Dat er – ondanks meerdere onthullende tv-uitzendingen over grote pensioenfondsen – nog steeds geen parlementair onderzoek heeft plaatsgevonden dan wel de bezem door de ABP-top is gehaald, geeft te denken. Zouden er zoveel miljarden verdwenen zijn dat men het niet wil weten, net als bij de woekerpolissen? Of heeft de Algemene Rekenkamer inmiddels een geheime opdracht? Want in het toezicht door de Nederlandse Bank kan men weinig vertrouwen hebben.
Franse defensie
Naar verluidt is de Franse opperbevelhebber na een geschil met president Macron opgestapt. De reden is vergelijkbaar met het voorbeeld van de chef-defensiestaf, generaal Van der Vlis, die in 1994 zijn functie neerlegde in verband met het regeerakkoord. Dat Frankrijk moet bezuinigen is reeds heel lang bekend, maar dat dit ook Defensie treft is opmerkelijk gezien de Duitse pogingen om tot een Europese krijgsmacht te komen. Daarin past geen afgezwakte Franse component, omdat ook de Duitse krijgsmacht zijn beste tijd heeft gehad. En bezuinigen door gezamenlijke materieelaankopen lukt zelfs binnen de NAVO maar moeizaam, zodat het reduceren van de Europese defensie-industrieën nog een lange weg voor zich heeft.
Turkije
Duitsland is begonnen zijn relaties met Turkije te herzien; nu de NAVO en EU nog.
Doch in Brussel zet men liever Polen of Hongarije in het gestraftenbankje alsof er geen grotere problemen bestaan. Hetzelfde kan hier worden gezegd van de CU (en SGP) die menen dat alles – ook het zelfbeschikkingsrecht van ongeneeslijk zieken – moet wijken voor hun zelfbedachte geloofsovertuiging. Daarmee toon je ‘focus’ en kun je de werkelijke manco’s van deze samenleving negeren. Zoals honderden zelfmoorden per jaar als gevolg van machtsmisbruik door de staat, het falen van de rechterlijke macht (met name rechter-commissarissen) en het samenspannen van rechters, advocaten en banken. Het jarenlang wegkijken heeft politici geconditioneerd zodat ze het gedrag van Erdogan en andere dictators gewoon accepteren, evenals allerlei financiële misstanden die dit land door en door verzieken.
Vakantie
Na de zelfmoord van een scholier in Limburg wist een wethouder te vertellen dat de hulporganisaties en de school voortaan beter zouden samenwerken. Uiteraard zijn er geen schuldigen aan te wijzen, ondanks het onderzoek met naar verluidt ‘vernietigende’ conclusies. Dit is normaal bij falende hulporganisaties, met name in de Jeugdzorg, maar hier werd iets tegenstrijdigs beweerd. De hulpverleners hadden niet de indruk dat er ernstig gevaar voor zelfdoding aan de orde was, doch stelden achteraf dat er toch een actieplan was voorbereid, dat na de Kerstvakantie zou worden uitgevoerd. Dit laatste is merkwaardig, omdat de jongen juist tijdens de vakantie beschikbaar was voor therapie en begeleiding voorafgaand aan een nieuwe pestperiode op school. De woordkramerij van de wethouder en het schoolbestuur maakt het allemaal niet geloofwaardiger, tenzij …. de hulpverleners zelf op vakantie waren.
Voorbeeld
Als integratie en bestrijding van extremisme gediend zijn met goede voorbeelden van geslaagde allochtonen, dan is het onbegrijpelijk dat Amsterdam zo vaak in de fout gaat. Bang om in een vroeg stadium het tekortschieten te erkennen? Ook Rotterdam (aannemersfraude) en Den Haag (gemeentebestuur) gaan niet helemaal vrij-uit bij het te laat ingrijpen. Straatgeweld wordt zelfs ‘beloond’ met buurthuizen en Utrecht ondersteunt de segregatie van moslims. Doch zelfs de centrale overheid geeft al jaren een slecht voorbeeld, zoals onder meer in de Albayrak-kwestie, de aanpak van uitkeringsfraudes (o.a. Marokko), de softe behandeling van terugkerende jihadisten, het toepassen van sharia-overwegingen en de subsidies voor moslimscholen en niet-Nederlandse verenigingen.