geluidsoverlast bezwaar tegen de ontheffing voor het uitvoeren van avond- en nachtvluchten. Het ging toen om oefendoorstarts met helikopters na 22.00 uur en oefenvluchten na middernacht tot 01.00 uur. Volgens de voorzieningenrechter had de minister van Defensie voldoende aannemelijk gemaakt dat nachtvluchten ook in de zomerperiode noodzakelijk zijn. De vluchten van het Defensie Helikopter Commando waren volgens de minister namelijk nodig om te oefenen voor het vliegen bij duisternis tijdens de VN-missie in Mali. De voorzieningenrechter oordeelde dat Defensie tijdens de oefeningen genoeg rekening hield met de belangen van omwonenden, omdat voldoende werd gedaan om vermijdbare geluidsoverlast te voorkomen. Het betrof hier een voorlopige uitspraak, in afwachting van de beslissing van de minister op het bezwaarschrift van de omwonende. Die laatste zou daarna eventueel weer in beroep kunnen gaan bij de rechtbank.

Een blik op Google Maps leert, dat de Atalanta in Rijen een straat is waar veel kapitale villa’s staan. Op Funda worden momenteel drie panden aangeboden, in prijs variërend van 549.000 tot 1,5 miljoen euro, allen gebouwd na 1991. De vliegbasis Gilze-Rijen bestaat al iets langer: het is het oudste vliegveld van Nederland; begonnen als burgervliegveld Molenheide wordt daar al sinds 1910 gevlogen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Gilze-Rijen door de Duitse bezetter uitgebreid tot één van de grootste vliegbases van Europa. Van 1972 tot 1995 werd er met straaljagers gevlogen, eerst de Northrop NF-5 en na 1990 de F-16. In die tijd werd er klaarblijkelijk niet bepaald moeilijk gedaan over nachtvluchten en lawaaioverlast; de Koude Oorlog was immers nog lang niet afgelopen. Zelf woonde ik in die tijd nog als klein jochie in een aanvliegroute naar Leeuwarden, waar tot 1979 de uiterst lawaaiïge F-104 Starfighters gestationeerd waren. En daar hadden ze er nogal wat van.

Het is aan de Atalanta in Rijen dus eigenlijk hetzelfde liedje als bij Schiphol, dat ook al sinds 1913 bestaat: eerst een huis kopen in een nieuw uit de grond gestampte woonwijk bij Badhoevedorp en daarna beginnen te huilen over het lawaai van de luchthaven. Er is becijferd dat ruim 80% van de klachten van 5% van de omwonenden afkomstig is. Dat probleem had u zich van tevoren ook wel kunnen bedenken toen u naast een vliegveld ging wonen. Ik vind het belangrijker dat onze piloten kunnen trainen om bij te dragen aan onze veiligheid en vrijheid – vooral in deze tijd met de hernieuwde supermachtaspiraties van Moskou en het kwaadaardige gezwel dat islamitisch extremisme heet – dan acht te slaan op het ach en wee van een paar gefortuneerde azijnzeikers in een kapitaal nieuwbouwhuis naast een vliegveld dat er al ruim een eeuw ligt. Niet janken, maar gewoon verhuizen, luidt dan ook het devies.

Slaap lekker, Nederland…

 

Deel dit:
0 0 stemmen
Artikel waardering
Abonneer
Laat het weten als er

5 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
7 jaren geleden

Is het niet zo dat die nachtvluchten afwijken van de normale vliegbewegingen met bijbehorende geluiden en dat de omwonenden op grond van die toen geringe geluidsoverlast hun plaggenhutje kochten? Zelfde verhaal bij Schiphol dat in een paar jaar tijd naar 3 keer zo groot en met 12 keer meer herrie is gegroeid? Geen grond dus om de bewoners als een stelletje rijke zeikers neer te zetten.

Moevandit
6 jaren geleden
Antwoord aan  Breinbrouwsels

En toch wist men dat er een vliegveld lag, plaggenhutje of niet

Jeraadhetnooit
6 jaren geleden
Antwoord aan  Breinbrouwsels

De vliegbewegingen wijken niet af. Het is juist de bedoeling dat de vlieger hetzelfde kan bij duisternis als bij daglicht.

Henk Jan
6 jaren geleden
Antwoord aan  Breinbrouwsels

Er vanuit gaande dat het vliegverkeer groeit of varieert zou je in een steeds meer overbevolkt land moeten verwachten dat geluid (vliegbewegingen, autobewegingen, treinbewegingen,etc.) steeds meer zullen toenemen. Het is hypocriet om te doen als of je dat niet hebt of kon verwachten. Rechters die dat belonen behoren tot de meest incompetente lieden in dat vakgebied