Gemeente Enschede faciliteert wetteloosheid

De Centrale Raad van Beroep (CRvB) is de hoogste bestuursrechter en doet bindende uitspraken maar de gemeente Enschede trekt zich daar niets van aan. De lokale beleidsmakers gaan nu zelf een stap verder: de gemeente faciliteert wetteloosheid!

Sinds 2015, toen de huishoudelijke hulp werd gedecentraliseerd, koos Enschede voor resultaatbekostiging. In plaats van een vast aantal uren kregen aanvragers via de Wmo een indicatie op basis van een ‘schoon en leefbaar huis’.

In februari 2019 oordeelde de CRvB dat dit in strijd is met de wet. Het recht op hulp in het huishouden moet in uren worden vastgesteld. En dus, het indiceren op basis van ‘schoon en leefbaar’ is – zo oordeelde de hoogste rechter – tegen de wet.

Rekenkamer onderzoek

In 2021 onderzocht de Rekenkamer (waar ik deel van uitmaakte) de huishoudelijke hulp. Dit onderzoek – een laatste middel mede omdat de raadsperiode ten einde liep – volgde na een jarenlange strijd [ 1 ] [ 2 ]  [ 3 ] [ 4 ] [ 5 ] [ enz ]. 

De verantwoordelijk wethouder Niels van den Berg kon of wilde na jaren strijd nog steeds niet doorpakken. Hij werd gesteund – dus ondanks de uitspraak van de hoogste rechter – door het college van B&W alsmede de meerderheid van de gemeenteraad.

Toen de Rekenkamer met een vernietigend rapport kwam, zweeg Van den Berg tot na de verkiezingen. Een veelzeggend zwijgen.

Na de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 ging vervolgens een nog groter deel van de gemeenteraad zich gedragen als een vazal van B&W. De nieuwe wethouder kwam zelfs weg met toezeggingen die leugens bleken.

4e Wethouder, maar één beleid

En nu met de 4e wethouder, maar één ‘wetteloos’ beleid gaat het nog een stap verder. En wordt wetteloosheid gefaciliteerd door het college van B&W.

Ondanks een recent ‘mea culpa’ wordt er op het dossier ‘Ondersteuning Huishouden’ gewoon een tandje bijgezet.

Het college dwarsboomt jurist Wevers in zijn strijd voor kwetsbare inwoners. Het argument? Procederen of boetes opleggen lost het personeelstekort niet op.

Daarom wil het college van B&W in Enschede de bedrijven niet juridisch aanpakken ook al leveren ze niet wat in contracten is vastgelegd.

Weigert het bedrijven juridisch aan te pakken, ook als ze contractbreuk plegen. Zo faciliteert het college dus wetteloosheid bij de eigen contract partijen.

Dit ondermijnt niet alleen het eigen gezag, maar ook de democratie.

Conclusie

De hoogste rechter heeft geoordeeld. De Rekenkamer heeft gehakt gemaakt van het beleid. Maar de gemeente Enschede trekt zich nergens iets van aan.

Hardwerkende Nederlanders moeten zich aan de wet houden. Kwetsbare inwoners – die recht hebben op hulp – worden genegeerd. Maar het college faciliteert wanbeleid en contractbreuk.

Inmiddels de vierde wethouder met eenzelfde beleid: illegaal en asociaal. De democratische rechtsstaat wordt hier niet verdedigd, maar ondermijnd door de eigen bestuurders.

Dit is geen bestuur meer, dit is bestuurlijke anarchie! Enschede wordt gegijzeld door een club arrogante politici en een kwaadwillende ambtelijke top die letterlijk ‘schijt’ heeft aan recht en rechtvaardigheid.

Waarbij de gemeenteraad – het hoogste orgaan van de stad, met als belangrijkste taak controleren van het college – zich tot nu toe gedraagt als een vazallengenootschap.

Tijd om deze wetteloze kliek een halt toe te roepen! Hopelijk hoeven kwetsbare inwoners niet te wachten op de kiezer.

Enschede, voorop en vooruit!
Nooit opgegeven, niets doen is geen optie. Enschede, Nederland is het waard!


Erwin
Erwin Versteeg

Erwin Versteeg is zelfstandig ondernemer en sinds maart 2018 voorzitter van ‘Verbindend Enschede’. De columns die hij schrijft, zijn op persoonlijke titel en bedoeld om een discussie op gang te brengen. Onderwerpen in de columns zijn lokaal, landelijke, geopolitiek of maatschappelijk, en daarmee lokaal en/of landelijk mogelijk geen onderdeel van hun (politieke-) verkiezingsprogramma.

.

5 1 stem
Artikel waardering
Abonneer
Laat het weten als er

2 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
3 dagen geleden

“ Gemeente Enschede faciliteert wetteloosheid”: aldus de heer Versteeg . De vraag is dan; “ volledig bewust of incidenteel . “ ik neem aan dat “ het volledig bewust gebeurd”. In dat geval kunnen we dus van “ bestuurlijke ongehoorzaamheid” spreken . En, “ de Rekenkamer “ heeft gehakt gemaakt van het beleid . Dat betekent dat “ En . de democratie in Enschede volledig in de prullenmand is gedeponeerd “ EN er blijkt geen angst te zijn dat er een sanctie volgt. . Nu zijn we dus beland in het land van “” willekeur” . Het argument om de Raad in Enschede een schop te verkopen en onmiddellijk ontslag aanzeggen is wel duidelijk .. Het is “” bestuurlijke Anarchie “ : het is mij dan ook een raadsel waarom De heer Versteeg geen alarm heeft geslagen ….. ! Immers: Wetteloosheid betekent ook dat de inwoners van Enschede geen recht wordt gedaan . Dat is een doodzonde op bestuurlijk niveau . Het is “” schijt aan de wet en WIJ ( de Gemeenteraad) doen wat we willen. Uiteindelijk betaalt de burger het gelag …… zodat “ de burger gewoon belazerd wordt! Kennelijk heeft de Gemeenteraad van Enschede les van “ de psychopaat “ gehad en zij weten dat “ er geen “ sanctie “ komt……. ! Rutte en Kaag hebben tot nu toe geen sanctie ondergaan en fluiten rustig U en mij uit . Maar , criminologisch gezien is het onacceptabel …… het zijn immers gewoon boevenstreken? Vazallen……. Zijn zieke meelopers en slaafs van karakter .

Boudica
4 dagen geleden

Niet alleen in Enschede maar ook in Rotterdam e.a. Geef ambtenaren macht en geld en de rapen zijn gaar! Schuld van voorgaande kabinetten. Gedwongen om BBP te verhogen m.n. door Loonheffingen en andere belastinginkomsten, momenteel 45-50% vh BBP. O.a. Zorggeld gaat naar aannemen van steeds meer LHBQT (beslis)ambtenaren met een dubbel paspoort wat weer terugvloeit in staatskas. De kwestbare burger krijgt marginaal tot noppes, sterf maar of op je 80e naar sportcursus om selfsupporting te blijven, na 45 jaar noeste arbeid en/of gezin grootbrengen. Oplossing: toegekende gelden stopzetten en terug naar oude systeem. Of beter: Geld van bijv. de Zorgverzekeringswet niet naar belastingdienst maar in een apart werkgevers-werknemerfonds. Zorgverzekeringspremies weer met bruto loon verrekenen. Huidig systeem
is krankjorem.