De NAVO moet de kernwapens die zijn opgeslagen op de Turkse vliegbasis Incirlik onmiddellijk terughalen. Zij mogen niet in handen vallen van een islamitische grootmacht die West-Europa wil domineren. De levering van honderd JSF-vliegtuigen aan Turkije moet voor onbepaalde tijd worden uitgesteld, want dit vliegtuig maakt Turkije in één klap tot een grootmacht. Het is volkomen onverantwoord om deze wapens in handen te laten komen van Erdogan. Wie dit bagatelliseert, kent de geschiedenis niet en heeft geen idee van de omvang van de Turkse dreiging.
Je zou verwachten dat na de recente gebeurtenissen in Turkije eindelijk de ogen van velen zouden opengaan voor het gevaar dat Erdogans Turkije betekent voor West-Europa. Een enorm leger geleid door Erdogan-getrouwen, een potentiële vijfde colonne in o.a. Duitsland en Nederland, een investeringsprogramma om het modernste materieel te verwerven waaronder veel tanks en honderd JSF-vliegtuigen en het belangrijkste: de intentie om West-Europa te domineren. Wanneer gaan onze politici en slapende strategen nu eens eindelijk de islamitische dreiging serieus nemen, te beginnen met de uitspraken van Islamitische Staat dat het Europa zal destabiliseren door enorme vluchtelingenstromen op gang te brengen? Het nieuws spreekt boekdoelen. Of de uitspraken van Erdogan en invloedrijke moslimgeestelijken dat “Europa zal worden veroverd door de baarmoeder van onze vrouwen”? Turkse Nederlanders kregen een email om op Erdogan te stemmen met de belofte van extra kinderbijslag. Het is de droom van sultan Erdogan om Europa te onderwerpen.
Militaire kracht
De Turkse strijdkrachten staan in de NAVO op de tweede plaats, direct na de VS en vóór landen als Duitsland, Engeland en Frankrijk. Sterker nog: de Turkse strijdkrachten zijn even sterk als deze drie Europese landen samen als men de Franse en Britse kernwapens buiten beschouwing laat. Het Turkse leger brengt een half miljoen man op de been, gesteund door enorme reserves. Jaarlijks komen minstens 700.000 Turkse mannen in aanmerking voor militaire training. Daardoor kan Turkije een conflict veel langer vol houden dan Europese beroepslegers. Turkije beschikt over bijna 4000 tanks, waaronder moderne Leopard-II tanks (die wij niet meer hebben). Ter vergelijking: Groot-Brittannië (200 Challengers II), Frankrijk (400 Leclerc) en Duitsland (225 Leopard-2A7) hebben samen nog maar 825 moderne tanks! Tijdens de Koude Oorlog had Nederland 900 tanks en Duitsland 3000…
De enige Europese landen die niet naïef hebben bezuinigd op defensie zijn Polen en Griekenland (elk ruim 1000 tanks), maar ‘toevallig’ zijn dit ook de landen die Europa hebben behoed voor de islamisering. De Poolse koning Jan Sobieski ontzette Wenen in 1683. Terwijl christelijk Europa in de 17de eeuw op leven en dood vocht met het Ottomaanse rijk, leverde Nederland (dominee en koopman) wapens aan Turkije. We zijn trouwens geen spat opgeschoten met de hedendaagse mengeling van politieke correctheid en de werkgeverslobby.
Analyse
Een militaire veiligheidsanalyse is gebaseerd op twee uitgangspunten: van ieder land worden de ‘capabilities’ en de ‘intentions’ in samenhang beoordeeld. De militaire kracht en de politieke bedoelingen. Wie dat doet, gaat op zijn minst rechtop zitten als hij de feiten kent en de televisiebeelden ziet van duidelijk niet-geïntegreerde Turkse medelanders. In militair opzicht kan Turkije nog niet winnen van de gezamenlijke Europese legers, omdat deze binnen enkele weken het absolute luchtoverwicht zouden hebben. Hoewel de Europese luchtmachten ook gevaarlijk klein zijn geworden, hebben zij samen het dubbele van Turkije. Ook de Russische luchtmacht is met 800 gevechtsvliegtuigen ongeveer tweemaal zo sterk als Turkije. Daarom is het essentieel dat Turkije in het komende decennium niet de beschikking krijgt over de F-35, beter bekend als de JSF. Wat ook zorgen baart, is de gezamenlijke jaarlijkse oefening ‘Anatolian Eagle’ op de vliegbasis Konya, waar ook de luchtmachten van Saoedi-Arabië en Pakistan (een kernmacht) aan deelnemen.
