Zou iemand president Trump er even op willen wijzen dat de 24 uur voor een wapenstilstand in Oekraïne al enige weken verstreken zijn. En dat zijn grootspraak over Gaza volstrekt ongeloofwaardig is geworden, net als zijn ‘invloed’ op Poetin.
Blijft over zijn plan om importproducten te vervangen door Amerikaans fabrikaat. Dat is toch alleen succesvol als dan ook de buitenlandse fabrieken in de VS verdwijnen, want import is alleen ‘lonend’ als productie ter plaatse dat niet is. Dit heet marktwerking, waarbij we weten dat – als de overheid zich daarmee bemoeit – alles veel duurder wordt. En dat heet weer: incompetentie, graaien en verspilling.
China

Nu China militair en economisch steeds meer zijn ware gezicht laat zien, moeten we ons afvragen of de Trump-crisis niet precies op tijd komt. Over enkele jaren had China het Westen kunnen chanteren met een dergelijke crisis en met onze afhankelijkheid van Chinese producten. Intussen hebben veel westerse landen de Chinese economie en militaire opbouw decennia lang gefinancierd, zonder zich rekenschap te (willen) geven van onze strategische kwetsbaarheid. Chinese studenten waren overal welkom en Chinese bedrijven en ‘adviseurs’ zijn in alle werelddelen binnengedrongen in het financiële en economische verkeer, in de mijnbouw, staalproductie, scheepvaart en in de computertechnologie. Misschien moeten die landen tot een deal komen met de VS door aan te bieden om de handel en technologische kennisoverdracht met China, evenals de afhankelijkheid van Chinese export en financiering, af te bouwen.
Compensatiefraude
Uit de massale fraude met de € 30.000 ‘compensatie’ voor niet-bestaande toeslagenschade blijken twee dingen: de overheid is knettergek en fraude met uitkeringen is ‘normaal’, omdat de daders kennelijk niets te vrezen hebben. Daarom is ook de aanpak door prinses Laurentien verwerpelijk; waar er wel degelijke sprake is geweest van een bepaalde mate van toeslagenfraude en de overheid zelf schuldig was door een gebrek aan zorgvuldigheid en controle, zou dit ‘gecompenseerd’ moeten worden door een nieuw gebrek aan zorgvuldigheid en controle? Terwijl de daders bij de overheid én die fraudeurs kennelijk buiten schot blijven… Want het gedeeltelijk terughalen van de onterechte vegoeding is wel mogelijk door gewoon een lijstje naar de Belastingdienst te sturen met verzwegen inkomsten in dat jaar; daardoor volgt belastingheffing en een correctie op de in dat jaar ontvangen toeslagen. Evenals een aantekening bij de FIOD, in het strafregister en bij het BKR. Want voor oplichting met een schade voor de belastingbetaler van € 30.000 kan een zgn. regelrechter best een ‘collectief’ vonnis en voorwaardelijke straf opleggen, met aantekening dat de staatskosten van een eventueel toe te wijzen advocaat op de veroordeelde partij zullen worden verhaald. En dan zal wellicht blijken dat het hele systeem van ongeverifieerde toeslagen, schuldsanering, studiefinanciering, straffeloosheid bij oplichting, rechtsbijstand, privacy en falende rechtspraak juist bijdraagt aan misbruik en normvervaging; ook onder frauderende studenten die nu al recht menen te hebben op de ‘staatsruif ‘ en straffeloosheid.
Discriminatie
Blanke Nederlanders worden niet alleen gediscrimineerd bij de toewijzing van woonruimte, detentie-omstandigheden en bij controle op uitkeringen, kentekens e.d. maar ook bij de selectie voor overheidsbanen. Dit is inmiddels al enige jaren aan de gang, waarbij aanvankelijk vooral vrouwen op belangrijke posities terechtkwamen zonder aanwijsbare capaciteiten.; bij Justitie, de krijgsmacht, adviesorganen en ministersposten. Maar de cursus om ambtenaren, belast met werving en selectie, ‘om te scholen’ – en kennelijk pas de helft van die doelgroep heeft verrijkt met nieuwe inzichten over gender, huidskleur, hoofddoekjes en andere onmisbare capaciteiten in het kader van diversiteit en inclusiviteit– wordt naar verluidt voor nog zo’n 12.000 cursisten verlengd. Afgezien van de absurde strekking van dit ‘politiek-correcte’ initiatief en de kosten, rijst de vraag: hoeveel ambtenaren zijn er belast met werving en selectie? En voorts: welk percentage daarvan is op grond van discriminatie aangesteld en functioneert zodanig, dat er totaal kennelijk ‘slechts’ 24.000 ambtenaren de cursus moeten volgen; allemaal belast met werving en selectie? Of gaat het om een dag indoctrinatie teneinde deze vorm van ‘discriminatie’ te leren accepteren? Dan levert een klasje met 30 cursisten toch gauw ca. € 12.000 euro op; te betalen door… ach, dat wist u al.
