Een Nederlands slavernijmuseum?

De gemeente Amsterdam (uiteraard – waar anders?) is bereid het onderzoek naar de haalbaarheid van een slavernijmuseum te steunen met een subsidie van honderdduizend euro. GroenLinks-raadslid (uiteraard – wie anders?) Simion Blom noemt dit “een belangrijke stap”; zijn partij diende afgelopen zomer samen met de SP en PvdA (uiteraard – wie anders?) een voorstel in bij het Amsterdamse college om de mogelijkheid voor een nationaal slavernijmuseum in de hoofdstad op te richten. Dit meldt de website MuseumActueel.

Oorsprong van de slavenhandel… Afb: wikipedia.

De vraag is echter niet alleen of het haalbaar is, maar ook die van noodzakelijkheid. Het Tropenmuseum opende eerder deze maand al de expositie ‘Heden van het Slavernijverleden’ en wil vanaf 2020 een vaste tentoonstelling over dit thema realiseren. Het Rijksmuseum heeft ook al een grootse tentoonstelling over het Nederlandse slavernijverleden gepland en wil daar na afloop daarvan in een vaste vorm aandacht aan blijven besteden. Dat lijkt mij meer dan voldoende en bovendien ben ik bijzonder geïnteresseerd vanuit welke invalshoek die tentoonstelling dan wel belicht gaat worden. Ik denk dat ik het antwoord al wel weet, gelet op de toelichting van linksgekkie Blom:

“Bestaande exposities en een nationaal slavernijmuseum kunnen elkaar juist heel goed aanvullen. Juist door dit soort exposities kan de belangstelling van bezoekers worden opgewekt, voor verdieping is er dan het nationale slavernijmuseum. Je moet het vergelijken met zoiets als een exposities over de Tweede Wereldoorlog en als je daar meer over wilt weten, kun je altijd naar het Anne Frankhuis”.

Het is duidelijk: dat haalbaarheidsonderzoek moet van Blom gewoon doorgaan en dat aparte slavernijmuseum moet er van Blom gewoon komen, want o wee, stel je nu eens voor dat het Nederlands publiek nu eens géén kennis nam van die beruchte zwarte bladzijde uit de Nederlandse koloniale geschiedenis. Dan is het bepaald niet moeilijk een voorstelling te maken van hoe de vlag erbij hangt voor wat betreft de invalshoek van het betreffende museum: de huidige en toekomstige generaties wordt een schuldgevoel aangepraat en daar betalen wij allemaal zelf voor. Het Tropenmuseum signaleert een toenemende belangstelling voor het onderwerp:

We zien in de samenleving een actuele discussie rond dit thema. Het leeft. Wij willen dat het slavernijverleden en haar erfenissen in de hedendaagse maatschappij verder zichtbaar en bespreekbaar worden. De groeiende interesse voor dit onderwerp vanuit collega-musea moedigen wij dan ook aan”.

Ikzelf ben de overtuiging echter toegedaan dat ‘de samenleving’ iets meer mensen telt dan alleen protestnegerin annex  zelfbenoemde slavernij- en racismespecialiste Sylvana Simons met een handjevol zuurpruimende Zwarte Piet- en cowboy-en-indiaantjehaters, die zich gezamenlijk kenmerken door het maken van een heleboel lawaai, vooral op internet, en het verstieren van populaire kinderfeestjes en – spelletjes waar tot dusver nagenoeg niemand vraagtekens bij heeft geplaatst behalve zijzelf. Hoezo, “de samenleving”?

In november stemt de Amsterdamse gemeenteraad of het onderzoek doorgaat en of de 100.000 euro daaraan uitgegeven gaat worden. Ik ben opnieuw bang dat ik het antwoord al weet en ik ben van mening dat 100.000 euro belastinggeld beter ergens anders aan besteed kunnen worden dan aan het oprakelen van een verleden waar de huidige generaties part noch deel aan hebben gehad: geen enkele hedendaagse Nederlandse blanke heeft ooit slaven gehad en geen enkele zwarte is slaaf geweest, en als je na zes generaties (dus 150 jaar) na afschaffing van de slavernij nog steeds getraumatiseerd rondloopt, wordt het wellicht eens tijd om professionele hulpverlening te gaan zoeken. In mijn eerdere artikelen op onze roemruchte voorganger OSL-Stavast heb ik daar al vaker de aandacht op gevestigd. Helaas betreft dit een gratis advies en daar wordt nooit naar geluisterd, vandaar dat management consultants en juristen zich ook altijd zo dik laten betalen.

