De onrust wordt niet minder, al krijgen we inmiddels wel een scheiding tussen kaf en koren. De geluiden dat zzp-werk in de beveiliging vanaf 2025 niet meer mogelijk is, blijven de boventoon voeren. Maar dit is incorrect en onjuist.
Aantasting bestaansrecht
In eerdere berichten (1 en 2) heb ik reeds duidelijk gemaakt dat de aantasting van het bestaansrecht van de vele goedwillende eenmansbedrijven een gotspe is.
Nu gaan handhaven op een in 2016 al niet werkende wet DBA. Ook mensen die na 2016 zijn gestart als ondernemer, dus na ruim 8 jaar vrij te ondernemen, zijn ineens voor een voldongen feit geplaatst.
Daarbij zijn het niet alleen de eenmansbedrijven (ZZP’ers), ook veel welwillende bedrijven zijn slachtoffer van dit voorgenomen beleid. Want wie vult de plekken (zorg, horeca, beveiliging, evenementen/festivals, politiek) in nu steeds duidelijker wordt dat eenmansbedrijven niet in loondienst willen.
Sterker, uit financiële overweging kunnen ze niet eens in loondienst en worden ze in veel gemeenten na een privé faillissement aan hun lot overgelaten. En wat te denken van de grotere en kleinere bedrijven die de gevolgen van het staatsbeleid met betrekking tot Corona/COVID 19 hebben overleefd dankzij uitgestelde belastingen. En moet diezelfde uitvoeringsorganisatie van de overheid, de belastingdienst ook nog eens handhaven.
Denk je nu echt dat deze bedrijven ook maar iets doen om tegen ‘de wensen’ van de staat in te gaan? Tegenspraak zal hen immers zelf aan de bedelstaf brengen.
Niemand weet hoe het wordt
Onzekerheid is het grote woord als het gaat om wat er nu werkelijk gaat gebeuren en hoe dan nu werkelijk de regels zijn. Ook niet nadat de politiek een poging heeft gedaan om duidelijk te maken dat er een wat dan heet: ‘zachte landing‘ komt en er ook niet direct een boete volgt.
Dat in ieder geval voor 2025 geldt; coulance boetes, voorlichting, samenwerking met de markt. Dat de politiek een zachte landing wil maken om een afwegingskader te realiseren. Er wordt niet verder teruggegaan dan 1-1-2025 om zo een ingroeimodel tot 2030 te garanderen.
Los van de campagne, die zowel de Belastingdienst als de Rijksoverheid is gestart, als er daadwerkelijk persoonlijk contact is met de Belastingdienst of Rijksoverheid, wordt er aangegeven dat ze het niet weten. Terwijl de grote bedrijven en hun spreekbuizen beweren dat de Belastingdienst in een persoonlijk gesprek heeft gezegd; nee, het mag niet!
Zijn we nu echt aan NSC overgeleverd?
NSC-minister Eddy van Hijum van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is een man die niet weet wat een ondernemer voelt. Hij kan zich niet verplaatsen in de passie van een ondernemer en wat een (echte) ondernemer drijft. Juist hij is nu degene die heeft besloten om de wet VBAR wel naar de Tweede Kamer te sturen.
Als reden wordt aangevoerd dat ‘de reden’ duidelijkheid is. Daar komt bij dat het aangepaste wetsvoorstel VBAR laat nu weer op zich wachten omdat twee belangrijkste uitvoerders, de Belastingdienst en het UWV. Zij vonden het plan van het kabinet te complex en daardoor slecht uitvoerbaar.
Duidelijkheid wil het NSC ook krijgen door het stellen van 43 vragen aan de Kamer. Want zo hebben de Kamerleden Van Vroonhoven en Van Oostenbruggen geconstateerd: de informatie (onderdeel van de uitvoering van deze aangenomen motie) op de sites van de Rijksoverheid en de Belastingdienst is lang niet altijd duidelijk en soms ook tegenstrijdig.