Dogma’s
Terwijl de (Europese) industrielanden snel verarmen en economisch verzwakken als gevolg van de milieudogma’s van gesubsidieerde activisten en wetenschappers, doet 80% van de wereld daar helemaal niet aan mee. Ze willen slechts ‘schadevergoeding’ of andere geldstromen om hun (toekomstige) schone industrieën en verkeersmiddelen te financieren. Intussen neemt de wereldwijde CO2-uitstoot helemaal niet af, wordt de biodiversiteit meer door chemische vervuiling (ook van biomassacentrales) bedreigd dan door stikstof en hebben vele landen zelfs geen wetgeving op dit gebied. Desondanks durven Europese regeringen die dogma’s niet ter discussie te stellen, ondanks de feiten die door kritische wetenschappers worden aangetoond, en wordt hier de jeugd eveneens geïndoctrineerd.
Even tot hier
Glennis Grace heeft in het tv-programma Even tot hier een bitter-satirische tekst gezongen over de vuurwerkdiscussie. Dit maakte veel goed tegenover de ongezouten kritiek van de presentators op premier Schoof en het kabinet. Humor is geen excuus voor een gebrek aan respect; ook al zit het politieke circus ons ‘even tot hier’.
Groenland
De Deense premier Mette Frederiksen heeft de VS een lesje internationale rechtsorde gegeven in een toespraak over Groenland. Trump zal niet (willen) luisteren naar haar argumenten, maar van mij mag ze de volgende EU-voorzitter worden.
Iran
Naar verluidt gaat de VS ‘onderhandelen’ met Iran. Waarover eigenlijk; alleen kernwapens? Wat heeft onderhandelen met de Russen opgeleverd of met China (over Noord-Korea)? Nu het 5 voor 12 is beseft Washington ineens dat Iran gevaarlijk is of dat de spionagesatellieten verontrustende ontwikkelingen laten zien. Met welke middelen kan Trump nog voorkomen dat Iran straks wapens heeft tegen Israël, waarbij de steun aan Hamas vergeleken slechts kinderspel is? En dat Israël die met alle middelen zal willen en moeten uitschakelen. Bovendien toont de VS weer eens de onmacht van de Veiligheidsraad aan, waar de veiligheid van westerse landen al jaren wordt verkwanseld.
Israël
Israël lijkt bij voorbaat wraak te nemen voor de houding van Hamas en de VN. Het gaat nu hard tegen hard wat de veiligheid van de Palestijnse bevolking betreft. Wie in opstand komt tegen Hamas wordt ongenadig gestraft of als afschrikwekkend voorbeeld gemarteld en gedood. Dit was al zo toen Hamas aan de macht kwam en de UNRWA toekeek en financierde.
Inmiddels wordt duidelijk dat 2 miljoen mensen alleen in de Gaza-strook kunnen leven als nagenoeg alles voor ze wordt betaald. Dit verklaart mogelijk de weigering om te vertrekken en de afkeer van Hamas die nu al een belemmering vormt voor hervatting van de hulp en het gebruik van scholen en ziekenhuizen. Israël zal daarom corridors moeten toestaan waarlangs de bevolking gecontroleerd uit Gaza kan vertrekken, zodat alleen Hamas overblijft. Indien de omringende landen de toegang weigeren, is de VN aan zet, want het gaat om economische – en oorlogsvluchtelingen.
Intussen gaat Israël er kennelijk van uit dat de resterende gijzelaars niet meer vrijkomen, indien ze nog in leven zijn. Een bittere uitkomst van een oorlog die alleen Hamas gewild heeft, met steun van Iran en van Israël-haters in de VN en Europa. Helaas lijkt ook Israël zelf intussen steeds minder respect te hebben voor mensenlevens; niet alleen door moordenaars vrij te laten, maar tevens door ongewapende hulpverleners te beschieten en hun lijken te begraven. Juist dit laatste suggereert – ook al gebeurde het ‘s nachts – dat het geen vergissing was, waardoor eerdere incidenten met journalisten, spelende kinderen, medische hulpverleners en vluchtelingen mogelijk eveneens in een ander daglicht komen te staan.
