Excuses

Naar het schijnt komen mijn voorouders uit o.a. Drenthe. Zij hebben het zwaar gehad; 6 dagen in de week turf steken in de meest erbarmelijke omstandigheden, weer of geen weer. Opgejaagd door opzichters voor wie ‘meer’ niet genoeg was en afgescheept met een schamele 150 gulden per jaar. “Zie maar dat je ervan rondkomt, vreten, slapen en schijten doe je maar in je eigen tijd. En anders sterf maar, voor jou 100 anderen”. Ik hoef geen excuses van de nazaten van die slavendrijvers.

Minister Kaag op champagneparty in Nigeria, negeert zwarte bediende compleet…

Ik geloof namelijk niet dat die nazaten hebben bijgedragen aan de ellende van toen. Ze waren immers nog niet geboren, dus schuld hebben zij in ieder geval niet. Mensen ‘van kleur’ denken daar in onze tijd anders over. Zij, al dan niet afstammend van slaven, menen niet alleen recht te hebben op excuses, maar ook op extra vrije dagen en compensatie voor het leed wat hun voorouders hebben doorgemaakt.

Het is een merkwaardige manier van denken: excuses vragen voor iets wat je niet hebt doorgemaakt, aan mensen die het niet hebben veroorzaakt. Alsof we kinderen van NSB-ers alsnog laten opdraaien voor het leed wat de Nederlandse bevolking is aangedaan in WO-ll. Maar kennelijk vindt het obscure communistische ‘woke’ clubje BIJ1 dat dit volstrekt normaal is. Als dat zo is dan moeten die actiegroepen zich toch ook eens melden bij de Turkse overheid (de Ottomanen hebben in hun eentje meer slaven gehad dan Nederland ooit kon vervoeren) of de West-Afrikaanse landen. De meeste slaven waren namelijk afkomstig uit de binnenlanden. Krijgszuchtige koningen zoals de Ashanti in Ghana, de Fon in Dahomey (Benin) en de Yoruba in Nigeria, haalden hun menselijke roofbuit in oorlogen en strooptochten bij omliggende volkeren. Handelaren in opkomende steden aan de kust verkochten de koopwaar namens de koning aan de Europeanen.[1] Die ‘koning van kleur’ is daar schatrijk aan geworden.

Dat ‘Ministerie van gelijkwaardigheid’ krijgt nog een probleem trouwens met het onderscheid wat wordt gemaakt tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden… Zou dat alsnog en heel specifiek in artikel 1 van de grondwet kunnen worden opgenomen?

Slaven van de Surinaamse plantage ‘Catharina Sophia’ in de 19de eeuw ontvingen weliswaar geen geld, maar gemiddeld 94,57 gulden per jaar aan voedsel en 13,58 gulden aan kleding en huishoudelijke artikelen alsmede huisvesting, het gebruik van een moestuin en medische zorg. In dezelfde tijd verdienden mijn voorouders in Drenthe ongeveer 150 gulden per jaar zonder huisvesting, moestuin of doktershulp. Eten moesten ze zelf maar bij elkaar scharrelen.

Maar nu de hamvraag aan al die actiegroepen: krijgen wij het geld terug wat aan jullie voorouders in de vorm van ‘ontwikkelingshulp’ is geschonken en waarmee ze niets zinnigs hebben gedaan?


[1] https://www.trouw.nl/nieuws/ook-afrika-verdiende-aan-de-slavenhandel~ba2a374d/


Deel dit:
0 0 stemmen
Artikel waardering
Abonneer
Laat het weten als er

1 Reactie
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
A.R. Girbes sr
2 jaren geleden

Tja, wat moet ik er van zeggen? Het artikel is prima, en de verontwaardiging dewelke aangeeft dat het ” aangehaalde onderwerp van slavernij” , de vergelijking is gemaakt met:”””Het is een merkwaardige manier van denken: excuses vragen voor iets wat je niet hebt doorgemaakt, aan mensen die het niet hebben veroorzaakt. Alsof we kinderen van NSB,-ers alsnog laten opdraaien voor het leed wat de Nederlandse bevolking is aangedaan in WO-ll !!!! Aldus Ton Nijhof.

De vergelijking is uitstekend gekozen en aldus durf ik te menen, dat de mensen, die denken dat de “”geschiedenis”” kan worden overgedaan en geprojecteerd kan worden op de hedendaagse maatschappelijke constitutie, niet goed wijs zijn.
Nu, en dat is een eufemismen, omdat de aanjagers, zoals Silvana Siemons van BIJ 1, niet goed weet wat ze zegt. De onrechtvaardigheid, dat in het ” verleden” bepaalde groepen is aangedaan,” zal nimmer nog een vorm van rechtvaardigheid kunnen meemaken…….. geschiedenis is geschiedenis.

In feite is het aanhalen van ” zwarte bladzijden ” uit de geschieden, is slechts als een LES kan dienen. En….. daarom is geschiedenis op scholen een noodzaak.

Om alsnog “schadevergoeding” OF EXCUSES, te eisen is de waanzin ten top. En, zoals de heer Nijhof schrijft:”” Maar nu de hamvraag aan al die actiegroepen: krijgen wij het geld terug wat aan jullie voorouders in de vorm van ‘ontwikkelingshulp’ is geschonken en waarmee ze niets zinnigs hebben gedaan?””

Tja…….. ik denk dat Silvane Siemons, BIJ1, daaraan niet heeft gedacht ondanks het feit dat haar verbale capaciteit zeker niet slechts is, maar…….. haar denkvermogen niet is aangepast.