Wordt het onderwijs de ondergang van onze democratie?

In mijn artikel dd. 1 september jl. over de bedreiging van de ‘progressieve seculiere religie’ gaf ik al aan dat de achilleshiel van onze democratie zit in de infiltratie van alle maatschappelijke organisaties en geledingen (het doortrapte concept van Gramsci).

Afb: wikimedia / Mattias Campe

Op zich is dat al erg genoeg, maar in de huidige wantoestand in het door links verziekte (hoger) onderwijs zit een verzekeringspolis voor deze cryptocommunisten naar de toekomst. Als onze maatschappij toestaat dat het niveau van het onderwijs steeds verder verloedert, nadat in de jaren ’60 de rot inzette met Cals, dan hebben wij een probleem, maar als de politieke dimensie in dat onderwijs niet keihard wordt aangepakt zijn wij in de aap gelogeerd.

De slapende kiezers zijn, na tientallen jaren van linkse manipulatie, aan het ontwaken en sparen hun ongenoegen, noodgedwongen, op tot aan de volgende stembusronde want links heeft het referendum ook al de nek weten om te draaien, maar op de langere termijn zullen de universiteiten doorgaan met het produceren van ongeletterde producten van politieke brainwashing en de vraag is ‘wie heeft de langste adem?’ In de USA, waar deze ontwikkeling het hardst loopt, is de minister van onderwijs Betsy Devos doende om het gepolitiseerde onderwijs aan te pakken, maar de vraag is of haar voldoende tijd is gegund om het vergiftigde klimaat weer te zuiveren in een systeem waar analfabete, Marxistische professoren de kinderen vanaf dag één beginnen te brainwashen, een ontwikkeling die onder de communist Obama een grote vlucht heeft genomen.

In Nederland begon de ellende met de onzalige Mammoetwet van de zwever Cals die iedereen een academische titel wilde geven en daarmee de kwaliteit van het onderwijs sterk degradeerde, zozeer dat in de eerste helft van de jaren ’70 Nederlandse ‘academici’ die solliciteerden bij de E.E.G. niet door hun toelatingsexamens kwamen ten gevolge van hun onvermogen zich concies uit te drukken en hun gedachten helder op schrift te stellen. Een blamage voor het Nederlandse onderwijs, maar wat kon dat het kabinet van den Uyl schelen? Vrolijk verder potverteren op weg naar Utopia!

Tegelijkertijd heb ik zelf in de jaren ’60 meegemaakt hoe de infiltratie van het universitaire onderwijs begon in mijn rechtenfaculteit met de aanstelling van een aantal activistische ‘wetenschappelijke medewerkers’ die in het strafrecht instituut het verschil tussen wet en jurisprudentie enerzijds en linkse subversie van hun Coornhert Liga anderzijds niet konden onderscheiden. Ondergetekende, die hun gebazel aanvocht, werd aan alle kanten onder druk gezet; ik kon uiteindelijk met moeite mijn doctoraal strafrecht halen, mede omdat onze voortreffelijke hoogleraar strafrecht ook al door deze kliek was weggepest.

De gevolgen zijn desastreus, met duizenden gefrustreerde linkse ‘academici’ uit nutteloze faculteiten op elke straathoek, die de meest armetierige baantjes vervullen, maar wèl de linkse propaganda en ondermijning van onze maatschappij hoog in het vaandel schrijven. Op dit moment stellen veel academische studies niet veel meer voor dan een diploma boekhouden, reden waarom zoveel ‘linkse mensjes’ zich als ‘hoogopgeleiden’ profileren tegenover het ‘plebs’ dat zij van ‘slecht populisme’ betichten, onze narcist Rutte voorop… . Dit is natuurlijk de indolente arrogantie ten top, maar onze verdwaasde Minister van Onderwijs Ingrid van Engelshoven (uiteraard D’66) wil dat hogescholen en universiteiten (nog) lagere eisen gaan stellen aan eerstejaars, en gaat per wet regelen dat zij slechts 40 van de 60 studiepunten hoeven te halen. Haar ijzersterke ‘argument’ is dat de arme studenten nu te veel lijden onder ‘psychische druk’ en stress….