Macron
Dat de Franse president voorsorteert naar een Palestijnse staat, terwijl Hamas en Hezbollah nog springlevend zijn en Trump onderhandelt met Iran, is niet alleen dom, maar vooral onbetrouwbaar. Dit soort uitspraken dient in EU-verband te worden gedaan – of tenminste in overleg met Berlijn en Londen – teneinde de indruk van opportunisme te voorkomen. Macron is niet die nieuwe Europese leider tegenover de VS, Rusland, het Midden Oosten of China en zijn voorbarige uitspraak maakt hem in feite ongeschikt voor die rol. Als hij de aandacht wil afleiden van zijn onmacht in zake een oplossing voor Oekraïne, kan hij beter naar Rutte of Trump verwijzen.
Ministerraad
Journalisten die menen ‘recht’ te hebben op informatie uit de ministerraad, omdat ze soms dagenlang rondhangen bij de voordeur, moeten zich eens wat bescheidener opstellen. Ook in hun agressieve vraagstelling en commentaren. Het ‘gevecht’ om een nieuwtje dat de meeste burgers helemaal niet interesseert, kost alleen maar heel veel geld én tijd; ook van de premier. Die zou eens moeten beginnen met een wedervraag: ‘Waarom wilt u dit weten? En ‘U vertegenwoordigt het volk niet, maar het parlement’.
Onderwijschaos
Herinnert u zich nog de uitspraken van deskundigen over het beheersen van de moedertaal voordat met succes de ‘vreemde taal’ Nederlands kon worden onderwezen? En de waarde van de CITO-toets en van de nieuwe rekenmethodes? Of van de samenvoeging van scholen met daardoor (veel) meer management en deskundigheid? En de enorme groei van het ministeriële toezicht op de onderwijskwaliteit en van de registratiebureaucratie? En dan nu de resultaten van al die ‘verbeteringen’ een vaststellen; ook op universitair niveau. Waar overigens wordt beweerd dat buitenlandse studenten meer betalen voor hun opleiding hier dan de begrotingsbedragen plus studiefinanciering – dus belastinggeld – voor NL studenten.
Pensioenstelsel
De VVD lijkt langzamerhand de enige partij te zijn, die nog volledig vertrouwen heeft in het nieuwe pensioenstelsel. Wat weten zij dat wij niet weten? Of is het een bewijs van belangenbehartiging, want de partij staat niet meer bekend als voorvechter van gewone burgers en de rechtsstaat of als bestrijders van corruptie, bankenfraude (witwassen), accountantsfalen, belastingontwijking, verzekeraarsmisdrijven (zoals fraude in de zorg), pensioengraaiers en gesubsidieerd activisme. Kortom, juist de politieke standpunten van de VVD maken het nieuwe stelsel verdacht, waarbij de eerste 150 miljard al zijn verdampt bij het ABP (zonder onderzoek door de Algemene Rekenkamer) en door het ‘invaren’.
Reputaties
In Duitsland heeft onze criminaliteitsbestrijding een bijzondere reputatie, zoals bij de groeiende inzet van drugsuithalers, terwijl de import gewoon doorgaat, de explosies en schietpartijen in het criminele circuit, het opblazen van pinautomaten (inmiddels tot in Wenen), de tolerantie tegenover XR en de cyber-aanvallen. Maar bij de uitzetting van (criminele) illegalen zijn de problemen identiek, evenals bij de bankencriminaliteit en kinderbeschermingsschandalen. Wellicht kunnen daar gezamenlijke oplossingen voor worden bedacht, eventueel ook met Denemarken, zowel bij de grensbewaking als bij onderhandelingen met de landen van herkomst, het transport daar naartoe en bij de voorlichting in die landen over de leef- en werkomstandigheden in Europa. Terwijl onze bed-bad-brood voorziening wellicht kan worden gecombineerd met gesloten uitzettingscentra voor ongewenste vreemdelingen in gesubsidieerde EU-landen zoals Polen, Hongarije, Albanië, Griekenland en Spanje. Want criminaliteit, illegaliteit, rechtsbijstand en VluchtelingenWerk kosten ons land méér dan ons lief is, waarbij de grensoverschrijdende aantrekkingskracht hier niet afneemt en de Dublin-afspraken worden geschonden. Terwijl Duitsland inmiddels de nareisregeling (gezinshereniging) gaat beëindigen, de grensbewaking continueert en de Dublin-regels gaat handhaven. Nu nog de criminele banken aanpakken, want daarmee heeft Nederland inmiddels meer ervaring opgedaan; helaas met beperkt resultaat. Net als met het saneren van de kinderbescherming waarvan de schandalen teruggaan tot 100 jaar geleden; net als in Duitsland.