Nu profileert zich het NSC van Pieter Omtzigt als partij die vooral staatsrechtelijk het roer recht houdt. Een partij ook die wil bepalen welke ‘omgangsvormen’ nog tot de ‘fatsoenlijke’ invloedssfeer worden gerekend. Maar intussen lijkt het erop dat een deel van deze partij zich zelfs tegen de eigen partijleider Pieter Omtzigt heeft gekeerd.
Voordeeltje voor de 1.200.000 mensen werkzaam als eenmansbedrijf. De vragenstellers; Kamerleden Van Vroonhoven, Van Oostenbruggen en minister Eddy van Hijum zijn nog niet weggelopen of uit de running als gevolg van een burn-out. Eddy van Hijum, die PVV’er Edgar Mulder in het verleden overigens al een ‘hooligan die door de provinciale politiek loopt’ noemde.
Wat als nu juist deze Kamerleden tegen deze wet stemmen? Dan wordt nog duidelijker dat het onuitvoerbaar is. Tegelijkertijd kunnen Kamerleden het voor alle partijen wel duidelijker maken. Dan je wel kunt en mag werken met eenmansbedrijven.
Eddy van Hijum en ondernemen
Zoals eerder gesteld, NSC-minister Eddy van Hijum weet niet wat een ondernemer voelt. De man is nooit ondernemer geweest, zijn hele leven had en heeft een doel: beroepspoliticus. Hij kan zich ook niet verplaatsen in de passie van een ondernemer en wat een (echte) ondernemer drijft.
De man is een met gemeenschapsgeld smijtend kameleon die op zijn zachtst gezegd, in ondernemerszin dubieus handelt. Zou mogelijk te boek staan als onbetrouwbare ondernemer en bij een faillissement echt wat uit te leggen hebben aan een curator.
Dit was bijvoorbeeld niet te vinden op Eddy van Hijum zijn CV
Als gedeputeerde voor de provincie Overijssel wilde hij in 2015 dat de provincie enig aandeelhouder zou worden van XL Businesspark in Almelo.
In 2016 werd onder zijn bestuur de gemeente Enschede en de provincie Overijssel gezamenlijk aandeelhouder in een BV constructie van de nieuw opgerichte Technologie Base Twente.
Om vervolgens in 2018, nog steeds als gedeputeerde in Overijssel gemeenten in Twente te verplichten om kavels voor bedrijventerreinen af te schrijven.
Het uit de markt te nemen dus van kavels voor bedrijventerreinen. Dit dan door bedrijfsgrond een andere bestemming te geven met als resultaat: miljoenenverlies voor verschillende gemeenten.
Om dan later constateren dat de provincie een dure rekenfout heeft gemaakt.
En wat deed de huidige minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid? Hij was in die periode als gedeputeerde in de Overijssel portefeuillehouder voor: regionale economie, arbeidsmarkt, financiën.
Hij had dus in zijn tijd als gedeputeerde in de provincie Overijssel zowel de uitvoering als de uitgifte van het geld in eigen beheer.
Lithium Werks
Deze portefeuille kwam ook prima van pas kwam bij de “Lithium Werks” affaire. Daarbij misleide hij als gedeputeerde de Provinciale Staten met betrekking tot het geven van een lening van 7.5 miljoen.
Een lening, verstrekt aan Kees Koolen, die de intentie had om de totstandkoming van een research- en development campus op het terrein van Technology Base Twente in Enschede. Een bedrijventerrein dat door zijn eigen beleid was ondergebracht in een gezamenlijke BV tussen de provincie Overijssel en de gemeente Enschede.
De Letter Of Intent (LOI) werd destijds ondertekend door; Commissaris van de Koning Andries Heidema, toenmalig burgemeester Onno van Veldhuizen (bij ondertekening vertegenwoordigt door toenmalig wethouder Eelco Eerenberg) van Enschede en toen als gedeputeerde Eddy van Hijum. De lening werd verstrekt zonder bedrijfsplan. En Eddy van Hijum wist dat!
Lithium Werks werd in 2022 verkocht aan het Indiase bedrijf Reliance Industries voor 61 miljoen dollar. Of Lithium Werks de 7,5 miljoen euro met rente gaat terugbetalen, zoals gedeputeerde Eddy van Hijum eerder beloofde, was toen vreemd genoeg een vraagteken.
