Het ‘kartel’ verspreidt het fabeltje dat elektrische auto’s zo ‘schoon’ zouden zijn dat binnen enkele decennia verbrandingsmotoren verboden kunnen worden. Klinkklare onzin!
Afgezien van de onpraktische, peperdure technologie die nog steeds in de kinderschoenen staat is het gelieg en bedrieg over ‘schoon’ weer van een buitenaardse orde.
In Nederland kennen wij al tientallen jaren de geitenharensokken brigade met hun anti-auto passie, maar nu wordt ook de opportunist Rutte al niet meer door zijn apathische VVD-leden tot de orde geroepen na zijn politiek correcte prietpraat over deze linkse hobby.
Een socialistisch land als Noorwegen kende bij de autoverkopen van 2018 al bijna 1/3 van het totale bestand aan elektrische voertuigen maar is, om goede redenen, de uitzondering op de regel. In Zwitserland, dat toch ook bekend staat om zijn passie voor een schone natuur, lag dat percentage in 2017 op slechts 1,7%, kennelijk omdat de ideologische dwang daar ontbreekt, aldus de als altijd goed geïnformeerde Neue Zürcher Zeitung.
Noorwegen is schatrijk en kan zich die peperdure dagdroom permitteren omdat het zuinig is geweest met de aardolie inkomsten, terwijl den Uyl al van meet af aan de toon zette door al onze aardgasinkomsten erdoor te jagen. De Zwitsers geven elektro-auto’s weliswaar vrijstelling van wegenbelasting en nog wat belastingvoordeel bij aankoop, maar omdat de ‘Mehrwertsteuer’ op auto’s slechts 7,7% bedraagt i.p.v. onze 22% en Zwitserland de monsterlijke BPM helemaal niet kent, zijn auto’s sowieso aanzienlijk betaalbaarder dan in Nederland, tot wel 40% goedkoper. Politiek correcten, waarvan er niet heel veel zijn in Zwitserland, vinden dat de confederatie ‘te weinig doet’. Een schoon Zwitserland spreekt altijd aan, maar linkse demagogie niet, want het is genoegzaam bekend hoeveel verontreiniging het opladen van een elektro-auto veroorzaakt, alleen al in de opwekking van de vereiste energie. Om maar niet te spreken van de milieuverontreiniging die de productie der batterijen veroorzaakt en de mensonwaardige toestanden in de wereldwijde mijnbouw voor de delving der grondstoffen zoals Lithium, plus de daarbij veroorzaakte milieuschade.
Nog voordat een elektro auto ook maar één meter gereden heeft, veroorzaakt hij een langere waslijst van ‘milieuzonden’ dan een gewone auto met otto- of dieselmotor!
Een gedegen studie van het Zwitserse ‘Treeze Ltd.’ dd. 4 oktober 2018 – “Aktualisierung Umweltaspekte von Elektroautos” – concludeert dat slechts wanneer de benodigde laadstroom niet uit een kolencentrale komt, de balans in het voordeel van een elektro auto uitvalt, maar dat is volgens Treeze Ltd. slechts een ecologisch aspect in een veel groter panorama. In andere aspecten zijn elektro-auto’s veel slechter dan verbrandingsmotoren, bijvoorbeeld omdat zij liefst driemaal zo veel radioactief afval de lucht in slingeren!
In een gedetailleerd onderzoek, waarin ook het gebrek aan motorlawaai en uitlaatgassen zwaar meewegen, wordt een totaal-balans opgesteld voor benzine, diesel, LPG, hybride- en elektrische auto’s, waaruit zonneklaar blijkt dat elektro auto’s niet per se schoner zijn: een VW Golf, lange tijd de meest verkochte benzine auto in Zwitserland, belast het milieu uiteindelijk rond 14% minder dan een elektro auto. In een vergelijking met het huidige Zwitserse wagenpark komen elektro-auto’s niet goed voor de dag, want de “ Gesamtumweltbelastung liegt beim Elektrofahrzeug leicht höher als beim Erdgas-Auto und beim Flottenmix der Benzinautos.” Zwitsers geloven niet zo erg in ideologische stokpaardjes en zetten daarom niet in op die exclusieve elektro-kaart, in tegenstelling tot onze opportunist Rutte en diens hysterische vriendjes van GL &D’66 die kennelijk nooit ergens over nadenken….