Deze discipel van de infame Penthouse gaat daarmee puur op de Amerikaanse ideologische toer, waar zogenaamde’ studenten’ niet eens meer examens doen om door te gaan naar een hoger niveau, maar ondertussen wèl volkomen politiek geïndoctrineerd worden.

Onze door activisten gedomineerde universiteiten en hogescholen, met bidruimtes en ‘safe spaces’ zijn de bronnen van het kwaad omdat daar de komende hersenloze generaties worden geconditioneerd om onze democratie verder te ondermijnen. Zoals Hein in een commentaar op voornoemd artikel dd. 1 september suggereert: ‘ Verandering is alleen mogelijk door een contramars door de instituties. Het onderwijs heroveren om de linkse vergezichten uit te bannen om neutraal onderwijs te kunnen geven en de vorming van een brede realistische pers die de linkse dogma’s ontkracht en de burger o.b.v. feiten informeert. Een langdurig en moeizaam proces.’ Hij slaat de spijker vol op de kop, maar begin er maar eens aan!

Zoals hierboven vermeld is Betsy Devos – uit een van oorsprong Nederlands geslacht – in de USA met deze Sisyphus arbeid begonnen en wij kunnen alleen maar hopen dat haar de tijd gegund is om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en het politieke gif eruit te halen. Of er in Nederland ook maar één politicus is die daartoe de visie en de guts heeft, betwijfel ik; dus ‘op naar de slachtbank’!

 

Deel dit:
0 0 stemmen
Artikel waardering
Abonneer
Laat het weten als er

6 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Lars024
5 jaren geleden

?? Bullseye! M.n. in de universitaire wereld worden de laatste decennia inderdaad linkse dogma’s erin geramd: nivellering, deflatie, cultuurrelativisme, -marxisme en -fetisjisme, manipulatie, feiten negeren en niet afdoende zelf kritisch (laat staan objectief) na hoeven denken zijn bon ton: 50 tinten grijs, comme ci, comme ça.

Alleen de bèta-studies zijn vooralsnog redelijk ‘schoon’, gezien hun op harde feiten berustende inslag: ‘zwart-wit’, minder mogelijkheden tot manipulatie en vakrelativisme.

Wat de overige studierichtingen betreft (m.u.v. Geneeskunde?): universitair niveau is verworden tot hbo niveau & hbo niveau is gedevalueerd tot mbo+.

Ik heb (als bèta-gepromoveerde bijna vijftiger) met zo’n 80 van hen 2 jaar gewoond in een nieuwbouwcomplex in een van de roodste steden van ons land: Nijmegen. En geloof me: ze zijn zo vol van zichzelf die pas en bijna afgestudeerden. Vraag je echter dóór dan begint het gestamel…

Wat een blamage, maar inderdaad makkelijk(er) te beïnvloeden door de hedendaagse foute elite dan de wel-zelfstandige denkers. Sluipenderwijs is vanaf de ‘mei 68-generatie’ het onderwijs gesloopt en gemarginaliseerd. Goed dat hier aandacht aan gegeven wordt!

Hein
5 jaren geleden
Antwoord aan  Lars024

De bèta-studies zijn niet redelijk maar nog enigszins schoon. De feitelijke basis is nog prima in takt maar als je de studieprogramma’s van nu vergelijkt met die van 40 jaar geleden dan zie dat ook hier menig linkse onzin het curriculum heeft geïnfiltreerd. Over zogenaamde groene energie en een enorm misbruik van het woord duurzaam (ik krijg braakneigingen als het op tv hoor).