Rivieren
Worden we voor de gek gehouden door minister Madlener of is er werkelijk iets aan de hand met de grote rivieren? Want hoe kan het dat bij een hoger zeeniveau en een (vaker) lage waterstand de rivierbodem uitslijt; dan stromen rivieren toch langzamer? Dat schepen bij een lage waterstand meer last kunnen hebben van (sluis)drempels is begrijpelijk, maar wat heeft dit met een verminderde grondwaterstand te maken? Sluisdrempels verlagen doet een rivier daar slechts even sneller stromen waardoor alleen bij de laatste dam/sluis het peil (iets) lager wordt, behalve bij vloed.
Dammen met sluizen belemmeren juist de bodemslijtage, houden het waterpeil hoger en zorgen ervoor dat er nauwelijks grondwater de rivier in stroomt. Dus lagere sluisdrempels zijn niet nodig als de dammen hoog genoeg zijn; wat is dan nu het probleem? Of gaat het om een nep-verhaal om extra uitgaven te verantwoorden, zoals voor het uitgraven van 4 km kanaal of het herstellen van constructiefouten in bruggen en bij het vernieuwen van sluizen? Ook de blunders bij het ‘verbeteren’ van een kanaal waardoor de oevers en huizen verzakken, heeft heel veel geld gekost en gaat nog meer kosten.
Verzekeringen
Niet alleen zijn dierenartsen duur, maar ook huisdierverzekeringen. Daarbij blijken er kleine lettertjes te worden gehanteerd, waardoor bijna niets wordt vergoed. Waarom worden dergelijke verzekeringen niet gestandaardiseerd zodat de ‘kleine lettertjes’ niet nodig zijn? Ook bij autoverzekeringen waren de voorwaarden heel lang gelijkluidend, evenals het bonus/malus-systeem (no claim korting op de premie). Maar inmiddels zijn er toch weer verschillen, met name in de all risk – en bedrijfsautoversies. Overigens, wie controleert de verzekeringen en wegenbelasting van buitenlandse autobestuurders die hier met hun nationale kenteken blijven rondrijden?
Reisverzekeringen (met name bij medische kosten), zzp-(aansprakelijkheids)verzekeringen, combinatieverzekeringen (opstal, inboedel, glas, sieraden) en ziektekostenverzekeringen kennen vele variaties, waarbij het lijkt dat er wel afspraken worden gemaakt tussen verzekeraars. Zo is het doorgaans zinloos om de noodzaak van tandenbeugels te verzekeren, gezien de ongunstige voorwaarden, of bepaalde fysiotherapeutische hulp, omdat de vergoeding vaak lager is dan de te maken kosten – bijv. tarieven van een orthopedisch-manuele ‘bottenkraker’ (osteopaat) – en er dan soms helemaal niets wordt vergoed. Zelfs niet het verzekerde deel, net als bij bepaalde medicijnen. Het lijkt erop dat verzekeraars en zorgverleners gewoon hun gang kunnen gaan; niet alleen met fraude of onnodige behandelingen, foto’s, scans en zelfs operaties, maar ook met het systeem van behandelcodes (vooral tandartsen) en declaraties waarop geen enkele controle lijkt te zijn. Terwijl een groot deel van het eigen risico bij veel verzekerden opgaat aan de niet-vergoede apothekerskosten (aflevertoeslag) die eigenlijk in de – te vergoeden – medicijnenprijs zou moeten zitten. En dan rijst de vraag: wie controleert de verzekeraars; niet alleen op papier, maar vooral in de praktijk?
Voorjaarsnota
De wensen die door de zgn. Voorjaarsnota moeten worden ingevuld, gaan doorgaans over meer geld. Soms ook als het budget in de afgelopen periode niet volledig is benut. Zelfs voor klimaatmaatregelen – waarvan de zinloosheid inmiddels bekend zou moeten zijn – worden wensen ingediend. Zou dit bijzondere kabinet niet eerst eens kunnen komen met een nota waarin een verlaging van allerlei posten is opgenomen; te beginnen met de miljarden voor subsidies? En de (ver)bouwkosten van het Binnenhof, musea en de gigantische marmeren paleizen van Justitie. Voorts de bijdragen aan de VN, de EU en de ECB, evenals de wachtgelden en pensioenen van politici, reducties bij ambtelijke organisaties – met name in Den Haag – en de besteding van het politiebudget. En tot slot de fraudebestrijding in de zorg? Dan komt er eindelijk ruimte voor een vermindering van de belastingdruk.