‘De uitkomst is dat het altijd slecht gaat met moslimdiscriminatie’, schrijft Paul Cliteur. ‘Mooi’, was mijn eerste reactie, ‘dan is dat epische probleem ook weer opgelost’. Maar het bleek toch anders te zitten. Het gaat zó goed met dit soort discriminatie dat moslims er nu zelfs last van krijgen. Of is de islam zèlf wellicht een godsdienst met discriminatoire trekjes?
Het is eigenlijk net als met griep: als het goed gaat met het virus dan gaat het met de persoon die het virus draagt steeds slechter. Met bacteriële infecties is het al niet veel beter. Gaat het goed met de bacteriën dan gaat het steeds slechter met de patiënt. Maar de eminente professor maakt zijn ‘common slip of the pen’ meer dan goed met zijn scherpe observatie van het ‘rapport’ (wat die naam eigenlijk niet mag dragen want het is een pover verslag op MBO-niveau) uit een publicatie bij de Staatsomroep.
Religie of criminele organisatie?

Momenteel werk ik met dr. D. van der Blom samen aan een boekwerkje wat over religies gaat en dan met name de vraag of religies op den duur niet gewoon criminele organisaties worden. Dat valt overigens ook te vermoeden van het politieke bedrijf en van politieke partijen. Wie daar de wenkbrauwen van optrekt, moet nog even terugkijken naar b.v. de moord op Prof. dr. Pim Fortuyn of, momenteel weer actueel, de moord op de Amerikaanse president Kennedy in 1963. De premisse ‘op den duur worden alle organisaties crimineel’ is weliswaar moeilijk vol te houden, maar een ruimer criterium zoals ‘op den duur vertonen alle organisaties op deelterreinen een moreel verwerpelijk gedrag’, is wel goed te handhaven. Het is niet dat religies, bedrijven of politieke partijen worden opgericht met het unieke doel actief te zijn op crimineel of moreel verwerpelijke terreinen; integendeel eigenlijk. Zo’n beweging ontstaat meestal uit een gevoel van onvrede met een bestaande situatie, het ontbreken van een oplossing en met de nadrukkelijke (beweerde) intentie om die situatie te verbeteren.
Christendom
De in het Nieuwe Testament verkondigde moraalfilosofie vindt zijn oorsprong in de joodse ‘herdersfilosofie’ en geschiedschrijving (Oude Testament). De hoofdpersoon in de vertellingen blaast deze, uit onvrede met de dan geldende joodse religieuze praktijk, nieuw leven in; ‘vertaalde’ als het ware het oorspronkelijke gedachtegoed naar de dan geldende tijd en omstandigheden. Het daaruit ontstane christendom zou zich ontwikkelen tot een enorme, wereldomvattende organisatie, in wier handelen uiteindelijk nog maar weinig te vinden was van de oorspronkelijke moraalfilosofie. Met name in de vroege middeleeuwen ontspoort de religie tot een eeuwenlang heersende macht die wetgevende, rechtsprekende en uitvoerende macht botviert in ronduit liederlijke ontsporingen, die met de oorspronkelijke moraal weinig meer van doen hebben. Uiteindelijk ging dat christendom gelukkig door de ‘wasmachine van de Verlichting’, met wasmiddelen van o.a. de joodse Portugees-Nederlandse filosoof Baruch Spinoza.
Islam
Met de islam is het zo mogelijk nog slechter gesteld. De hoofdpersoon in de Koran presenteert zich in zijn vaderstad aanvankelijk als een profeet die op wonderlijke wijze ‘openbaringen’ krijgt aangereikt van een hogere macht. Nadat hij zijn geboortestad min of meer gedwongen verruilt met het verderop gelegen Yathrib (Medina), ontpopt hij zich als een revanchegevoelig, maar listig en bedreven krijgsheer. De ‘toon’ van de openbaringen verandert ook sterk en hij lost dit op door abrogatie; het vervallen verklaren van oudere openbaringen (verzen) en deze te vervangen door nieuwe openbaringen. Wat overblijft is een moraalfilosofie die een opperheerser in de voortdurende staat van vaderlijke razernij voorstelt; die agressie en geweld eist jegens andersdenkenden.