.
@ Frans: “…. dat een moderne benzine motor, bijvoorbeeld, aanzienlijk minder NOx uitstoot dan een moderne diesel, en dat is de belangrijkste “vuiligheid”. De spijker op de kop!
Ideologisch gedreven incompetentie neemt focus op het onschuldige, natuurlijke drijfgas CO² alsof NOx gassen niet bestaan.
Zodra Nitrogeen vrijkomt bij verbranding – o.a. in benzine/dieselmotoren – en zich bindt met Oxygeen, resulteren die oxiden in NOx gassen, waarvan de minder schadelijke NO heel vlot nog een extra zuurstof atoom bindt en zo evolueert naar het hoogst agressieve en ongezonde NO².
Dàt moeten wij per se niet hebben, maar daar heeft Karl Marx nooit iets over geschreven -over CO² trouwens ook niet – maar dat noemt een idioot als Klaver dus ‘wetenschap’!
Frans,
Achter de link een verhaal waarin dieselmotoren juist gunstig zouden zijn voor het milieu. Het is een heel verhaal waarbij kennis van scheikunde nuttig is, dat ontbeer ik….
https://www.eike-klima-energie.eu/2018/11/06/diesel-no-und-ozon-moderne-dieselmotoren-sind-ozonkiller-und-russfilter/
@ AWM Derksen
Een nogal lijvig artikel, en in het Duits nog wel…
Het grootste probleem in stedelijke gebieden is fijnstof, en in een moderne diesel zitten tegenwoordig filters om de hoeveelheid uitgestoten fijnstof te verminderen, in dit artikel claimt men dus (onder meer) dat zo’n moderne diesel in de stad fijnstof helpt beperken omdat het buiten het zelf geproduceerde roet ook roet afkomstig van (duurzame!) hout stook uit de lucht verwijdert.
Maar het artikel gaat er feitelijk over dat bepaalde moderne (diesel) emissie eisen meer kwaad dan goed gedaan hebben, wat best zou kunnen omdat de chemische reacties van de betreffende stoffen binnen de atmosfeer nog altijd een (betwist) gebied van onderzoek zijn.
En een vergelijking met benzine motoren ontbreekt volledig.
Maar ik kan je dus wel vertellen dat een moderne benzine motor, bijvoorbeeld, aanzienlijk minder NOx uitstoot dan een moderne diesel, en dat is de belangrijkste “vuiligheid”.
Verder produceren zowel benzine als dieselmotoren tegenwoordig aanzienlijk meer vervuiling als noodzakelijk omdat de “groene” hoofd drijfveer het verlagen van de CO2 productie is, wat motorontwikkelaars er vervolgens toe dwingt meer vervuilende motoren te maken.
En dat is dus zuiver een gevolg van het volledig onterecht wereldwijde demoniseren van CO2.
Al doende wordt er dus tegen economisch niet op te brengen kosten een niet bestaand probleem bestreden en ondertussen ook nog eens nodeloos een hoop extra vervuiling geproduceerd.
Zelfde verhaal als de in bovenstaand artikel beschreven elektrische auto waanzin dus.
En dat krijg je er nu eenmaal van als je achter een door linkse activisten en zakkenvullende opportunisten gepropageerd geloof aan gaat lopen.
Waar het feitelijk op neer komt is dat het klimaat een machine is waarvan niemand begrijpt hoe deze precies werkt, maar allerhande “gelovigen” voelen zich wel geroepen om ongehinderd door enig verstand van zaken aan de knoppen te gaan zitten draaien “omdat het anders mis gaat”.