Daarnaast valt er voor de gemeente Amsterdam vast en zeker nog wel het nodige aan verstrekte subsidies terug te vorderen van het Stedelijk Museum na het vertrek van de vanwege financiële perikelen in opspraak geraakte directrice Beatrix Ruf, die inmiddels haar ontslag heeft ingediend.

 

U kunt ons volgen op social media en wij stellen uw 'like' zeer op prijs.:

1 comment for “Een Nederlands slavernijmuseum?

  1. r.dunki
    20 oktober 2017 at 23:40

    Voor het politiek correcte slavernij-project steekt eerst een – uiteraard met dik met D’66 / PvdA / GL geliëerde – consultant € 100.000 in zijn zak om vervolgens te concluderen dat dit “haalbaar” is. Daarom twee voetnootjes bij uw laatste alinea:

    – De gemeente Amsterdam heeft al een schuld van tegen de zes miljard Euro dankzij een collectie potverteerders als o.a. Cohen, van der Laan, Asscher en Wiebes, enerzijds door het enorme gat in de linkse handjes en anderzijds door pure incompetentie.
    Wat is er ook al weer gebeurd met de verantwoordelijke wethouder die ervoor tekende dat er achteloos € 150 miljoen aan toeslagen ten onrechte werd uitbetaald i.p.v. € 150 duizend? Die non-valeur werd niet ontslagen maar minister! ( en Nederland sliep verder ).

    – Beatrix Ruf kon haar brutale strapatsen uithalen onder het toeziend oog van de al even onverantwoordelijke en incompetente D’66 wethouder Kasha Ollongren, die dus ècht goed op het huis kan passen, kortom Den Haag is een ideale plek om haar gedegen ervaring en toewijding in de practijk te gaan brengen. ( en Nederland kan gerust zijn…)

    Het is ijdele hoop dat er ook maar iemand zou zijn die er voor zorgt dat de 3 1/2 eeuw van op het westelijk halfrond gerichte slavernij in proportie wordt gepresenteerd met de 13 lange en wrede eeuwen van Arabisch / Turkse / Iraanse – lees Islamitische – slavernij, waarbij de Koran nog steeds, in vele passage’s, de ‘vredelievende’ gelovigen instrueert om de ongelovigen in slavernij te drijven respectievelijk van kant te maken. ( Kortom, er is nog steeds niets veranderd, maar Nederland snurkt lekker verder.)

    Die Islamitische slavendrijvers discrimineerden zozeer – uit angst voor raciale vermenging – dat niet alleen volwassen mannen maar ook kleine jongens op alle oost-Afrikaanse slavenmarkten ter plekke werden gecastreerd, reden waarom ruim 20% van hen ter plekke stierf aan infectie’s. Lees goed: voor onze politiek correcte clique zijn dit acceptabele en keurige, vredelievende Islamitische Turken, Arabieren en Irani’s.

    En dan te bedenken dat een hondsbrutale Turk genaamd Kuzu in Suriname roept dat Nl. aan Suriname schadevergoeding moet betalen terwijl, al sinds Joop den Uyl, jaarlijks de Nederlandse honderden miljoenen via Suriname naar Panamese en Colombiaanse bankrekeningen vloeien tot grote tevredenheid van Surinaamse politici, ambtenaren, vakbondsleiders en militairen. Niemand heeft daar ooit iets te klagen gehad….

    Kortom, deze politiek correcte geestesziekte moet nog maar eens goed tegen het licht gehouden worden en met name ook de daarmee gemoeide, uiterst verdachte geldstromen want wij gaan heel hard Zweden achterna dat op dit moment door een feministische regering de grond in wordt gestuurd. ( ook de Zweden slapen prima ).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
6 − 5 =