In onze tijd zien we dat het optreden van tegenwoordige moslims nog steeds is gebaseerd op ‘het voorbeeld van de profeet’ en in dat verband kunnen ook de klachten over de ‘ervaren discriminatie door moslims’ worden gezien. De bevolkingsgroepen van islamitische kunne hebben zich aanvankelijk gepresenteerd als nieuwkomers met integratie voornemens, maar eenmaal in grotere getale aanwezig veranderde de toon. Het is als het verschil tussen Mekka en Medina; het ‘oude’ en het ‘nieuwe’ testament van de islam. Het doel is net als in de verhalen van de profeet in Medina: te overheersen, als een soort van übermenschen in een traditie die wij in onze tijd kennen van Hitler en Mussolini.
Discriminatie
Wie de Koran (‘voordracht’) wil lezen/bestuderen, zou beslist een editie van de Leidse arabist Johannes Hendrik Kramers (1891-1951) moeten nemen omdat daarin nauwkeurig staat aangegeven welke verzen ‘geabrogeerd’ zijn door latere verzen. De Koran is namelijk oorspronkelijk waarschijnlijk wel in een chronologische verhaallijn geschreven, maar latere – islamitische – ‘koranwetenschappers’ meenden dat het beter was om de volgorde van de Soera’s (hoofdstukken) min of meer te laten voortvloeien uit de hoeveelheid verzen. Soera’s met minder verzen eerst, et cetera. Daardoor is de Koran nogal een rommelig geheel geworden waarbij één van de edities van Kramer enige duidelijkheid kan verschaffen.
Het valt op dat de nieuwere verzen (de verhalen uit Medina dus) een uiterst agressieve toon bevatten jegens anderen/ongelovigen en joden/christenen. De aanbevelingen om ‘hen niet tot vrienden te nemen’ en hen te bestrijden zijn niet van de lucht. Volgens de Koran zijn uitsluitend de onderworpenen aan de islam waardig genoeg om op Allah’s Aarde te lopen en anderen moeten hoe dan ook onderworpen worden, althans zolang dat in het voordeel van de moslims is. Slavernij wordt niet afgewezen in de islam (integendeel) maar er wordt gelukkig wel opgedragen hen ‘goed te behandelen’.
Discriminatie in de islam
De islam predikt vooral onverdraagzaamheid en iedereen kan daar eenvoudig kennis van nemen, namelijk door gewoon de Koran te lezen. Ook al wil iedere beroepsmoslim u overtuigen dat “u dat niet kunt begrijpen” omdat het veel uitleg en toelichting vergt: lees het maar eens. Daaruit begrijpt u tenminste dat die onverdraagzaamheid niet iedere moslim kwalijk kan worden genomen. Zij zijn geen van allen geboren als haatdragende mensen, maar worden levenslang geïndoctrineerd met opvattingen die ook met hun eigen, aangeboren innerlijke moraal strijdig is. In de tijd van de profeet Mohammed (+/- 572 n.Chr. tot 6 juni 632 n.Chr.) was dat wellicht bittere noodzaak om de eigen bevolking te laten overleven, maar in de moderne tijd kan dit werkelijk niet meer als een acceptabele morele grondslag dienen.
Dat een oud boek aanbeveelt om te discrimineren is geen goede grondslag voor een religie. Dat kán vereffend worden door de predikers, die de oude verhalen in context plaatsen. Zoals het Oude Testament in zijn context werd hersteld door het Nieuwe Testament en later het christendom door de Verlichting van Spinoza et. al. Die islamitische predikers echter, doen dat uitdrukkelijk niet: Samuel Paty, Salman Rushdie en duizenden minder bekende (jaarlijkse!) dodelijke slachtoffers zijn daarvoor het onomstotelijke bewijs. In het Nederlandse geheugen staat de naam ‘Jneid’ nog vers gegrift met betrekking tot Theo van Gogh. De islam kortom, heeft zich inderdaad laten kennen als een min of meer criminele organisatie. Is die opvatting discriminerend? Nee: dat is mijn mening zoals bijvoorbeeld ook Minister Keijzer een mening heeft.