Uiteindelijk werd de lening van Kees Koolen zijn groene droom aan OOST NL terugbetaald. Inmiddels is de groene droom van Kees Koolen wel uiteen aan het spatten.
Conclusie
Persoonlijk zie ik het als positief dat deze slechte wet naar de Tweede Kamer gaat voor behandeling. Een wet moet daarna immers ook nog door de Eerste Kamer. En daar heeft deze coalitie zeker geen meerderheid.
Het is echter wel zaak dat duidelijker wordt dat werken met eenmansbedrijven geen enkel probleem is. Zeker met een samenwerkingsovereenkomst waarin minimaal is opgenomen;
– Een minimum tarief van € 33,-,
– Hoe worden werktijden bepaald,
– De klantwensen en richtlijnen aangaande het project,
– Inhuur gebaseerd op de specifieke kennis en ervaring,
– Niet verplicht zelf de werkzaamheden uit te voeren,
– Risico en eigen investeringen,
– Profilering als ondernemer,
– Resultaat en einddatum.
Je gaat dan niet alleen het ‘Kaf van het Koren’ scheiden. Ook geef je de bedrijven een escape om te zeggen: “Sorry voor die reeds overgegaan zijn, maar door de huidige ontwikkeling is nu wel duidelijk dat er kan worden gewerkt met eenmansbedrijven; ZZP’ers dus”.
En wat betreft die huidige ontwikkeling: Het kan ook op deze simpele wijze!
In het belang van de ondernemer;
Nooit opgeven, niets doen is geen optie. Nederland is het waard!
Erwin Versteeg is zelfstandig ondernemer en sinds maart 2018 voorzitter van ‘Verbindend Enschede’. De columns die hij schrijft, zijn op persoonlijke titel en bedoeld om een discussie op gang te brengen. Onderwerpen in de columns zijn lokaal, landelijke, geopolitiek of maatschappelijk, en daarmee lokaal en/of landelijk mogelijk geen onderdeel van hun (politieke-) verkiezingsprogramma.
.
overheden hebben meer vernietigingskracht dan het hele nucleaire wapenarsenaal op de wereld bij elkaar
een goed politicus is een dode politicus
onschendbaarheid is garantie voor bewust falen; politici dienen persoonlijk aansprakelijk te worden
bovendien ben ik van mening dat de huidige politieke veestapel met grof geweld geruimd dient te worden
Ook niet zo verwonderlijk dat een recent onderzoek heeft uitgewezen dat één op de drie zelfstandigen heeft besloten te stoppen. Dit houdt direct of indirect in dat de toeloop naar de gemeentelijke bijstand ook zal toenemen. Smart move, guys.
Eerder zagen we al dat met name kleine verhuurders, de zogenaamde huisjesmelkers, de huurpanden in de verkoop deden vanwege de nieuwe huurwetgeving. Resultaat: het aanbod huurwoningen daalde terwijl de vraag – geïnitieerd door het wanbeleid – juist toenam. Laat het maar over aan de idioot met de clown schoenen.
Nog wat langer geleden een nóg spraakmakender affaire: het toeslagenschandaal. De overheid meende eindelijk eens wat te moeten doen aan het misbruik van de royaal aanwezige sociale voorzieningen. Welnu, bij de familie Harmsen uit Overijssel bleek weinig te halen, net als bij de familie Leerdam uit Friesland, dus werd de focus gelegd op lieden met vreemde, niet Nederlands klinkende namen zoals Aboutaleb en Yesilgõz.
Op zich een heilzame poging, veel te laat echter, en de uitvoering bracht nogal wat reuring teweeg. Het voorlopige – naar mijn mening – resultaat is bekend: de val van het kabinet. Het grootschalige misbruik van sociale voorzieningen gaat gewoon door, met name door die lieden die van buitenaf aangetrokken werden door de fnuikende, welbekende aanzuigende werking.
Ik ben zeer benieuwd wat de volgende stunt wordt.
een zelfstandige met een netwerk kan beter in de schaduw gaan werken en de overheid de middelvinger geven