“In plaats van de overheid te verkleinen, zal de komende tijd juist een sterke actieve overheid nodig zijn om ons te beschermen en onze economie en samenleving eerlijk en gezond te houden”. Dat schreef de VVD medio 2020 in het programma voor de Kamerverkiezingen van vorig jaar.
Aanvankelijk wilde de VVD-leider nog een kleinere overheid, maar daar is hij kennelijk van af gestapt. Rutte in 2020: “We zijn gaan vernieuwen terwijl de winkel open is en we zetten echt andere accenten. We hebben altijd de nadruk gelegd op een kleine overheid, maar wat je echt nodig hebt, is niet zozeer een kleine overheid, en al helemaal geen grote, maar wel een sterke”, waarbij de partijleider verwees naar de ‘coronacrisis’. Rutte zei toen nog over het MKB: “Wij zijn een land van de middenklasse, een land van hardwerkende mensen. Die willen zien dat ze als ze werken ook iets overhouden”. Nu, twee jaar later, bestaat de middenklasse nog amper, betaalt zich scheel aan belastingen en premies, terwijl hun kinderen verbijsterd toekijken hoe economische vluchtelingen de huurhuizen voor hun neuzen wegkapen. Een paar dagen later zien ze ook nog dat BCC of MediaMarkt daar de televisies, koelkasten, wasmachines, fornuizen en wasdrogers naar binnen dragen: een kadootje van de Nederlandse middenklasse?
Nog niet misschien.
De overheid betaalt inmiddels de lonen voor 24,5% van de gewerkte uren in ons land en is daarmee ruimschoots de grootste werkgever. Voor de langere termijn is uiteraard de vraag hoe de almaar uitdijende overheid wordt bekostigd. Daarop is het antwoord simpel: “burger bek houden, gewoon betalen‘. Voor de zoveelste keer worden we dus gedwongen om iets te doen (namelijk meer belasting betalen) waar we nooit voor hebben gestemd, laat staan voor gekozen. Als de VVD denkt ‘nou, ze hebben voor het grootste deel op ons gestemd, dus wij bepalen‘, dan zitten ze er naast. Geen enkele partij heeft meer dan 50% van de stemmen en dus is het beroemde regeerakkoord weer zo’n zwak samenraapsel van plannen waarin geen enkele burger zich herkent. De overheid moet kleiner en de burger moet groter.
In Indonesië worden de mensen nog bedonderd door ze een T-shirt geven, mits ze alleen maar beloven op de gulle gever te zullen stemmen. In Nederland worden we bedonderd door een nozem die duizend euro belooft aan iedereen die werkt en na de verkiezingen dat geld niet betaalt maar de belastingen met meer dan duizend euro verhoogt. En als je er wat van zegt dan is dat ‘bedreigend’.
De NCTV kan alvast noteren: als we er middels verkiezingen niet vanaf komen dan gaat het anders. Daar hoef ikzelf niets aan te doen; komt vanzelf.
Dat de heer Nijhof Mark Rutte een « « nozem » » noemt is eigenlijk nog uitermate netjes . Een nozem was “ vroeger” een uit de kluiten gewassen puber met lang haar en zeker maatschappelijk vreemd in omgang . Maar de betekenis was ook dat de nozem een eigenwijs Figuur was en zich soms eigenaardig gedroeg. Ik heb zeker niet begrepen dat een “nozem” ook de boel belazerde zoals “ onze” psychopaat regelmatig er zich aan schuldig maakt . Ik heb voor Rutte geen andere betekenis kunnen vinden, omdat hij, met zijn kornuiten” een heel Land naar de verdommenis helpt en……. de burger als een minderwaardig figuur ziet en zich onttrekt aan de verplichting de burger te dienen . Hij zei eens in een interview dat hij “” Baudet het heel lastig zal maken . Ik noem zoiets een “ Deviant gedrag “” ten aanzien van een volksvertegenwoordiger . Dat is onacceptabel en tekent zijn attitude en zijn plan , zich slechts in te spannen voor zijn vriendje Frans Timmerman van de Europese Commissie in Brussel . Immers : Zijn ostentatief gedrag en Pronk-drang , in verbeelding een “staatsman “ te willen zijn, is om te kotsen . Dat hij zich bedient van vriendjes- politiek, door ook met belastinggelden te smijten, is abject te noemen en zelfs het ambtenaren corps uit te breiden ..Een kleinere overheid stond ook het verkiezingsprogramma in de 70-er jaren van de vorige eeuw……..maar……hij smult nu van de macht en hij geen afstand kan doen van die macht . Dat er nu meer dan 50.000 ambtenaren bij gekomen zijn is hij op zijn voetstuk gegroeid waarbij zijn zieke ijdelheid afleesbaar is uit zijn lichaamstaal . Ik hoop dat bij de verkiezingen in Maart 2023 de VVD wordt geminimaliseerd . Nu is het onhoudbaar . .
