Afgestoft Oud Nieuws

Op 23 december 2024 verscheen op de website gbnews.com een artikel van Eliana Silver met de titel “Russia orchestrating illegal migration to sabotage Europe, Giorgia Meloni warns”. Dat artikel werd in het Nederlands vertaald vandaag op de website Nieuwrechts gepubliceerd en start o.m. met de tekst:

Rusland is eerder door Europese landen, waaronder Polen en Finland, ervan beschuldigd illegale immigranten richting Europa te sturen als middel om Europa te destabiliseren. De Russische regering heeft deze beschuldigingen eerder al ontkend. Ook wordt door Europese lidstaten beweerd dat Rusland proxies gebruikt in Afrika om illegale immigratie richting Europa te stimuleren. Meloni heeft zich op een veiligheidstop nu ook achter deze beschuldigingen geschaard. De top werd gehouden tussen de regeringsleiders van Italië, Griekenland, Zweden en Finland. Deze landen maken zich al langer zorgen over de komst van illegale immigranten op hun grondgebied.

 Ïs hier sprake van incorrect nieuws of oud nieuws?” Als de berichtgeving juist is, dan is sprake van oud nieuws. In een artikel uit 2017 dat deel uitmaakte van de ZAPAD 2017 informatie, werd uitgebreid ingegaan op de mogelijkheid dat NAVO en EU met  nieuwe migratiestromen vanuit Turkije en Rusland binnen een hybride context geconfronteerd konden worden. Een gedeelte van dat artikel wordt hier herhaald.

Nieuwe migratiestromen vanuit Turkije en Rusland?

In 2017 verscheen met veel bombarie het bericht dat mensensmokkelaars een nieuwe route via de Zwarte Zee naar Bulgarije en Roemenie op bruikbaarheid hadden getoetst.  Waarom die term bombarie? Omdat  het artikel de schijn wekte dat mensensmokkelaars pas in 2017 die migrantenroute zouden hebben ontdekt.

Uit het schema links blijkt dat naast de Arctische route ook een Zwarte Zee route al in 2015 en in een bescheiden vorm zelfs in 2014 benut werden.  Er was toen en ook nu geen sprake van een nieuwe route, hoogstens van een route die opnieuw of intensiever door mensensmokkelaars benut werden. Uit de schets kon worden vastgesteld dat migranten vanuit de Russische Federatie (RF) de sprong naar Finland en Zweden durfden te maken. In feite was dat in 2017 gelet op de groeiende spanningen in Finland vanaf 2014 ook een voorbeeld van verouderde informatie.

Overigens deed in 2017 de Arctische route de vraag rijzen, waar ze vandaan kwamen, hoe migranten zich over een dergelijke lange afstand  konden verplaatsen, hoe ze zich in leven hebben gehouden, en over welke samenstelling gesproken werd.

De Arctische route een van Ruslands opties

Bij  die Arctische route konden en kunnen twee routes geïdentificeerd worden:

  • de noordelijke route van Kandalaksha in de RF    naar Sala in het Finse deel van Scandinavië en  
  • zuidelijke route van St Petersburg naar Helsinki

Kandalaksha, een dorp in het noorden van Rusland speelde aanvankelijk een centrale rol in de goed gestructureerde Arctische migrantenroute. De migranten bleken ongehinderd vanuit Centraal Azië en het Midden Oosten zonder enige problemen naar de zuidelijke kust van de Zwarte Zee te kunnen reizen om vervolgens via de Zwarte Zee dan wel via de oostkust van de Zwarte zee dwars door Rusland naar Kandalaksha te reizen,

Gelet op afstand en tijdsduur van die verplaatsing  werd die zeker niet te voet, fiets of motor afgelegd. Het was lang onduidelijk of dat met een reguliere busdienst, auto´s van mensensmokkelaars of met van rijkswege geregeld vervoer gebeurde.  Een combinatie kon zeker niet worden uitgesloten. Tot een antwoord is het nooit gekomen.

De aantallen migranten die van de zuidkust van de Zwarte Zee dwars door de Russische Federatie naar de omgeving van Sint Petersburg gingen, waren nog steeds niets vergeleken met andere migratieroutes. Desondanks verwachtten experts dat Rusland de migrantencrisis voor politieke doeleinden zou gaan gebruiken in termen van destabiliseren of  waarschuwen van Europese samenlevingen dat bepaalde politieke besluiten een tegendraads effect konden hebben of afgestemd waren op het verzachten van economische sancties.

