Frankrijk leeft sinds 1789 in een min of meer permanente staat van anarchie, waarin feitelijk geen sprake is van één land dat op verantwoordelijke wijze gemeenschappelijke belangen kan en wil identificeren. Verschillende nationale belangen groeperingen zijn er slechts op uit om onderling voordeel te behalen en diezelfde mentaliteit is getransplanteerd op de Franse buitenlandse politiek die al decennia lang de EEG en later de EU (o.a. in Straatsburg) leegzuigt om, bijvoorbeeld, een failliete landbouw en wijnbouw op onze kosten in stand te houden en op de vakbonden die nog een halve eeuw achter lopen in een socialistisch misbaksel van een staat.
Dat Frankrijk nog steeds hiermee wegkomt ligt aan de slappe mentaliteit der andere lidstaten die zich de ‘grote bek’ lieten aanleunen. Nederland is als één der grootste nettobetalers in die onnodige rol gemanoeuvreerd door de egotripper Ruud Lubbers, die wel ‘soepel’ wilde omspringen met onze belastingcenten gezien zijn persoonlijke Europese ambities, die daarna door Duitsland in de kiem werden gesmoord. Engeland, dat jarenlang met lede ogen moest aanzien hoe de inefficiënte Franse (wijn-)boeren op hun kosten overleefden vond onder Tony Blair eindelijk de guts om met de vuist op tafel te slaan, waarop de corrupte dwaas Chirac slechts schuimbekkend wist te debiteren dat de enige Engelse bijdrage aan de Europese landbouw de ‘mad cow disease’ was geweest terwijl hij jarenlang zijn zakken zonder scrupule’s gevuld had. Ook nu probeert Macron nog steeds de EU landbouwpot leeg te zuigen en over de rug der andere lidstaten de illusoire Franse ‘grandeur’ (wat dat dan ook geweest moge zijn) te herstellen door als een opgewonden standje door Washington te dansen en met Merkel een leidende rol in de rampzalige federalisering van de EU op te eisen, maar wèl graag op kosten der andere lidstaten…. Zelfs ‘tarzan’ Rutte heeft aangegeven dat na het vertrek van Engeland het EU budget naar beneden en niet naar boven moet worden bijgesteld, maar zolang Juncker nog niet van het statiegeld van alle lege drankflessen met pensioen kan gaan is de ellende niet te overzien. Hoe lang houdt onze dappere Mark dit vol?
In die parasitaire cultuur van (veel te) grote ego’s verliezen de Franse vakbonden al tientallen jaren hun leden in hoog tempo en met name de puur communistische, en meest agressieve, CGT is al jaren hard op zijn retour maar omdat geen enkele Franse president ‘de ballen‘ had om à la Margaret Thatcher op te treden kunnen zulke vakbonden al sinds WO II ongestoord het land in gijzeling nemen. Bovendien hebben de Franse kiezers de perverse tendens om een nieuwe president met een oppositionele regering en/of parlement op te schepen ‘omdat het zo leuk is’, resulterend in één der meest verloederde linkse EU samenlevingen die geen oog heeft voor een realistisch beleid, getuige ook de volledig uit de hand gelopen parallelle samenleving die momenteel al zo’n 7 miljoen incompatibele moslims kent.
Daarnaast is de Franse regering in handen van een moreel corrupte élite der ‘énarques’, een ‘ons kent ons’ bende uit de Ecoles Supérieures die dwars door alle partijen heen loopt en in de ambtelijke wereld en het bestuursapparaat een ‘swamp’ creëert die, bijvoorbeeld, al tientallen jaren nutteloze en incompetente Air France bestuurders produceert als Juniac en Janaillac die al evenmin opgewassen zijn tegen de vakbonden, waarbij de – naar men zou veronderstellen – meest geletterden, de piloten, notabene de meest destructieve en subversieve saboteurs zijn. Met een gemiddeld salaris van meer dan twee ton Euro’s per jaar zitten zij ruim boven hun collegae van de KLM, maar hun productiviteit is uiterst laag.
Dat Macron nu overhoop ligt met de SNCF bonden stemt hoopvol, maar of hij er iets van bakt is twijfelachtig, want onder zijn neus breekt de piloten-vakbond AF/KLM af met, nu al, een kostenpost van tussen de € 300 Mio en € 400 Mio in het eerste kwartaal…
Dat dit niet alleen aan de vakbonden ligt maar ook aan het nutteloze management van AF moge geïllustreerd worden door het feit dat op 16 september 2015 de rechter (tribunal de grande instance van Bobigny) de directie van AF een keiharde troef in handen speelde die deze klungels nooit hebben gebruikt: Le Monde meldde die dag dat de pilotenvakbond SNPL alsnog medewerking moest geven aan de ten uitvoer legging van het ‘Transform’ restructureringsplan dat speelde van 2012 tot 2014, hetgeen de piloten glashard hebben geweigerd tot op de dag van vandaag.
Zonder in details te treden kwam het er op neer dat de piloten van de afgesproken € 200 Mio. aan kostenbesparingen slechts €130 Mio. hadden geleverd. Dat waren ook de tijden dat leden van de communistische CGT (een soort AntiFa tuig) op het vliegveld van Roissy een aantal AF directeuren de kleren van het lijf scheurden en mishandelden, om vervolgens met staking te dreigen als het O.M. het zou wagen om deze criminele elementen te vervolgen.
Het is niet zo dat alle vakbonden zo militant zijn als de CGT, maar die wil coûte que coûte overleven, desnoods over de rug van alle AF employées, reden waarom Laurent Berger, de secretaris generaal van de grootste bond, de CFDT, stelt dat de AF piloten niet het recht hebben om de gehele onderneming (en in feite ook KLM) te gijzelen, maar als de besluiteloze ‘énarque’ CEO Janaillac denkt dat het managen van een grote vliegmaatschappij gelijk staat aan een democratische verkiezing over salarissen, dan is het tijd dat een slagvaardige Nederlandse manager als Elbers de de kans krijgt om de AF/KLM holding te gaan leiden. Er kan er maar één de baas zijn!
Hoe lang houdt onze dappere Mark dit vol? Totdat er getekend moet worden bij het kruisje. Deze landverrader spreekt nu harde woorden voor de bühne, om Wilders en Baudet de wind uit de zeilen te nemen. Net al Lubbers heeft ook rubbereb Rutte Europese ambities en daarin past het niet om je werkelijk hard op te stellen tegenover de EUSSR. Nee, die harde woorden zijn weer de zoveelste leugen van die Pinokkio.