Prikbord nr 643

Eindelijk heeft nu ook de AFM geconcludeerd dat is veel mis is met accountantswerkzaamheden en grote kantoren. De Staat heeft echter vaak zelf ‘geprofiteerd’ van dubieuze accountantsverklaringen en jaarrekeningen. Met name de gemeentes maakten het bijzonder bont, zoals accountant Leo Verhoef jarenlang aantoonde.

Maar de overheid hield zich doof, net als bij de woekerpolissen. Een ding wordt steeds duidelijker: het toezicht op accountants, ministeries, provincies, gemeentes, waterschappen, banken, verzekeraars, pensioenfondsen, universiteiten/ hogescholen en woningcorporaties  heeft jarenlang gefaald en de rekening zal nog worden gepresenteerd als alle ‘lijken’ uit de kast komen.

ECB

De Europese Centrale Bank dreigt nu zelf om te vallen, met name als leningen aan failliete landen/banken worden kwijtgescholden. De ‘rijke’ EU-landen hebben reeds het maximum bereikt van hun ongedekte vorderingen op de ECB. Duitsland met nu reeds een staatsschuld van 2.000 miljard (u leest het goed), zou naar verwachting bijna 1.000 miljard verliezen aan de ECB en het IMF, indien de Zuid-Europese landen niet (kunnen) terugbetalen. Voor Nederland is dit bedrag 120 miljard plus de miljarden die onze banken en het IMF nog hebben uitstaan in die landen.

Geblokkeerde afzenders

De lijst met geblokkeerde afzenders op mijn computer wordt steeds langer. Daarbij gaat het niet alleen om ‘spam’ (ongewenste reclame etc.), maar ook om ‘phishing’ (fraude/ oplichting door persoonlijke gegevens te bemachtigen of zelfs identiteitsdiefstal) of nepafzenders die hopen een losgeldvirus te kunnen introduceren zodat de computer kan worden geblokkeerd. Indien de gebruiker echter weigert op de verkeerde knop (link) te drukken, kan ook gebruik worden gemaakt van hackers die een computer infiltreren, met alle ellende en schade die vooral de overheid en bedrijven kunnen ondervinden. Onvoldoende bescherming is vaak een kwestie van nalatigheid en gemakzucht, maar ook beschermde computers/servers (providers,  defensie, credit card bedrijven, ziekenhuizen, belastingdienst, politie) lopen risico. Zoals de overheid vroeger(?) eigen telefoonnetten had, wordt het nu wellicht tijd voor een niet-commercieel internet waarop hackers en domme gebruikers geen vat hebben. Voorbeelden bestaan er al, doch de benodigde discipline ontbreekt (te) vaak; ook op de hoogste niveaus.

Kinderombudsman

De kinderombudsman wil een ‘nieuw’ kinderpardon. Daarmee bekritiseert ze in feite de huidige rechtspraak, doch het is haar taak niet om als een soort activiste politieke invloed na te streven. Want een kinderpardon betekent straks ook dat ouders zonder vluchtelingenstatus mogen blijven en dat gezinshereniging vanuit veilige landen een recht zou worden van minderjarigen die ‘vooruit’ gestuurd zijn.  Het asielbeleid is met al die politieke tegenstellingen en drammende asieladvocaten een gevoelig compromis. En de beoordeling van schrijnende gevallen dient bij de verantwoordelijke bewindspersoon te liggen; niet bij de ombudsman die zelfs met terugwerkende kracht het oordeel

Otters

De provincie Zuid-Holland is compleet doorgeslagen in de geldsmijterij voor een paar otters die nog door niemand in het veld zijn gezien. Er is alleen een filmpje van een ‘natuurcamera’ over drie dieren, dat overal vandaag kan komen. Toch moet een extreem groot (natuur)gebied ottervriendelijk worden gemaakt om het mogelijke doodrijden van een van de onzichtbare dieren te voorkomen. Er zijn al tonnen uitgegeven – in plaats van de rijsnelheid op een ‘gevaarlijk’ weggedeelte aan te passen – en de miljoenen volgen nog. Jammer, dat kinderen niet tot een beschermde diersoort behoren, want voor het aanpassen van gevaarlijke wegen naar school is vaak geen geld.

Srebrenica

Met de uitspraak over de moordpartij rond Srebrenica wekt de rechter de indruk dat Dutchbat onder Nederlands bevel stond. Voor zover aansprakelijkheid kan worden aangetoond, gaat het om de opdrachtgevers en commandanten vanaf de Veiligheidsraad via Sarajevo tot de bataljonsstaf. Daarnaast gaat het om de houding van de NAVO en het functioneren van de inlichtingenorganen. En tot slot om het gedrag van de moslimtroepen rond Srebrenica en de rapportages aan Den Haag. Indien een land of internationale coalitie aansprakelijk kan worden gesteld voor het toelaten van oorlogsmisdaden door buitenlandse troepen en milities, zullen nog vele rechtszaken volgen tegen de NAVO en Turkije, tegen Rusland en Syrië, tegen Pakistan en de Taliban, tegen Rusland en milities in Oost-Oekraïne, etc.

Veiligheid en Justitie

Het is bijna ondenkbaar dat burgemeester Heijmans zijn uitgangsverbod voor criminele gelukzoekers niet vooraf met de politie en het COA heeft besproken. Beide behoren tot het ministerie dat nu met de stelling komt dat het groepsverbod juridisch onjuist was. Geldt dit straks ook voor het verbod te demonstreren of samen te scholen of zonder toestemming de gevangenis te verlaten, dat die op naam moeten worden gesteld?

Doch er is meer aan de hand, gezien het achterhouden van politiegegevens over criminele asielzoekers. De Telegraaf heeft na aandringen via de WOB nu cijfers op tafel gekregen, die duidelijk maken dat niet alleen de politie faalt, maar dat er instructies (moeten) zijn van de leiding. En dit zijn uiteindelijk het OM en het ministerie die kennelijk politiek belang hebben het asielsprookje in stand te houden. Dit kan ook de huidige minister van Veiligheid en Justitie worden aangerekend.

 

U kunt ons volgen op social media en wij stellen uw 'like' zeer op prijs.:

1 reactie(s) op “Prikbord nr 643

  1. r.dunki
    1 juli 2017 at 11:27

    @Srebrenica : Social justice ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
12 × 17 =


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.