Het gebruik van de Arctische route was en is afhankelijk van de FSB, die wegen in het grensgebied dat vol zit met militaire installaties, opent en sluit. In de Arctische route spelen Russische autoriteiten in Moskou (verstrekken van een deportatie order) een beslissende rol. Het was toen nog onduidelijk hoe e.e.a verder zou gaan. Volgens Moskou telde de RF in 2017 ruim 11 miljoen migranten, die als pressie middel tegen EU en NAVO gebruikt konden worden om geen besluiten te nemen die Moskou tegen de haren konden strijken zoals de wens om NAVO-lid  te worden. Die vlieger is niet opgegaan.

Niet alleen Rusland

Herinneren we ons nog de migrantendeal die de EU sloot met Turkije? De deal behelsde onder meer dat alle migranten die aankomen in Griekenland mogen worden teruggestuurd naar Turkije. Voor elke migrant die Turkije terugneemt, laat Europa een Syrische vluchteling naar de EU overkomen. Voor de opvang van vluchtelingen in Turkije droeg de EU tot 2020 al € 6 miljard euro bij. Het kost de EU nog steeds kapitalen. Turkije heeft nog een vinger in de migrantenpap: niet alleen via de Middellandse Zee, Egeïsche Zee en Egeïsche eilanden, maar ook via de Zwarte Zee route.

Roemenie stelde in 2017 vast dat het gros van de 2800 migranten (in 2017 een groei van bijna 60% t.o.v. 2016) in de aangehouden boten uit Syrië, Iran, Irak en Pakistan kwam. Soennieten en Sjiieten verenigd door wanhoop? De aangehouden boten vertrokken vanuit locaties op de noordkust van het Europese deel van Turkije en het bleek dat Turkse autoriteiten die boten geen strobreed in de weg legden. Het werd en was duidelijk dat lagere Turkse autoriteiten tegen betaling van harte meewerkten aan het wegbussen van lastige migranten.

Migratie als hybride instrument

Waarom die veronderstelde verschuiving? De term verondersteld is gezien het nog steeds geringe aantal migranten die van beide routes gebruik (moeten) maken, zeker op zijn plaats. Het lijkt een vanzelfsprekende zaak te zijn dat mensensmokkelaars gezien de maatregelen die Italië in 2016 met Libische krijgsheren had getroffen, hebben uitgekeken naar andere opties om hun beurs te blijven spekken. De migrantenstroom vanuit Libië daalde toentertijd mede door afspraken met bijbehorende beloningen die Italië had gemaakt met Libische krijgsheren.

Brussel eiste toen dat succes op. Opmerkelijk, geen EU-politicus heeft toentertijd een vinger uitgestoken om Italië daadwerkelijk te ondersteunen en Frontex viste voortdurend als een goedkope en betrouwbare veerdienst Noord Afrikaanse migranten uit de Middellandse Zee op en leverde die op het Europese continent af. Succes heeft vele vaders, maar slechts een moeder.

In 2017 was het al helder dat in RF, Turkije, Roemenie en Bulgarije corruptie, mensenhandel en vermoedelijk orgaandonatie tierig weelden om de kosten van die reizen te kunnen dekken en die de basis vormden voor een snelle doorvoer van migranten naar de oostelijke begrenzing van de EU. Het maakte ook duidelijk dat op lokaal niveau het doorsluizen van migranten een lucratieve business is, die niet snel door betrokken groot geld verdieners zou worden opgegeven.

De beschrijving van de ontwikkelingen en gebeurtenissen van migratiestromen die in de periode 2014-1017 al gebruik maakten van Arctische en Zwarte Zee routes, afgezet tegen de waarschuwing van “Europese staten” dat Moskou migratie misbruikt binnen de context van een hybride oorlogvoering, doet potsierlijk aan. Want niet alleen Rusland maar ook Turkije maakt gebruik van het migratie instrument om daar politieke munt uit te slaan. Ook is niet uit te sluiten dat lagere overheden in bijvoorbeeld Roemenie, Bulgarije en zelfs Turkije en Griekenland een aardige duit verdienen aan migratie.

Niets nieuws onder de zon. Oud nieuws dus


5 1 stem
Artikel waardering
Abonneer
Laat het weten als er

1 Reactie
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
ronald dunki
5 dagen geleden

Niets nieuws onder de zon, maar het feit dat Trump nu de doodstraf invoert voor mensensmokkelaars is een teken aan de wand voor de cartels.

Van de EU krijgen die ellendelingen subsidie…