Als de houding van de directie en piloten van Air France tegenover de KLM en hun eigen toekomst, kenmerkend is voor het bedrijfsleven in Frankrijk, dan blijven de vakbonden regeren en kan Macron zijn economische plannen in de versnipperaar gooien.
AOW-leeftijd
Voor zover de pensioenleeftijd niet wordt gekoppeld aan de AOW-leeftijd, heeft alle kritiek op de verhoogde AOW-leeftijd minder te maken met mogelijke arbeidsongeschiktheid dan met het risico van uitkeringsverlies. Immers, ook boven de 65 jaar blijft de WAO resp. WW gewoon van toepassing met bedragen die in beginsel boven het oude AOW-niveau liggen. Alleen op eventuele bijstand wordt gekort, indien iemand reeds recht heeft op een pensioeninkomen. Bezuinigingen die niemand ‘pijn’ doen bestaan nu eenmaal niet.
Duits leergeld
De meeste Duitsers hebben door dat er heel veel leergeld wordt betaald voor het asielbeleid van Merkel. Zelfs de SPD geeft dit toe, maar komt nu met een nog dwazere blunder. De gelukszoekers in Griekenland en Italië niet terugsturen, doch verdelen over de rest van de EU tegen een vergoeding uit Brussel. En daarmee worden de kosten én de vluchtelingen- en smokkelstromen minder???
Israël
Voor zover er sprake is van een ‘crisis’ rond de Tempelberg , bestaat die eruit dat de moslims het er voor het zeggen willen hebben. Ook de oorzaak wordt in het nepnieuws verkeerd aangeduid: niet de detectiepoortjes, maar de moorden op politieagenten zijn het begin van nieuw Palestijns geweld.
Ongegrond verwijt
In (voormalig) communistische landen is het doorgaans bedroevend gesteld met de rechterlijke macht, doch dit geldt voor tientallen andere landen. EU-landen moeten dus voorzichtig zijn met verwijten aan de Poolse regering vanwege de voorgenomen sanering, daar de onafhankelijkheid van rechters binnen de zgn. trias politica juist in veel landen tot groot onrecht, corruptie en ‘politieke’ rechters heeft geleid. Bovendien hebben benoemingen op het hoogste niveau ook in Westerse landen politieke goedkeuring nodig; denk hier bijvoorbeeld aan de hoogste rechters in de VS, of onze Raad van State en Raad voor de Rechtspraak, of de rechters aan internationale gerechtshoven zoals in Den Haag, Straatsburg en Luxemburg . Daarnaast zijn er andere invloeden die de scheiding der machten doorbreken, zoals het niet erkennen van een internationaal hof of het doen van politieke uitspraken door rechters (Duitsland, VS, België, Spanje etc.). Zelfs indien Polen met de noodzakelijke maatregelen een beetje dreigt door te slaan, is dit vele malen beter te corrigeren dan de misstanden in de huidige situatie.
Wat Frankrijk al tientallen jaren geleden nodig had was een “kerel” zoals Margaret Thatcher i.p.v. alle ego’s die voor president doorgingen maar te laf waren om de arbeidsmarkt en de vakbonden te hervormen.
Daarom zijn de vakbonden de baas, waarbij de tanende maar meest agressieve Marxistische CGT al veel invloed en leden heeft ingeboet, terwijl ook de directie van A.F. te slap is om de pilotenvakbonden aan te pakken, ongeacht dat die al ruim 2 jaar in gebreke blijven bij het uitvoeren van een rechterlijk vonnis ten gunst van A.F. dat ook in het belang van KLM zou zijn. KLM heeft weliswaar baat bij de grootte van AF ( gehad) maar met de Franse anarchistische attitude, gecombineerd met het aangeboren minderwaardigheids-complex, valt op termijn niet samen te werken.
Macron is deze problematiek uit de weg gegaan door mooi weer te spelen over de grenzen, maar de confrontatie brandtdeze herfst los.