Transport en Logistiek Nederland is de schrik om het hart geslagen nu in heel Europa stemmen opgaan om de nationale grenzen maar weer te sluiten. De ongekozen elites in Brussel (of als ze zin hebben: in Straatsburg) zijn er namelijk nooit in geslaagd een fatsoenlijk bewakingssysteem op te zetten, teneinde de buitengrenzen van het ‘Schengen-gebied’ af te grendelen. Met het oog op de huidige, ongebreidelde instroom van landverhuizers zit er voor de nationale regeringen weinig anders op dan de nationale grenzen maar weer te voorzien van prikkeldraad. Volgens VNO-NCW echter, zullen wij ver terug worden geworpen in de tijd als de grenscontroles terugkomen. Directeur Van Kesteren kan er zich zelfs geen voorstelling bij maken. Volgens de Brusselse ‘denktank’ Brugel is ‘het mogelijke einde van Schengen een grote bedreiging van ons economische herstel’.
Dat alles is natuurlijk groteske flauwekul, van eenzelfde orde als D’66 voorman Brinkhorst destijds. Hij beweerde met droge ogen aan de vooravond van het referendum in 2006 dat bij een ‘nee’ van de Nederlandse bevolking in ons land het licht zou uitgaan. De open grenzen bieden ons op dit moment geen voordelen, ook niet financieel. De grenzen volledig afsluiten is bijkans onmogelijk, maar de kosten van Afrikaanse en Arabische landverhuizers lopen inmiddels wel in de miljarden. Intussen blijken onze veiligheidsdiensten totaal niet meer in staat om deze instroom te controleren. Ook in Duitsland is de situatie dramatisch: van meer dan de helft van de zogenaamde ‘vluchtelingen’ is totaal niet bekend waar zij zich in het land ophouden. Zij zijn dus kennelijk niet gearriveerd voor een riante uitkering, want zelfs een ongeschoolde kan nog wel bedenken dat daarvoor registratie noodzakelijk is. Wat zij dan wel voornemens zijn hier te doen is een vraag die nog door geen enkele politicus werd gesteld, laat staan dat zij daarop een antwoord hebben. Kortom: de kosten van de volledig open grenzen liggen nu op het bord van de belastingbetaler, zijn niet mals en leggen een ongekend windei in onze economie.
De onplezierige bijvangst van de waanzinnige gatenkaas die Italianen en Grieken lieten ontstaan, is dat het Midden-Oosten en Afrika leegstroomt met jongelui die niet meer beschikbaar komen om de leegstromende landen op te bouwen. Bovendien schept het uitnodigende beleid van vooral Duitsland en tot voor kort Zweden, de mogelijkheid voor de Afrikaanse en Arabische landen om ongewenste bevolkingsgroepen te dumpen in West-Europa. Terwijl zij door opgetrommelde achterbannen van PvdA/GL/SP/D’66 eenmalig worden onthaald met zang, dans en lekkernijen, worstelen minder fortuinlijke autochtonen duurzaam met niet zelden billenknijpende en rovende ‘asielzoekers’. Wie daar wat van zegt wordt honend weggezet in speciaal opgezette TV programma’s als een ‘nazi’, ‘xenofoob’ of ‘rechts-radicalist’. Intussen kijken veiligheidsdiensten en ambtenaren zwijgend een andere kant op, of ontkennen glashard dat de problemen werkelijk de spuigaten uitlopen. In navolging van Duitse journalisten, beginnen ook Nederlandse journalisten mondjesmaat toe te geven dat zij omwille van baanbehoud en hun eigen statuur de bevolking met sprookjes hebben overladen. En dat, terwijl niemand op het idee komt de zaken te benoemen zoals ze zijn, te analyseren en daar een zinvol beleid tegenover te stellen.
De miljoenenwinsten die Transport en Logistiek Nederland of VNO-NCW voorzien bij het volhouden van het Schengen project mogen niet de miljardenkosten voor de belastingbetaler zijn zoals nu al het geval is.