Het is niet denkbeeldig dat de amateuristische staatsgreep is uitgelokt door Erdogan, die simpelweg hoefde te laten uitlekken dat er massa-ontslagen op komst waren. Het resultaat is dat overal zijn aanhang de straat op ging, ook in Duitsland en Nederland. Het is nu betrekkelijk eenvoudig om de vijfde colonne getalsmatig te bekijken. In Turkije is 60% op de hand van Erdogan, hier is dat percentage eerder hoger dan lager. Dat betekent dat van de 400.000 Nederturken er zeker 240.000 Erdogan steunen. De bekende Gallup-peiling concludeerde optimistisch dat “maar acht procent van de moslims” sympathie heeft voor het terrorisme. Als we 8% regel toepassen op alleen de aanhangers van Erdogan, dan zijn we dus aan de voorzichtige kant. In Nederland bestaat de potentiële vijfde colonne dus uit 19.200 Turken, een kleine 10.000 als men alleen de mannen in de militante leeftijd van 18 tot 50 neemt. In Duitsland, waar drie miljoen Turken wonen, is dat dus het zevenvoudige: 75.000.
Als Erdogan de vlam in de pan wil laten slaan, kan hij dat heel eenvoudig doen door incidenten uit te lokken. Als in Duitsland Turken worden gemolesteerd, zijn de rapen gaar. Daarom is het van het grootste belang dat de Duitse regering krachtig optreedt tegen de terreur, want de voedingsbodem van extreemrechts is simpelweg een falende overheid die wegkijkt bij islamitische terreur en vrolijk de bevolking met ‘wir schaffen das’ opzadelt met een stroom opportunisten, onder wie echte vluchtelingen verre in de minderheid zijn.
Maatregelen
- Het terugbrengen van de krijgsmacht op het niveau van vóór de kredietcrisis kost ongeveer twee miljard per jaar. De Nationale Reserve (slechts 3000 man) moet worden verdubbeld, de marechaussee moet van 6000 naar 7500 mannen en vrouwen. De nationale politie moet inderdaad beter worden betaald, zodat een einde komt aan het geklaag en de tegenwerking van de vakbonden bij de noodzakelijke reorganisaties.
- We moeten indringend om de tafel met de Verenigde Staten, die nog denken dat Rusland een bedreiging vormt voor West-Europa. Ook vinden de VS dat Turkije bij een verenigd Europa hoort. Twee keer fout: we moeten geen politieke unie en al helemaal geen Turkse toetreding tot de EU. Alsof de Verenigde Staten van Amerika een eenheid vormen, alsof daar geen bloedige burgeroorlog is uitgevochten waarvan de gevolgen tot op heden zichtbaar zijn. Het is een stuitend gebrek aan ‘Realpolitik’, waardoor de VS meer problemen veroorzaakt dan oplost. Ook in Nederland kennen we de zachte heelmeesters en de wereldverbeteraars, die met de beste bedoelingen een spoor van ellende veroorzaken.
- Als de EU zich vijandig blijft opstellen ten opzichte van Rusland, dan zullen Erdogan en Poetin in elkaars armen worden gedreven. De geopolitieke gevolgen daarvan zijn voor Europa desastreus.
- Tenslotte moeten we niet vergeten dat 40% van de Turken helemaal niet blij is met de islamitische AKP-partij van Erdogan. Die mensen verdienen steun en bescherming. Het mag niet zo zijn dat Erdogan-aanhangers hier en in Duitsland andersdenkenden kunnen intimideren.
