Elke school zou een bezoek moeten brengen aan een moskee. De ervaring leert dat zo veel vooroordelen worden opgeheven, aldus een artikel in de Leeuwarder Courant van 7 mei. “We moeten elkaar gewoon leren kennen”, vindt bestuurslid Fatma Sezen van de Turkse Sefaatmoskee in Heerenveen, die met haar zus Nurcan Demir en Houria Elballi de Vrijheidsmaaltijd bereidde ter gelegenheid van Bevrijdingsdag.
Vervolgens volgt in het artikel weer de gebruikelijke multiculturele propaganda, het verhaal van de Stichting 4 en 5 mei en hoe allerlei organisaties uiteindelijk besloten om gezamenlijk vooroordelen op te gaan heffen door scholieren te willen verplichten eens een moskee te gaan bezoeken, bijvoorbeeld in een les maatschappijleer. Dit proefballonnetje is al meerdere keren opgelaten en hoe vaker ik het tegenkom, hoe groter mijn weerstand tegen dergelijke multiculturele propaganda wordt. Een verplichte kennismaking met de islam, na het christendom de tweede religie in Nederland. Ja, u leest het goed: de tweede religie in Nederland.
De islam blijft ondanks die tweede positie alleen significant achter bij het christendom.
Op 22 december 2016 publiceerde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) haar jongste bevindingen qua religiositeit in Nederland: exact de helft van de volwassen bevolking van Nederland behoorde in 2015 naar eigen zeggen tot een kerkelijke gezindte of levensbeschouwelijke groepering. Slechts een op de zes Nederlanders bezoekt nog regelmatig een religieuze dienst. Van alle kerkelijke gezindten zijn gereformeerden de trouwste kerkgangers. Van de volwassen Nederlandse bevolking gaf 50 procent in 2015 aan godsdienstig te zijn. Iets minder dan een kwart van de Nederlandse kerkgangers is katholiek, 16 procent protestants. Van de protestanten geeft 7 procent aan hervormd te zijn. Respectievelijk 3 en 6 procent rekent zich tot de gereformeerde kerk of de Protestantse Kerk in Nederland (PKN).
Slechts 5 procent van de Nederlanders was volgens de uitkomst van dat onderzoek moslim, waarvan 39 procent regelmatig een moskee bezocht.
Ik ben zelf ook wel eens in een moskee geweest. Dat was in het kader van een cultureel programma, dat deel uitmaakte van de voorbereidingen voor mijn deelname aan ISAF, de militaire missie in de Islamitische Republiek Afghanistan, zoals het land officieel heet. Dat bezoek bood inderdaad een kijkje in de keuken van de islam en ik kan niet anders concluderen dat dat best nuttig was. Daarna heb ik zelf nog een Nederlandse vertaling van de koran aangeschaft en die heb ik ook gelezen. Maar nogmaals: dit was in het kader van de voorbereiding op mijn uitzending naar een islamitisch land.
Ik zie er dus hoegenaamd niet de meerwaarde van in om in het kader van maatschappijleer hier in Nederland een bezoek aan een islamitische moskee af te leggen. Ik zou de situatie veel liever eens willen omdraaien. Het is namelijk oneindig veel belangrijker dat migranten en migrantenkinderen of onder welke noemer u ze ook maar wilt plaatsen, met name de islamitische, kennis maken en kennis nemen van de Nederlandse cultuur, normen, waarden, zeden en gewoonten en alles wat hier verder als normaal wordt beschouwd. Ik weet niet of heden ten dage het bezoek aan kerken bij maatschappijleer gebruikelijk is, maar dat de helft van de bevolking nog steeds christelijk is, waar daarvan de helft katholiek, is in dezen een zwaarwegender factor dan slechts 5 procent moslims.
De suggestie dat we elkaar beter moeten leren kennen gaat in mijn ogen dan ook eerder voor hen op dan voor ons. Zij willen wel graag dat wij ons in hun cultuur verdiepen, en vooral ook dat daar rekening mee gehouden wordt, maar om eerlijk te zijn, heb ik dergelijke aspiraties bij hen om dat ook eens bij ons te doen nog maar zelden waargenomen.
Het zou niet slecht zijn als men de islam leert kennen. Leert kennen zoals zij werkelijk is: een intolerante, gewelddadige, imperialistische ideologie.
Bovengenoemde bezoekjes zijn louter propaganda, waarin de ware aard van die verschrikkelijke ideologie wordt verhuld. Nepnieuws dus.