Mensen met een technische achtergrond weten echter dat als een machine zo op het eerste gezicht prima werkt, en je er geen verstand van hebt, je met je fikken van de knoppen af moet blijven.
De meest vervuilende conventionele auto’s, de huidige CO2 onzin even buiten beschouwing gelaten, zijn de diesels.
Een diesel motor produceert namelijk ongeveer 1000 keer zoveel echte troep als een benzine motor.
Dat er tegenwoordig zoveel van die relatief vuile diesels over de Nederlandse wegen ratelen is vervolgens een gevolg van de ooit door de overheid gepropageerde en gesubsidieerde “groene milieu diesel” onzin.
En de echte relatief schone optie, de LPG auto, wordt ondertussen al decennia lang middels torenhoge belastingen voor de doorsnee automobilist ontoegankelijk gehouden.
Diezelfde overheid propageert en subsidieert nu de elektrische auto, en de enige vraag die eigenlijk nog openstaat is of dat ze nu werkelijk zo achterlijk zijn of dat er gewoon (bevriende) zakken gevuld moeten worden.
Ik gok op het laatste.
Wat een onzin, een diesel vervuilt niet 1000 keer zoveel als een benzine. Moderne diesels hebben een fijnstoffilter waardoor zij zelfs minder fijnstof produceren dan benzinemotoren. Wel stoten diesels meer NOx uit, dat zure regen zou veroorzaken. Laat nou die zure regen na de hype van eind jaren ’80 verdwenen zijn. Verder heeft onderzoek in Duitsland uitgewezen dat de invoering van de zgn “Umweltplakette”, die met name oude “vervuilende diesels” moest weren, niets heeft veranderd aan de luchtkwaliteit in de grote steden. En zoals gewoonlijk worden oorzaken van fijnstof niet correct vermeld en wordt de impact van fijnstof zwaar overdreven. Er wordt geschat! dat er in NL 8000 mensen per jaar sterven aan de gevolgen van fijnstof. Feit is dat geen enkel sterfgeval aanwijsbaar het gevolg is van fijnstof.
Dat de overheid nu elektrische auto’s propageert is geen verrassing. Niet gespeend van enige kennis hollen politici en pers achter linkse oproerkraaiers aan zonder zich te bekommeren om de feiten. Daarmee hebben zij al vele jaren de automarkt ernstig verstoord en autorijden onnodig duur gemaakt. Onder hen mom van linkse prietpraat over schoon milieu (het milieu was nog nooit zo schoon als tegenwoordig) wordt de burger kapitalen uit de zak geklopt.
@ Hein
Een dieselmotor produceert wel degelijk 1000 keer zoveel vervuiling als een benzine motor.
Dat een diesel auto momenteel minder fijnstof uitstoot dan een benzine auto komt omdat er op die diesel auto een verplicht roetfilter zit en op een benzine auto niet.
Zodra je op benzine auto’s ook een roetfilter verplicht stelt, wat eerstdaags wel zal gebeuren, gaat deze minder fijnstof uitstoten als een gefilterde diesel auto.
En zoals al vermeld, de werkelijke schadelijke emissie is NOx, een verzamelnaam voor rotzooi die nog wel heel wat anders veroorzaakt als zure regen (wat overigens inderdaad ook een hoax was).
Fijnstof wordt niet enkel door motoren geproduceerd overigens, het komt ook van remmen, banden, schoenzolen, etc.etc.
Fijnstof wordt ook geproduceerd door alles wat slijt, inclusief de kleding die je draagt en de bezem waar je de stoep mee veegt.
Er zijn toepassingen waarvoor een diesel motor beter geschikt is dan een benzine motor, maar het aandrijven van een personenauto is er daar geen van.
Als je werkelijk (nog) schonere auto’s wilt dan de huidige benzine auto’s dan moet je LPG gaan promoten.