Files, files en nog meer files. Automobilisten hebben het zwaar te verduren deze dagen. Hoe komt het toch dat de files weer zo lang zijn geworden? Dat vroeg RTL Nieuws zich vorige week af na een ‘monsterspits’, die ontstond omdat de doorsnee Nederlandsche automobilist (lees: apathische forens op de automatische piloot) nu eenmaal niet gewend is om in de regen te rijden.
Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat er sinds het eind van de zomervakantie zo’n 130.000 mensen zijn bijgekomen op de arbeidsmarkt, aldus Patrick Potgraven van de Verkeersinformatiedienst (VID). Niet eenieder van hen zal in de auto stappen, maar zo’n hoog aantal werd niet verwacht. De tweede reden is volgens Potgraven vooral psychologisch: forenzen keerden door de eerder afgenomen files terug naar hun oude rijpatroon en moeten, nu de files weer langer worden, eerst hun neus stoten voordat ze opnieuw op de veranderde verkeerssituatie anticiperen. De oplossing ligt volgens Potgraven ook niet in het aanleggen van meer asfalt: ”Deze maatregelen verplaatsen het probleem alleen, ze lossen het niet op”. Dat blijkt wel, want de problemen verplaatsen zich vooral naar de meest linker rijstroken zogauw er een vrachtwagen in beeld verschijnt…
Het experiment 2toDrive blijkt daarnaast een groot succes, meldde het Algemeen Dagblad op 11 november. Steeds meer jongeren van zeventien jaar hebben een autorijbewijs. Jongeren kunnen beginnen met autorijles wanneer ze 16,5 jaar oud zijn. Na het behalen van het rijbewijs moeten de jongeren nog tot hun achttiende jaar onder begeleiding rijden. Inmiddels zijn ruim 170.000(!) zeventienjarigen geslaagd voor hun rijbewijs.
Zoals onze Angelsaksische vrinden het zo pakkend weten uit te drukken: “Well, no shit, Sherlock…!”
Het ware beter om de minimum leeftijd voor een rijbewijs juist omhóóg te schroeven in plaats van naar beneden, want zowel nut als noodzaak van een rijbewijs voor een 17-jarig snuitje, dat voor alcohol of geslachtsgemeenschap nog te jong wordt beschouwd, ontgaan mij volkomen. Daarnaast zie ik in het dagelijks verkeer meer dan voldoende situaties die het standrechtelijk intrekken van het rijbewijs meer dan rechtvaardigen. Wellicht dat de toezichthouders zich daarmee bezig kunnen gaan houden als het toezicht op de begeleiding van 17-jarige kindchauffeurs niet langer benodigd zal zijn.