Virus
Terugkomend nu op het begrip ‘virus’ zoals waarmee dit artikel begon. “Als het goed gaat met het virus, dan gaat het met de persoon die het virus draagt steeds slechter”. In zekere zin is religie of een heilige overtuiging (De Aarde warmt op!) vergelijkbaar met een virus, maar moeten we het begrip ‘persoon’ vervangen door ‘maatschappij’. Dan ontstaat: “Als het goed gaat met het virus, dan gaat het met de maatschappij wat het virus draagt steeds slechter”. Mij dunkt dat dit ook precies is wat wij zien in het huidige, Westerse landschap. Het gaat goed met het religieuze virus en het heeft zich een aantal prima verdedigingsmechanismen eigen gemaakt, zoals het hanteren van het begrip ‘discriminatie’. De maatschappij weet daar normaliter goed raad mee; zie slechts motorclubs en aanverwante artikelen. Maar als het om ‘religie’ gaat dan wordt alles ineens anders lijkt het, dan werken de vaccins ineens minder goed. De wetgevende en de rechtsprekende machten hebben echter een geweldig serum wat zij aan kunnen wenden: de religieus neutrale staat en een religieus volstrekt neutrale rechtspraak.
Maar wat als het virus al is doorgedrongen in de staat of de rechtspraak?
Ton, jij vraagt je af of religies op den duur niet criminele organisaties worden.
Niets menselijks is hen vreemd, door de eeuwen heen hebben wij gezien hoe christenen vervolgd werden, tot op de dag van vandaag in communistisch China en het islamitische nabije oosten, maar eenmaal aan de macht zèlf op macht beluste intolerante aanklagers, rechters en beulen werden in de (Spaanse) Inquisitie. Daarbij wil ik – bij gebrek aan een goede definitie – in het midden laten of het Vaticaan zich daarmee, al eeuwen geleden, tot een criminele organisatie ontwikkelde, maar veel scheelt het niet voor wie de historische feiten kent.
Wat Cliteur o.a. aansnijdt is de pathetische ‘literatuurstudie’ van het bureau Regioplan en de Universiteit Utrecht o.g.v. gesprekken met moslims, belangengroepen, experts en beleidsmakers”. Een van feiten gespeende, semi-intellectuele hodgepodge waaraan de linkse extremisten van de NOS deze ongein vastknopen : “Nederlandse moslims ervaren discriminatie door instituties, bijvoorbeeld doordat ze onevenredig vaak worden gecontroleerd of beboet”.
De feiten wijzen al jaren uit hoe wanstaltig moslim jongeren zich misdragen, o.a. vervat in het keiharde Amsterdamse rapport daarover dat de Groen Links Raspoetin Groot Wassink meteen in paniek onderin zijn la verstopte. Maar de NOS pretendeert,uiteraard, dat de stakkers dit als moslimdiscriminatie ‘ervaren’. Van zoveel stompzinnige kwaadwilligheid zakt je broek toch af?
Het sprookje van de ‘islamofobie’ is afkomstig uit de subversieve koker van een werkelijk criminele organisatie, de Moslim broederschap, het Vaticaan van de naar wereldheerschappij strevende islam, die niet anders doet dan wereldwijde discriminatie tegen niet-moslims aan te jagen om, desnoods met bruut geweld variërend van bomaanslagen tot messentrekkers op de Dam, de wereld der ongelovigen te ondermijnen.
De term ‘fobie’ is handig misbruikt om iedere critiek op de islam a priori als een ziekte te kenmerken en valt prima in het potje van de gelobotomiseerde linksextremisten die de deur in de westerse wereld voor deze criminelen wijd open zetten. Als jij hier een criminele organisatie in ziet dan klopt dat als een bus, maar vergeet dan vooral niet het volledige Haagse Kartel daaronder te scharen dat ook geen feit van hun ‘woke’ gevoel wenst te onderscheiden maar wèl van de kiezers eist dat zij deze ideologische kul als feiten erkennen op straffe van een confrontatie met de kromme, ideologisch geïndoctrineerde D66 rechtspraak
https://www.dagelijksestandaard.nl/binnenland/islamitische-leerlingen-intimideren-leraren-onderwijs-in-crisis