Geachte heer Nijhof, ter informatie, http://www.bvnl.nl, m.v.g. Paul Quekel
BVNL wil kleinere overheid en lagere lasten
Kamerlid Olaf Ephraim in Verantwoordingsdebat: “Hoe groter de overheid, hoe groter de verspilling.”
Bij het Verantwoordingsdebat legt het kabinet verantwoording af over het beleid en de financiën van het afgelopen jaar. Ondanks herhaaldelijk waarschuwen van de Algemene Rekenkamer, is van vijf procent van de financiële verplichtingen van het Rijk van vorig jaar niet vast te stellen of ze rechtmatig zijn aangegaan. Het gaat om een bedrag van 15,5 miljard euro. BVNL wil het veelkoppige monster van de overheid terugdringen en pleit voor een kleine overheid en lagere lasten.
“De boekhouding van de Staat zou een derderangs incassobureau niet misstaan”, zegt Kamerlid Olaf Ephraim, die erop wijst dat de regering door de Rekenkamer jaar na jaar op de vingers wordt getikt. “Opeenvolgende ministers beloofden beterschap. ‘Volgende keer doen we extra ons best voor een goed schoolrapport van de Rekenmeesters.’
En dan gaat het toch weer mis. En de ministers blijven zitten. Zo gaat dat ook met leerlingen die de lesstof niet begrepen hebben.” BVNL wil de almaar uitdijende overheid terugdringen en lagere lasten voor burgers en bedrijven. “Dat gaat hand in hand.
De overheid kost namelijk geld en genereert geen geld. Hoe groter de overheid, hoe groter de verspilling”, aldus Ephraim die ook wijst op het Stikstof- en Klimaatfonds waar circa 60 miljard euro ingestoken is. “De gewone hardwerkende Nederlander mag de rekening van die spilzucht betalen in de vorm van hogere belastingen. Wij staan voor een land waar werken loont en sparen niet bestraft wordt.”
Papieren werkelijkheid
Zowel de Rekenkamer, de Raad van State, de Nationale Ombudsman, als verschillende hoge ambtenaren waarschuwen herhaaldelijk dat beleid en uitvoering steeds verder uit elkaar komen te liggen. “Op papier keuren we goed wat in werkelijkheid niet goed is”, zei de President van de Algemene Rekenkamer Arno Visser in zijn harde oordeel over de Verantwoording.
“Door de continue stroom van uitzonderingen, aanvullingen, wijzigingen en aanpassingen worden beleid en regels alsmaar complexer, nauwelijks meer te handhaven en dientengevolge ook steeds duurder”, zegt Ephraim die stelt dat de uitvoerbaarheid, en niet per se de politieke wensenlijst, voorop moet staan bij nieuwe voorstellen.
Lees hier de gehele spreektekst van Olaf Ephraim in het debat.
Al in 2002 hebben wij gewaarschuwd voor de steeds maar uitdijende overheid. Leest u de cijfers hierover op http://www.sdnl.nl/pimpelpaars.htm even door scrollen. En hoe we in de mangel zijn genomen door de privatiseringen en marktwerkingen.
We zijn gewoon belazerd en opgelicht door de zelfgenoegzaamheid van ambtelijke, politieke en bestuurlijke verantwoordelijken, die het eigen belang (lees inkomen) het coalitie belang en het partij belang, hoog zeer hoog ;aten prevaleren boven de belangen van de gewone, huis, tuin en keuken burgers.
Voor uitleg: http://www.sdnl.nl/iedereen.htm#verwijzing-2. Citaat uit eigen werk: “Volksvertegenwoordigers? Die zijn er toch voor de gewone huis tuin en keukenburgers, tenminste dat zou zo moeten zijn. Is dit de tegenwoordige invulling van het mooie beroep van volksvertegenwoordiger?
Of is deze naam verkeerd en moet het VOLKSONTNEMER zijn, ontnemen van geld, ontnemen van rechten, ontnemen van vrijheid van meningsuiting, ontnemen van een fatsoenlijke oude dag maar bovenal ontnemen van levensvreugde door de velen die eten uit de Staatsruif van een onbetaalbaar geworden apparaat (DE NEDERLANDSE STAAT) met veels te veel KOSTBANERS/KOSTBANEN, nu al meer dan 2,7 miljoen (Dagblad de Telegraaf:05/03/2004), met van Rijkswege verplicht aangevuld met advocaten, accountants, fiscalisten, notarissen en adviseurs voor van alles en nog wat om zodoende een tweedeling te veroorzaken tussen KOSTBANERS/KOSTBANEN en OPBRENGSTBANERS/ OPBRENGSTBANEN met veel grotere en zwaarwegender gevolgen als de bestaande tweedeling waarover zo veel en graag gepraat wordt, ‘discriminatie’.”.