Het hoeft weinig betoog dat ‘migratie’ momenteel het gesprek van de dag is. Is het niet onder misgrijpende belastingbetalers die al jaren wachten op een woning, dan wel onder de politici met -inmiddels- meerdere agenda’s. Veel cultuurmarxisten in onze westerse samenlevingen zijn ervan overtuigd dat grenzen verleden tijd moeten zijn. Dat we zo gastvrij mogelijk moeten zijn (zolang de belastingbetaler de rekening tenminste betaalt). Het enige wat echter zelden wordt genoemd, is dat er op zijn minst enkele van de migranten op zoek lijken te zijn naar iets meer dan een ‘beter leven’.
Volgens de Koran waren emigratie en ‘jihad voor de belangen van Allah’ twee kanten van dezelfde medaille voor de vroegste moslims. Dit geeft ook moslims in onze tijd nog steeds een sterk motief om precies en nauwkeurig na te volgen. In koran 8:72 bijvoorbeeld:
“Voorwaar, degenen die geloven en die zijn uitgeweken (naar Medinah) en die hebben gestreden met hun bezittingen en hun levens op de Weg van Allah, en degenen die onderdak boden en hulp verleenden: zij zijn het die elkaars bondgenoten zijn. En degenen die geloven” maar die nog niet zijn uitgeweken: jullie hebben geen enkele verbondenheid met hen, totdat zij zijn uitgeweken. En wanneer zij jullie hulp vragen bij de godsdienst, dan is het jullie plicht om hen te helpen, behalve tegen een volk waarmee jullie een verbond hebben. En Allah is Alziende over wat jullie doen”.
Voor ons is dat een frase uit een oud boek, waarvan de mensen in de oudheid dachten dat het door God als boodschap aan een engel werd meegegeven, die dat vervolgens (zonder fouten te maken) aan een profeet vertelde als deze sliep. Nadat bleek dat de profeet helemaal niet kon schrijven, werd er pas een eeuw later een boek van gemaakt, die evenmin fouten kon bevatten: een gevalletje ‘woord van God’. Maar voor moslims betekent de tijd van mohammed weliswaar verleden tijd, maar niet dat zij eenzelfde kunstje (namelijk de tocht van Mekka naar Medina) niet na zouden moeten volgen. Toen naar Medina, nu naar Amsterdam of Berlijn. Maar telkens met vers 8:72 in het achterhoofd en anders is de lokale imam graag bereid dat even op te rakelen.
Dus als we beelden van duizenden moslims in de wachtrijen van migratie zien, moeten we aannemen dat in ieder geval sommigen van hen dit alleen als het eerste deel van het proces beschouwen (lees: migratie) terwijl ze hopen uiteindelijk het tweede deel te bereiken ‘Vechten voor het belang en in dienst van Allah ‘. Onze politici zeggen misschien dat slechts een ‘kleine minderheid’ op deze manier denkt. Dit is een erg zwak argument, vooral tegen de achtergrond van het onderzoek van Koopmans, die wist aan te tonen dat onwaarschijnlijk veel moslims de koran letterlijk nemen.
Om een voorbeeld te geven van aantallen: alleen Duitsland al nam in 2015 maar liefst een miljoen moslimmigranten op. Zelfs wanneer slechts 1% van hen de koranverzen over migratie en jihad serieus neemt, blijken er 10.000 mensen bereid die zonodig zullen vechten om Duitsland onder de heerschappij van hun leer te brengen.
Toch iets om over na te denken en zeker als de vluchtelingen hun verblijf larderen met een traditioneel ‘grab ‘m by the pussy’.