Iemand vroeg mij: Stel dat Erdogan gelijk heeft en inderdaad de aanhangers van imam Gulen achter de mislukte coup zitten. Ben je dan optimistischer? Nee, is mijn antwoord, want dan zouden we niet met één maar twee godsdienstfanaten in Turkije te maken hebben.
Dit artikel beoogt niet de toekomst van de Nederlandse krijgsmacht gedetailleerd te bespreken en de rol daarin van de JSF. Voor nu antwoord ik alleen dat het programma uitstekend verloopt. Er vliegen bijna 300 vliegtuigen, de US Marines zijn operationeel en laaiend enthousiast, de USAF volgt binnen een half jaar. Er hoeft geen twijfel aan te bestaan dat omstreeks 2019 (als wij onze vliegtuigen krijgen) het toestel volledig inzetbaar is, ook in luchtgevechten (dogfights).
Nu al kan de JSF worden ingezet voor klassieke aanvalsvluchten en zijn bommenlast met grote precisie afwerpen.
De vraag is dus: Willen wij dat tussen 2018 en 2025 Turkije de beschikking krijgt over de honderd meest geavanceerde ‘stealth’ jagerbommenwerpers? En wat gebeurt er met de B61 nucleaire bommen op Incirlik en hoe dichtbij is Erdogan bij de islamitische bom (Pakistan)?
Over de Nederlandse defensie, de verdeelsleutel tussen de krijgsmachtdelen en de prioriteiten zal ik in september een topic openen. Het is overigens niet juist om te stellen dat de KL de rekening betaalt voor de JSF of de onderzeeboten. Het is nog steeds zo dat de KLu het kleinste en goedkoopste krijgsmachtdeel is. Ook de KM zit in de buurt van 25%. De KL krijgt ongeveer 50% van het budget. De werkelijke reden voor de financiële problemen bij de KL en alle eenheden is natuurlijk de ondoordachte bezuinigingswoede sinds 2008. Het laatste wat militairen van de verschillende krijgsmachtdelen moeten doen, is zich tegen elkaar laten uitspelen.
De JSF kent nog veel problemen. Het testprogramma is nog steeds niet verder dan 40% van het totaal programma en operationele data m.b.t. dogfights en CAS opdrachten zijn gebaseerd op simulatie programma´s die gemanipuleerd kunnen worden. Er zijn nog veel software problemen o.m. bij het brein, het logistieke systeem ALIS: Als daar software storingen komen kan de JSF vloot op de grond gehouden worden. Vertragingen en kostentoenames kunnen niet uit de wereld geholpen worden en zullen naarmate het project verloop, de kosten per eenheid en Life of Type kosten steeds meer opstuwen. Betekent ook dat bij operationaliseren van de JSF binnen de Nederlandse krijgsmacht het aantal wel weer aangepast moet worden en het gat in de gevechtskracht tussen initieel 86 en 35 +2 test platformen helder moet worden gemaakt. Wat dat precies betekent voor de onsplitsbare veiligheid in NATO verband en voor de Nederlandse samenleving is nog steeds niet helder gemaakt. Vermoedelijk zijn de heren experts bang voor ontmaskering. Overigens zullen bij het operationaliseren binnen de Nederlandse krijgsmacht de andere krijgsmachtdelen door een scheve budgetverdeling de pijn op investering en exploitatiegebied stevig gaan voelen. De KL zal het kind van de rekening worden zeker als de KM de nieuwe onderzeeërs in de bewapening opneemt.
Wat Gülen en Erdogan betreft: beiden streven gelijke doelen na nl vervanging van het westerse democratische samenlevingsmodel voor het islamitische “democratische” model en we weten wat dat betekent voor het westen. De een doet het heimelijk en liefst zonder geweld, de ander openlijk en met geweld, maar aan het einde van de dag als de rekening opgemaakt moet worden zijn beide methoden door het te realiseren doel net zo slecht.