200 aanhoudingen. Dat was het tenhemelschreiende resultaat van de intocht van St. Nicolaas in Maasluis het afgelopen weekend. Wat een feest voor kleine kinderen had moeten worden, werd een verbeten militant-politieke arena, ontsierd door detectiepoortjes, beveiligers, hordes politie en een afgekondigde noodverordening, zoals – net zo belachelijk trouwens – bij zogenaamde ‘risicowedstrijden’ in het voetjebal. Oorzaak: het maatschappelijk debat over Zwarte Piet.
De website GeenStijl noemde de intocht ‘Sinterklaas 2016 – Slag bij Maasluis’ en schreef op hun eigen onnavolgbare wijze:
“Pepernoten, marsepein en warme chocomel. We gaan er eens goed voor zitten. Intocht Sinterklaas 2016 Maassluis. Schitterend Zuid-Hollands stadje met puissant rijke historie in dit land dat ons land is. Zeg ‘Hollands Glorie’ en demense zeggen Maassluis (Smit-Tak, u weet zelluf). Maar anno 2016 wordt onze glorie zwaar bezoedeld. Door 25 cultuurterroristen + Lodewijk Asscher + NVU, die een kinderfeest aangrijpen om te rellen. Godverdomme mensen. Een Sinterklaasintocht met detectiepoortjes en noodverordenings en bomhonden en 100%-controle. Alles opgehitste idioten die hun gelijk proberen te halen over 5-jarige kotertjes op de schouders van hun Papa’s & Mama’s, en Nederlands kinderfeestje in een zieke nekklem houden. Wat is er gebeurd dat we dit land geworden zijn? (Antwoord: PvdA/D66/GroenLinks + Staatsjournaal. Maar dat wist u al). Intunen op NPO3 of via de realtime rampenzender. Tminus 60 minutes. Update: Rechterarmpjes NVU gearriveerd.”
Tot zover GeenStijl. Treffend samengevat, mooier kan ik het niet zeggen.
In eerste instantie zou je kunnen zeggen, waar maakt men zich in hemelsnaam druk over? De hele wereld staat in brand, Poetin stookt het vuurtje van de Koude Oorlog opnieuw op, brandhaard Midden-Oosten, omslag politiek in de VS, hordes migranten overspoelen Europa enzovoorts, en in Nederland maakt men zich druk om, jawel, Zwarte Piet. Een bijfiguur uit het St. Nicolaasfeest – eigenlijk de sterfdag van een katholieke bisschop uit het Romeinse rijk die gevierd wordt in een calvinistische polderdelta – dat in de afgelopen jaren is verworden tot een symbool van verdeeldheid zoals een kruisraket begin jaren ’80. Weliswaar hebben Museumplein en Malieveld nog niet vol gestaan met honderdduizenden demonstranten, maar misschien komt dat nog. Ik zou er na Maasluis 2016 in ieder geval niet meer van opkijken.
Maar dat is een eerste indruk.
Want het lijkt erop dat deze uitbarsting van onvrede over een “Piet”-luttig onderwerp een veel dieperliggende oorzaak heeft en die bestaat eruit, dat het de laatste druppel is die de policor-emmer heeft laten overstromen. Tot hier – en niet verder. Hakken in het zand! Afgelopen met die ellendige “politieke correctheid”, die ervoor gezorgd heeft dat er werkelijk níets, waar het groepen van mensen betreft, nog gewoon bij de naam genoemd mag worden, zonder daarbij om de oren geslagen te worden met termen als nationalisme, fascisme, racisme, discriminatie, islamofobie, imperialisme, (neo-)kolonialisme, Eurocentrisme en – de ergste van allemaal – “niet meer van deze tijd” als tegenargument, waarbij natuurlijk enorm op onderbuikgevoelens wordt gespeeld. Er is in de praktijk vooral sprake van links- in plaats van rechts-populisme, ook al roept men doorlopend dat dat juist andersom is.
Een boegbeeld in de strijd tegen Zwarte Piet treffen we aan in de vorm van de publiciteitswellustige aandachtsprostituée en zelfuitgeroepen “powervrouw” (*proest!*) Sylvana Simons, die hoegenaamd nog he-le-maal níets positiefs, laat staan concreets, heeft bijgedragen aan onze samenleving. Die volkomen onvoorbereid domme opmerkingen plaatst in praatprogramma’s met zwaar overbetaalde presentatoren bij de publieke, dus door de belastingbetalers bekostigde arbeidersomroep. Die “tranen van geluk” huilde toen ze las dat het Rijksmuseum volkomen duidelijke, begrijpbare en niet voor tweeërlei uitleg vatbare aanduidingen als “Eskimo’s, Indianen en negers” van de toelichtingen bij de kunstwerken verwijderde. Die hoopt verkozen te worden in de Tweede Kamer voor de splinterfractie DENK van twee afvallige PvdA’ers van Turkse komaf, die de aandacht op zich wisten te vestigen door alle Groningers te willen deporteren – Turken hebben op het terrein van deportaties nu eenmaal een reputatie hoog te houden – om de aardgasrijke bodem onder die provincie compleet te willen leegzuigen, waar ze inmiddels, natuurlijk om electorale redenen, toch maar van afzien. God verhoede dat iemand met een dergelijke bekrompen, zelfs beperkte hersencapaciteit (de associatie met een fractie genaamd DENK doet mij gniffelen…) in onze Staten-Generaal terechtkomt. En dan wil ik nog niet eens stilstaan bij het feit dat de anti-Zwarte Piet-lobby meent bij demonstraties hun mening te moeten ondersteunen met gebruikmaking van nota bene Èngelstalige slagzinnen op spandoeken en bedrukte t-shirts… (Sylvana in t-shirt met de opdruk ‘No more Blackface’ deed mij wederom gniffelen…)
De énige, die op dit moment daadwerkelijk gediscrimineerd wordt, is de blanke autochtone Nederlander. En die heeft er overduidelijk zijn buik meer dan vol van dat een kleine minderheid aan minderheden, daarbij ondersteund door allerlei politiek-correcte figuren ter linkerzijde van ons politieke spectrum, onze samenleving in een houdgreep nemen. De blanke autochtone Nederlander wordt maar geacht om rekening te houden met de wensen, gevoelens en gewoonten van welke voorgetrokken of nog voor te trekken minderheid dan ook, maar er is geen spráke van dat dat andersom ook het geval is. De multiculturele nachtmerrie werkt klaarblijkelijk maar één kant uit en het wordt de hoogste tijd dat aan juist díe ongelijkheid een einde wordt gemaakt. Dát, en niets anders, is naar mijn mening de reden dat het Zwarte Piet-debat ieder jaar weer zo enorm uit de hand loopt. In essentie gaat het helemaal niet om Zwarte Piet op zichzelf, maar om de brede maatschappelijke onvrede aangaande de extreem doorgeschoten politieke correctheid. En daar helpt geen kopje thee meer tegen – overigens een heerlijk product, te danken aan ons VOC- en koloniaal verleden.