De feitelijke inhoud van geneeskunde is over het algemeen prima maar de praktische aanpak is helaas te vaak overgoten met een onsmakelijk links sausje. Veel slappe hap en qua organisatie zelfs zeer links. Nog steeds geldt voor de praktijk: Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Zo zijn er bv in Nederland honderden mensen doof omdat de arts van mening was dat het lichaam de oorontsteking zelf moest kunnen bestrijden zonder antibiotica. Of kijk naar reuma, artsen geven steevast een middel dat 1 stap te laag is waardoor de ziekte toch verergert. Stapsgewijs wordt een sterker middel voorgeschreven maar steeds 1 stap te laag waardoor de patiënt uiteindelijk invalide is.

Hein
5 jaren geleden
Antwoord aan  Lars024

PS

Neem nu die bèta-CEO van Shell, Ben van Beurden. Die bazelt ook over groen energietransitie, windenergie, en klimaatidioterie. Hij rijdt ook in een elektrische auto terwijl hij zou moeten weten waar die stroom vandaan komt. Een bèta-CEO die volledig meegaat met de linkse kerk terwijl je zou verwachten dat een ir (nee, geen ing) Chemische Technologie van Delft meer verstand en kritisch vermogen zou hebben

Hein
5 jaren geleden

Ronald, bedankt voor je compliment. Ik heb echter wel een puntje van kritiek. De mammoetwet stamt uit de pre-68er periode. Het was een evenwichtig systeem dat veel mogelijkheden bood tot doorstroming. In het begin was het niveau ook nog goed. Het atheneum had het niveau van het oude gymnasium en de HAVO zat (terecht) iets onder de HBS. Pas in de 2e helft van de 70er jaren, toen bleek dat doorstroming als gevolg van te laag niveau van de “te verheffen arbeiderskinderen” niet vlotte moest links wel “ingrijpen”. Sinds ’73 met voornamelijk PvdAers als de minister van onderwijs (inclusief de als VVDer vermomde PvdAer Pais) is de afbraak van het onderwijs ingezet. Eerst de individuele niveau’s van MAVO, HAVO, VWO, vervolgens de Middenschool (nivelleren is een feest), de Tweede Fase (het moet vooral leuk zijn) en het dramatische Studiehuis (zoek het zelf maar uit!). In 2008 werden de exameneisen weer iets verzwaard, gepaard gaand met een verharde, minder vergevingsgezinde houding tegenover leerlingen.

Helaas heeft ook de universitaire wereld zelf zijn academische karakter geweld aan gedaan. Nivellering, indoctrinatie, manipulatie en feiten negerend worden de linkse dogma’s erin geramd ten koste van de academische waarden. Ook door zich meer te vereenzelvigen/semi samengaan met het HBO doet het universitaire niveau geen goed. Intake gesprekken, studiebegeleiding, bindend studieadvies, allemaal schoolse maniertjes, zichzelf belangrijk laten lijken en de touwtjes in handen houden.

Naast de inhoudelijke achteruitgang is er ook sprake van “taalinflatie”. De academische wereld heeft zich laten beroven van zijn speciale status. Tegenwoordig studeert iedereen en noemt iedereen zich student, terwijl studeren in de oorsprong toch echt een activiteit is die moet leiden tot een academische titel. Alles eronder is leren door scholieren.

5 jaren geleden

….De vloer aanveegt….

5 jaren geleden

Ik vrees dat het te laat is. 50 Jaar onbenul en onkunde is doorgesijpeld in alle geledingen van onze maatschappij. Cohorten van in eigenwaan stikkende “hoogopgeleiden” bevolken de instituties en politieke partijen. Nepotisme viert hoogtij want wie wil nog iemand aanstellen of aannemen die moeiteloos de vloer met jou en je absurde ideeën. Wie nog wat kon en realiteiten zag is aan de kant geschoven of weggepest.
Sprakeloos en dociel, murw gebeukt of aan het twijfelen gebracht, we volgen de lemmingen naar de afgrond van de omvolking.