Truckers luiden noodklok Calais

Een delegatie Nederlandse vrachtwagenchauffeurs heeft afgelopen maand  in Brussel een petitie met maar liefst 8.000 handtekeningen van vrachtwagenchauffeurs overhandigd aan EU-parlementariërs vanwege problemen met illegalen die als verstekeling naar Engeland proberen te komen. Ze eisen meer beveiligde parkeerplaatsen, meer bescherming en stellen een Europees telefoonnummer en app voor noodgevallen voor, meldde dagblad De Telegraaf hierover.

Calais… Afb: Youtube

“In korte tijd 8000 handtekeningen verzamelen onder chauffeurs betekent dat er echt wat aan de hand is”, aldus Peter van Dalen (ChristenUnie-SGP),  die de petitie samen met Dennis de Jong (SP) en Agnes Jongerius (PvdA) in ontvangst nam. “De veiligheid van onze chauffeurs is in het gedrang”. Too little- too late: deze reactie is naar mijn mening ten eerste al een zwaar understatement en ten tweede behoorlijk aan de late kant, want de problematiek rond Calais die zich ook nog eens uitbreidt naar Duinkerken en zelfs naar Hoek van Holland en IJmuiden, speelt al járen en de situatie wordt steeds onveiliger voor de chauffeurs. De eerste dode onde de chauffeurs is op 19 juni van dit jaar gevallen: nadat een konvooi vrachtwagens moest stoppen voor een barricade van brandende boomstammen(!) bij Calais, botste een Pools busje achterop de laatste vrachtwagen waarbij de chauffeur om het leven kwam. Vorig jaar zijn zeker 14 migranten doodgereden bij hun acties om trucks tot stoppen te dwingen.

De chauffeurs klagen over onveilige aanrijroutes naar Calais en Duinkerken en over de haven van Calais, vanwaaruit de boot of trein naar Engeland wordt genomen. Illegalen proberen in hun wagen te klimmen, waarbij de chauffeurs soms worden belaagd. FNV-bond Transport en Logistiek adviseert de leden zelfs om niet in België te stoppen omdat er te weinig veilige plekken zijn. De situatie breidt zich volgens hen uit naar Hoek van Holland en IJmuiden. Als chauffeurs ongemerkt toch een verstekeling meenemen die wordt betrapt in Engeland, krijgen ze een fikse geld- of zelfs celstraf: een chauffeur is ten alle tijden verantwoordelijk voor zijn lading. Een transportbedrijf krijgt voor een ‘inklimmer’ een boete van 900 euro. Typisch een regeltje dat verzonnen is door een bureauambtenaar zonder ervaring in de dagelijkse praktijk. Tijd ook, om dat regeltje maar eens onder de loep te nemen en te schrappen.

Want juist die regeltjes die door bureauambtenaren zijn verzonnen, zorgen ervoor dat hele scheepsladingen illegalen naar Groot-Brittannië willen; klaarblijkelijk heeft dat land voor economische kanspareltjes alles klaarliggen wat hun hartje begeert en íemand heeft dat ooit bedacht; met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid iemand met een Labour-achtergrond. Frankrijk is blijkbaar niet aantrekkelijk genoeg. Het ontruimen van de Jungle van Calais heeft ook niet bepaald veel geholpen en de berichtgeving over het gebied verhaalt alleen maar over het steeds grimmiger worden van de situatie ter plaatse. Chauffeurs worden bedreigd en aangevallen met messen, ijzeren staven, stokken, hamers, zelfs traangas en alles wat verder nog als wapen kan dienen; chauffeurs nemen inmiddels zelfs liever ontslag dan dat ze naar Calais moeten, en verschillende transportondernemingen zijn inmiddels gestopt met vervoer over het Kanaal. Gisteren nog maakte het Groningse transportbedrijf Reining bekend transporten naar Engeland te stoppen.

De chauffeurs bewapenen zich inmiddels zelf ook, onder meer met tasers en pepperspray, die in Frankrijk vrij verkrijgbaar zijn en bij een tankstation in de buurt van Calais als warme broodjes over de toonbank gaan. Messen en gummiknuppels zijn als zelfverdedigingswapen in Frankrijk gewoon toegestaan en de chauffeurs nemen het risico in Engeland gepakt te worden voor verboden wapenbezit (ja, Engeland is nog steeds gewoon lid van de Europese Unie…) op de koop toe. De volgende stap zullen zonder twijfel vuurwapens zijn en ik kan ze nog niet eens ongelijk geven ook.

Volgens De Jong en Jongerius ondernemen de regeringen van Nederland, België en Frankrijk veel te weinig actie en moeten de verkeersministers “met spoed” maatregelen treffen. Van Dalen heeft de voorzitter van de transportcommissie in het EU-parlement gevraagd een hoorzitting over incidenten op de agenda te zetten. Met andere woorden: er wordt maar gepráát en gepráát en gepráát, terwijl dag in, dag uit onze transporteurs moeten vrezen voor hun veiligheid én voor straf, ófwel voor het transporteren van illegalen, ófwel voor verboden wapenbezit. Als chauffeur word je dus óf van de hond óf van de kat óf door een illegaal gebeten.

Groot-Brittanië moest hun regeltjes betreffende het vertroetelen van migranten maar eens heel gauw gaan aanpassen en anders moest het continent maar eens stoppen met het verslepen van allerhande goederen naar de Britse eilanden. Daarnaast heeft Frankrijk naar mijn mening de schone taak om met harde hand eens echt schoon schip te gaan maken in Calais en Duinkerken en omgeving. Illegaal is illegaal, en harde acties van illegalen vragen om harde tegenmaatregelen. Niet morgen, niet na het weekend, maar nú.

 

Deel dit:
0 0 stemmen
Artikel waardering
Abonneer
Laat het weten als er

1 Reactie
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
6 jaren geleden

Dat vrachtwagen chauffeurs niet meer op Calais willen rijden is dus alweer het resultaat van de niet aflatende blunders van de Europese Commissie en het Europese Parlement. Het is doodziek. En de chaos wordt steeds meet zichtbaar. IK vraag mij dat ook maf waarom de Nederlandse bevolking dat nog langer accepteert. Europa exit is de enige oplossing.. Te beginnen met een Nexit.
Maar, Rutte en de VVD aanhang wil niet van wijken weten. De onhoudbaarheid van Europa als eenheid is nu bewezen. Het is absoluut een bende…….. Jan Roos Roept v ia Youtube al op tot een revolutie………… dat middel was in 1789 in Frankrijk kennelijk succesvol.
Alle websites welke over politiek publiceren moet de handen ineen slaan en de huidige KARTEL Partijen een schop geven……….. nogmaals het is een bende in Europa door bestuurlijk wanbeleid. Mr dr. Thierry Baudet is op Youtube toch heel duidelijk geweest…….. maar de meeste Kamerleden hebben een plank voor het hoofd. DE VVD en CDA als leidende partijen.
“””De chauffeurs bewapenen zich inmiddels zelf ook, onder meer met tasers en pepperspray, die in Frankrijk vrij verkrijgbaar zijn en bij een tankstation in de buurt van Calais als warme broodjes over de toonbank gaan.”””” Zie artikel. De symptomen van de werkelijk chaos. Macron, Frankrijk, doet ook niets en van de Europese commissie is niets meer te verwachten. EINDE EXPERIMENT EUROPA…….. ik heb geen andere conclusie.